- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
Gratis e-book voor L&D-Professionals die twijfelen!

Niemand twijfelt aan de expertise en inzet van L&D
Er zijn L&D-pro’s die twijfelen of hun enthousiasme, creativiteit en tomeloze inzet wel voldoende is. Soms bekruipt hen het gevoel dat de beste, meest efficiënte en creatieve leeroplossingen te weinig effect hebben op het benutten van kansen of oplossen van problemen in de organisatie. En met enige regelmaat worden ze daarin ook nog bevestigd door managers en medewerkers.
Hoe komt dat? Wat kun je daaraan veranderen? Doen we nog wel de goede dingen en doen we die goed? In mijn nieuwe e-book: “Impact creëren, de toegevoegde waarde van Learning & Development”, wil ik je inzicht geven in de oorzaak van je twijfel en hoe je door een andere aanpak wél het verschil kunt maken als L&D-er. Hier een preview.
Vanwaar dat onbestemde gevoel?
De focus ligt, in naam én in de praktijk, op leren. Bijna elk probleem wordt gerelateerd aan een vermeend kennis- of vaardigheidsgebrek. Leren wordt toch vooral geassocieerd met het overdragen van content. Dat gebeurt ook nog eens vaak buiten de context van het werk, waar performance wordt geleverd. Daar worden medewerkers beoordeeld op de kwaliteit van hun performance. Voor hen is het vaak moeilijk om het werk van L&D te linken aan hún dagelijkse praktijk, die er natuurlijk zeker is. Probeer hen, en hun leiders en managers dan maar eens te overtuigen van de impact en de toegevoegde waarde van L&D.
De reis naar vakmanschap

Laten we de medewerker in deze cruciale fase van de reis aan zijn lot over? Helaas is dat wel vaak het geval. Omdat we de aandacht meer op leren hebben gericht dan op de context van het werk. We wéten vaak niet eens welke ondersteuning en begeleiding we de medewerker zouden moeten bieden.
L&D als reisbegeleider
In het e-book worden de fases Train, Transfer en Sustain zoals Conrad Gottfredson en Bob Mosher die hebben beschreven, uitgelegd. In deze fases op weg naar vakmanschap, zou L&D de rol als reisbegeleider moeten opnemen. Na de fase Train begint de reis naar vakmanschap. Eenmaal op weg, in de fases Transfer en Sustain, moet het geleerde worden toegepast. In een werkelijkheid die afwijkt van de Train-fase, met verloren gegane kennis en vaardigheden en vaak zonder of onvoldoende ondersteuning en begeleiding. In deze fase moeten plotseling ontstane problemen opgelost worden en flexibel worden ingespeeld op veranderingen. Die zich in een steeds hoger tempo voordoen. Zonder ondersteuning is dat erg lastig. Het reisdoel – vakmanschap- raakt verder uit zicht en loopt ernstige vertraging op.
Terwijl vertraging funest is voor de organisatie. De tijd om een medewerker op een zeker niveau van competentie te brengen is kritisch in een complexe en turbulente omgeving. Waarin alle zeilen moeten worden bijgezet om kansen te benutten, bedreigingen te ontlopen en de concurrentie voor te blijven.
Tijdens de reis is ondersteuning en begeleiding nodig. Juist dáár kan L&D haar toegevoegde waarde voor de organisatie laten zien. Door het bieden van effectieve ondersteuning op het juiste moment in de betreffende fase, wordt de tijd naar competent handelen bekort, geoptimaliseerd. Dan komt de bijdrage van L&D in lijn met business-needs, meetbaar met Key Performance Indicators (KPI). Ondersteuning in de workflow, daar waar performance wordt gerealiseerd, noemen we Performance Support, een begrip dat verder wordt uitgewerkt in het e-book.
Om dat te bereiken moet L&D een andere benadering kiezen, één die veel meer gericht is op performance en minder nadrukkelijk op trainen. Trainen blijft belangrijk als voorwaarde om te kunnen presteren. Zolang de performance het uitgangspunt is. Dat is een fundamentele shift van het leerparadigma naar het presteer paradigma.
Het e-book beschrijft de methodologie van 5 Moments of Need als een ontwerpmodel dat uitgaat van performance. De momenten waarop het geleerde wordt toegepast (Apply), problemen opgelost moeten worden (Solve) en wanneer het werk ingrijpend verandert (Change). Daar ligt het accent van het ontwerp en daarvoor worden vormen van ondersteuning en begeleiding bedacht en ingevoerd. Onmisbaar in de schakel van Train-Transfer-Sustain zijn de momenten waarop iets nieuws wordt geleerd (New) en waarin de behoefte aan verdieping groot is (More). Daar zijn formele interventies al training erg belangrijk.
Door deze momenten goed in kaart te brengen kan L&D heel nauwkeurig kennis en informatie aanbieden, op juist die momenten waarin de medewerker dat het meest nodig heeft en in de juiste proporties. Just-in-time, just enough en just-for-me!
Stepping Stones
Het e-book wijst je de weg naar een nieuwe aanpak waarmee L&D meer waarde toe kan voegen aan het succes van de organisatie. Door het enthousiasme, de expertise en de tomeloze inzet meer te richten op performance. Het e-book geeft hiermee een aanzet tot bewustwording.
Een dergelijke fundamenteel andere benadering gaat niet van de ene dag op de andere. Er moet een beweging in gang worden gezet die leidt tot een fundamenteel andere rol van L&D, met aangepaste structuren en beleid. Dat kan natuurlijk niet alleen de verantwoordelijkheid van L&D of HRD zelf zijn. Daarvoor moeten alle stakeholders mee in de verandering.
Het boek sluit af met concrete tips om zelf een aanzet tot verandering te geven in je organisatie. Kleine stapjes “stepping stones”. Met als uiteindelijke doel: betere en snellere competentie-ontwikkeling van medewerkers en een L&D-afdeling die impact creëert en haar toegevoegde waarde -aantoonbaar en meetbaar- levert aan het succes van de organisatie.
Hier nogmaals de link om het e-book te downloaden. Het is gratis, je hoeft er niet eens je gegevens voor achter te laten. Al ben ik natuurlijk altijd benieuwd naar je reactie.