- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
- Develhub nieuws februari 2021
- Kennisbank
- Knowledge Management
- Learning and Development
- Performance improvement
- Develhub nieuws maart 2021
- Develhub nieuws april 2021
- leeroplossingen
- transfer in leren
- transferprobleem
- werk- en ecoleersystemen
- werk-leeroplossingen
- Develhub Nieuws Mei 2021
- hybride werken
- situationeel
- skills
- sociaal
- stimuleren
- werken op afstand
- Develhub nieuws juni 2021
- diversiteit
- gelijke kansen
- genderneutraal
- inclusiviteit
- Develhub nieuws juli 2021
- epss
- leeruitkomsten
- meten
- Develhub nieuws september 2021
- Develhub nieuws oktober 2021
- Develhub nieuws november 2021
- Develhub nieuws december 2021
- Develhub nieuws januari 2022
- Develhub Nieuws Februari 2022
- Develhub nieuws maart 2022
- Develhub Nieuws April 2022
- Develhub nieuws mei 2022
- Develhub nieuws juni 2022
Adaptive Learning in the Moment of Need

Stel je eens voor….
Het gebeurt al
Adaptive Learning in the Moment of Need
In Nederland wordt ervaring opgedaan met AskDelphi, een online leerplatform dat -“in the Moment of Need”-, gebruikers van het platform volgt als hun context en leerbehoefte verandert. Het platform biedt op dat moment relevante content aan, afhankelijk van de rol, de locatie en persoonlijke voorkeuren van de medewerker.
De voorwaarden voor implementatie van een Adaptive Learning Platform zijn in bedrijven en profit organisaties vaak ook gunstiger dan in het reguliere onderwijs.
Betere infrastructuur
De toegang tot snel internet is bij bedrijven hoog en het personeel beschikt voor het dagelijkse werk over digitale devices.
Minder weerstand
Weerstand tegen het gebruik van digitale leermiddelen ondervindt men in het bedrijfsleven nauwelijks, in tegenstelling tot het reguliere onderwijs.
Meer gericht op profit
Bedrijven en profit-organisaties moeten winst maken. Daarvoor zijn medewerkers nodig die efficiënt kunnen werken zonder veel fouten te maken. Het aanleren en verdiepen van kennis en vaardigheden moet zo snel mogelijk gebeuren en mag in principe niet te veel geld kosten. Als er een systeem zou zijn dat niet alleen de leerbehoefte van de individuele medewerker “aanvoelt”, maar ook het leerproces integreert in het werk (de workflow) en het leren zelfs verbetert, verdiept, zou dat ge-wél-dig zijn! Organisaties zouden er een vermogen voor uit willen geven. Die investering wordt snel terugverdiend door de veel kortere tijd die nodig is om medewerkers op een hoog niveau van performance te brengen.
Het moet passen bij de organisatie
Hoewel in het algemeen de voorwaarden voor adaptief leren in bedrijven gunstig zijn, betekent dat nog niet dat adaptief leren in elke organisatie snel tot successen zal leiden. Het vereist om te beginnen een omschakeling van het traditionele leerparadigma naar een performanceparadigma. Met de focus op performance in plaats van op trainingsdoelen. Het heeft zeker ook te maken met de huidige leercultuur in de organisatie. Het invoeren van adaptief leren waarbij de organisatie gebruik gaat maken van een Adaptive Learning Platform is een weg van kleine stapjes. Bovendien gelden niet voor elke organisatie dezelfde voordelen. Hier toch een paar voordelen ter overweging.
Kortere trainingstijd
Adaptief leren focust precies op datgene wat nog nodig is om te leren wat nodig is in het werk. Voor bijvoorbeeld voor call-centers, retail of zorginstellingen is elke minuut dat personeel niet op de werkvloer is erg kostbaar. Alleen wat de medewerker nog moet leren wordt aangeboden. Dat scheelt trainingstijd.
Identificeren van het tekort aan competentie
Medewerkers en hun leiders zijn zich niet altijd bewust van de ontbrekende competenties van individuele medewerkers. Die onbewuste onbekwaamheid kan, naast verlies aan opbrengsten ook tot veiligheidsrisico’s leiden. De beste training is niet goed genoeg als de tekorten aan competenties niet op individueel niveau kunnen worden ingeschat en de training daarop wordt afgestemd en aangepast. En dat is precies het probleem dat door adaptief leren wordt opgelost.
Steeds meer data door vragen te stellen
Adaptief leren is gebaseerd op het stellen van veel vragen aan de lerende.. Dat resulteert in een groot volume aan data waardoor na analyse, een steeds betere afstemming op de individuele leerbehoefte kan worden gerealiseerd. Zo ontstaat een steeds beter inzicht in wat de medewerker al weet en kan, en of de aangeboden content en het leermateriaal voldoende aanspreekt. Zo voorkom je dat overbodige content en materiaal wordt aangeboden. Met andere woorden, het platform wordt op den duur steeds adaptiever.
Ideaal voor heterogene groepen medewerkers
Medewerkers zijn, door ervaring intern of extern de organisatie, hun kennis, vaardigheden en ervaring, gender, generatie, allemaal uniek. Adaptief leren schikt zich naar nieuwkomers in de organisaties en naar ervaren experts.
Geen saaie compliance trainingen
Veel cursussen en trainingen moeten vaak periodiek worden gevolgd. Deze “check-in-the-box" trainingen. Deelnemers zijn er zelden voor gemotiveerd. Hoewel kritisch voor bijvoorbeeld de veiligheid, dragen ze zelden bij tot gedragsverandering, waardoor de oorspronkelijke bedoeling van de training wordt ondermijnd. Door de verplichte content en toetsen aan te passen aan het individu en aan te bieden wanneer dat het beste uitkomt, zal de motivatie toenemen.
Een paar belangrijke aandachtspunten:
- Adaptief leren vereist een up-to-date multidimensionaal dataprofiel van de individuele medewerker. Inclusief wat hij wel en niet weet (kennis), wat hij kan en nog niet goed kan en welke resultaten moeten worden behaald. De uitkomsten moeten voortdurend worden gemeten om te kunnen bepalen welke ondersteuning op bepaalde momenten nodig zijn.
- Adaptief leren maakt gebruik van de beschikbaarheid en toegankelijkheid van een grote variatie aan leermogelijkheden en -middelen, inclusief (toets)vragen, beeldmateriaal, snel toegankelijke in- en externe bronnen, feedback en begeleiding. Die moeten in een Adaptive Learning Platform beschikbaar worden gesteld en snel toegankelijk zijn voor de gebruiker.
- Er zijn platforms die – vergelijkbaar met Netflix- content aanbieden, gebaseerd op persoonlijke interesse. Zoals welke content je al hebt doorlopen of waar collega’s in geïnteresseerd zijn. Dat is niet hetzelfde als adaptief leren. Op z’n best helpt het platform om individuele keuzes te maken in een overvloed aan content. Op basis van vorige keuzes. Het helpt niet bij het maken van een keuze van welke ondersteuning/content je op een bepaald moment nodig hebt en hoe je die het liefst krijgt aangeboden.
Hoe is dat in jouw organisatie?
De implementatie van adaptief leren op basis van multidimensionale data-analyse maakt deel uit van een verandertraject. Zo ook het ontwerpen volgens het concept van 5 Moments of Need. Dat vereist een andere benadering van leren. Begin daarom klein, in proeftuintjes en werk naar kleine successen, bijvoorbeeld geïnspireerd door de genoemde voordelen.
Ik ben benieuwd welke organisaties al stapjes zetten of hebben gezet. Wat zijn de ervaringen? Hoe ligt dat bij het management? Past het in de leercultuur van de organisatie? Welke obstakels kom je tegen?
Ik kijk uit naar jullie reacties.