Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
Geplaatst door: J.P. (Jo) Buuts op woensdag 6 mei 2020
L&D professionals zijn onmisbaar in het “Nieuwe Normaal”
In het “Nieuwe Normaal”, als de corona-storm wat is gaan liggen, zullen organisaties zoeken naar manieren om medewerkers beter voor te bereiden op radicale, snelle en complexe veranderingen. L&D professionals zijn daarbij onmisbaar. Zij zullen programma’s gaan ontwikkelen die medewerkers daadwerkelijk ondersteunen tijdens het uitvoeren van taken, het oplossen van problemen en het snel en adequaat reageren op veranderingen. De eerste stap is het L&D-werkterrein uit te breiden naar de workflow, daar waar kennis en vaardigheden worden toegepast en flexibiliteit vereist is. Nu is de tijd om door te pakken. Onze organisaties zijn ervan afhankelijk om op de langere termijn te kunnen overleven.


Vernieuwing is de enige bron om vooruit te komen
Ingrijpende gebeurtenissen leiden niet altijd tot noodzakelijke veranderingen. Twaalf jaar geleden bijvoorbeeld dwongen de gevolgen van de wereldwijde financiële en economische crisis, organisaties nog niet om hun vastgeroeste visie op leren en ontwikkelen werkelijk te vernieuwen.
Maar de corona-crisis is van een andere categorie. De gevolgen ervan confronteren organisaties nu met krachten die buiten hun controle liggen. Organisaties hebben eigenlijk geen andere keus meer dan hun werk- en leerstrategie te heroverwegen en te vernieuwen.
In een interview in het Brabants Dagblad zegt de Tilburgse hoogleraar financiële economie Sylvester Eijffinger: “Het coronavirus leidt tot disruptie, maar je hebt disruptie nodig om tot werkelijke vernieuwing te komen'. Vernieuwing, zegt Eijffinger, “is de enige bron om vooruit te komen”.
Als er één ding is wat we leren van deze tijd is het dat de wereld, onze werkelijkheid, van het ene op het andere moment, zonder enige waarschuwing op z’n kop kan komen te staan. En er is geen garantie dat, als deze crisis voorbij zal zijn, er niet weer “uit het niets” een periode van instabiliteit zal ontstaan. Dan is het maar beter om snel te kunnen reageren op radicale, snelle en complexe veranderingen, en de medewerkers daarop voor te bereiden. Door medewerkers te ondersteunen in de workflow. Veranderingen raken nu eenmaal altijd de uitvoering van het werk als eerste.
Maar de corona-crisis is van een andere categorie. De gevolgen ervan confronteren organisaties nu met krachten die buiten hun controle liggen. Organisaties hebben eigenlijk geen andere keus meer dan hun werk- en leerstrategie te heroverwegen en te vernieuwen.
In een interview in het Brabants Dagblad zegt de Tilburgse hoogleraar financiële economie Sylvester Eijffinger: “Het coronavirus leidt tot disruptie, maar je hebt disruptie nodig om tot werkelijke vernieuwing te komen'. Vernieuwing, zegt Eijffinger, “is de enige bron om vooruit te komen”.
Als er één ding is wat we leren van deze tijd is het dat de wereld, onze werkelijkheid, van het ene op het andere moment, zonder enige waarschuwing op z’n kop kan komen te staan. En er is geen garantie dat, als deze crisis voorbij zal zijn, er niet weer “uit het niets” een periode van instabiliteit zal ontstaan. Dan is het maar beter om snel te kunnen reageren op radicale, snelle en complexe veranderingen, en de medewerkers daarop voor te bereiden. Door medewerkers te ondersteunen in de workflow. Veranderingen raken nu eenmaal altijd de uitvoering van het werk als eerste.
Waar staan we nu?
De plotselinge, “intelligente” lock-down maakt vooral de creativiteit en de flexibiliteit van werkend Nederland zichtbaar. Zo ook die van L&D. Alles is uit de kast gehaald om medewerkers die hun woning in hun werkplek veranderden, zo goed mogelijk te ondersteunen in het werk. Uit alle hoeken en gaten uit de organisatie, werd kennis en informatie getrokken om die snel bij de thuiswerkers te bezorgen. Virtuele klassen, webinars, SharePoint, Zoom-meetings, overleg in Microsoft Teams. De noodzakelijke ICT infrastructuur is geschikt gemaakt en (deels) nieuwe technologieën werden voor dat doel ingezet.
L&D heeft geweldige prestaties geleverd om medewerkers in staat te stellen hun werk te doen. Dat is ook wat L&D altijd al probeert te doen. Ook als de werkplek plotseling fysiek van locatie verandert.
L&D heeft geweldige prestaties geleverd om medewerkers in staat te stellen hun werk te doen. Dat is ook wat L&D altijd al probeert te doen. Ook als de werkplek plotseling fysiek van locatie verandert.
Inzicht in de nieuwe workflow is een vereiste
Organisaties zijn de laatste jaren geïnteresseerd geraakt in het 70:20:10 concept en Performance Support. Tot nu toe vooral op een hoger, strategisch en abstract niveau. Terwijl ondersteuning in het werk, oplossingen op tactisch niveau vereist. De meeste oplossingen voor de “70” van het model – leren tijdens het werk-, zijn vaak toch oplossingen voor de "10", -het formele leren-, maar dan op de werkplek. Oplossingen ontwerpen die werkelijk het dagelijkse werk ondersteunen vereisen, naast een gedegen ontwerp methodologie als bijvoorbeeld 5 Moments of Need, ook inzicht in de workflow.
Ook als straks de meeste werknemers niet meer, of veel minder vanuit huis werken, moeten zij worden ondersteund in hun werk. Dan zal de content die nu snel ter beschikking is gesteld, waarschijnlijk ook toegankelijk moeten zijn in de workflow. Die content is dus door de inspanningen van de laatste tijd, al min of meer geordend voor handen.
Nog belangrijker: de behoefte van de business aan deze content, kan het breekijzer voor L&D zijn om te analyseren hoe de workflow er in het Nieuwe Normaal uit (moet) zien. L&D kan daarover serieus in gesprek met managers en teamleiders, zoals je in mijn vorige blog kunt lezen.
Onderwerpen van gesprek: veranderen processen, taken en rollen in de nieuwe werkomgeving? Is dat nog efficiënt? Zijn er nieuwe taken of moeten er taken worden aangepast? Hoe kunnen we snel inspelen op veranderingen? Welke ondersteuning is daarbij nodig? Welke content, in welk format moet dan beschikbaar zijn in de workflow?
Hier komen de competenties van L&D professionals goed van pas!
Ook als straks de meeste werknemers niet meer, of veel minder vanuit huis werken, moeten zij worden ondersteund in hun werk. Dan zal de content die nu snel ter beschikking is gesteld, waarschijnlijk ook toegankelijk moeten zijn in de workflow. Die content is dus door de inspanningen van de laatste tijd, al min of meer geordend voor handen.
Nog belangrijker: de behoefte van de business aan deze content, kan het breekijzer voor L&D zijn om te analyseren hoe de workflow er in het Nieuwe Normaal uit (moet) zien. L&D kan daarover serieus in gesprek met managers en teamleiders, zoals je in mijn vorige blog kunt lezen.
Onderwerpen van gesprek: veranderen processen, taken en rollen in de nieuwe werkomgeving? Is dat nog efficiënt? Zijn er nieuwe taken of moeten er taken worden aangepast? Hoe kunnen we snel inspelen op veranderingen? Welke ondersteuning is daarbij nodig? Welke content, in welk format moet dan beschikbaar zijn in de workflow?
Hier komen de competenties van L&D professionals goed van pas!
Workflow Analysis is nu belangrijker dan die ooit was
Een effectieve manier om deze vragen te beantwoorden is een Workflow Analysis die gebaseerd is op de methodologie van 5 Moments of Need. Niet te verwarren met de taakanalyse die we kennen van de traditionele ontwerpmodellen als bijvoorbeeld ADDIE. Die wordt gebruikt om te analyseren welke content, in welke volgorde in een formele leerinterventie, buiten de workflow, wordt aangeboden. De Workflow Analysis, gebaseerd op 5 Moments of Need wordt gebruikt om processen, taken en rollen in kaart te brengen om vast te stellen welke ondersteunende informatie nodig is om medewerkers in hun workflow te ondersteunen. Dat is echt wat anders.
Het resultaat van een Workflow Analysis is niet alleen inzicht in processen, taken en de ondersteunende informatie die nodig is op het moment van uitvoeren en problemen oplossen. Het geeft ook een helder inzicht waar in het proces, in welke taken, veranderingen de meeste impact hebben. Ook daar kun je de ondersteuning - Performance Support- op inrichten.
Workflow Analysis is in het Nieuwe Normaal nog belangrijker dan het ooit was. De workflow, daar waar de performance wordt geleverd, zal namelijk straks drastisch veranderd zijn. Een aantal processen en taken zullen niet meer op dezelfde manier worden uitgevoerd als vóór de corona-crisis.
Samenwerking met collega’s in teams, verantwoordelijkheden, veiligheidsvoorschriften, omgang met materiaal, de 1,5 meter regels. Zelfs het praatje bij de koffieautomaat zal niet meer hetzelfde zijn. Als de koffieautomaat er überhaupt nog staat! Daarmee zal ook de ondersteuning van medewerkers en de ondersteunende informatie veranderen! Inzicht in de workflow was nog nooit zo belangrijk!
Daarom heb je iemand nodig die managers, teamleiders en medewerkers even laat reflecteren op het werk zoals dat dagelijks gebeurt, waar dat verandert is, op welke momenten specifieke ondersteuning nodig is. Dan is het fijn om een L&D-professional in de buurt te hebben. Zij kunnen de juiste vragen stellen.
Het resultaat van een Workflow Analysis is niet alleen inzicht in processen, taken en de ondersteunende informatie die nodig is op het moment van uitvoeren en problemen oplossen. Het geeft ook een helder inzicht waar in het proces, in welke taken, veranderingen de meeste impact hebben. Ook daar kun je de ondersteuning - Performance Support- op inrichten.
Workflow Analysis is in het Nieuwe Normaal nog belangrijker dan het ooit was. De workflow, daar waar de performance wordt geleverd, zal namelijk straks drastisch veranderd zijn. Een aantal processen en taken zullen niet meer op dezelfde manier worden uitgevoerd als vóór de corona-crisis.
Samenwerking met collega’s in teams, verantwoordelijkheden, veiligheidsvoorschriften, omgang met materiaal, de 1,5 meter regels. Zelfs het praatje bij de koffieautomaat zal niet meer hetzelfde zijn. Als de koffieautomaat er überhaupt nog staat! Daarmee zal ook de ondersteuning van medewerkers en de ondersteunende informatie veranderen! Inzicht in de workflow was nog nooit zo belangrijk!
Daarom heb je iemand nodig die managers, teamleiders en medewerkers even laat reflecteren op het werk zoals dat dagelijks gebeurt, waar dat verandert is, op welke momenten specifieke ondersteuning nodig is. Dan is het fijn om een L&D-professional in de buurt te hebben. Zij kunnen de juiste vragen stellen.
Wanneer is welke content belangrijk
Inzicht in de -deels vernieuwde- processen en taken laat ook zien welke ondersteuning op welk moment nodig is. Bijvoorbeeld op het moment dat er iets nieuws (1) moet worden geleerd, of verdieping(2) in het onderwerp belangrijk is. Of op de momenten waarop taken worden uitgevoerd (3), problemen moeten worden opgelost (4) of de werksituatie veranderd (5).
Dat inzicht verschaft de Critical Skills Analysis. Daarmee kun je de impact voor de organisatie van een incorrecte uitvoering op taakniveau vaststellen. Met het resultaat van de Critical Skills Analysis kun je op basis van de impact van falen bepalen of de content in de workflow – Moment 3, 4 en 5- moet worden aangeboden, of juist in een cursus of e-learning (Moments 1 en 2). Of beide.
Dat inzicht verschaft de Critical Skills Analysis. Daarmee kun je de impact voor de organisatie van een incorrecte uitvoering op taakniveau vaststellen. Met het resultaat van de Critical Skills Analysis kun je op basis van de impact van falen bepalen of de content in de workflow – Moment 3, 4 en 5- moet worden aangeboden, of juist in een cursus of e-learning (Moments 1 en 2). Of beide.
De rol van de L&D professional
Organisaties zullen de noodzaak om hun werk- en leerstrategie in het Nieuwe Normaal snel beseffen. Het vermogen van de organisatie als geheel en van de individuele medewerker om snel te anticiperen op veranderingen – een kans, bedreiging of crisis - is een voorwaarde om te overleven in het post-corona tijdperk. Dat kan niet zonder de L&D professional. Zij zijn daarvoor opgeleid en toegewijd!
Geen reacties
Plaats een reactie