Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
- Develhub nieuws februari 2021
- Kennisbank
- Knowledge Management
- Learning and Development
- Performance improvement
- Develhub nieuws maart 2021
- Develhub nieuws april 2021
Geplaatst door: J.P. (Jo) Buuts op woensdag 25 april 2018
Governance & Maintenance of content in de 5 Moments of Need
Vorige week stond voor mij vooral in het teken van de Five Moments of Need. Eerst een meet & greet met Bob Mosher in Den Bosch, daarna zijn workshop op het Dommel Valley Symposium in Eindhoven en als klap op de vuurpijl een door NVO2 georganiseerde exclusieve workshop met collega Learning Professionals in Den Haag. Het heeft bij mij tot meer en dieper inzicht geleid. Maar meer inzicht leidt ook tot nog meer vragen en een beter zicht op de uitdagingen. Een van de uitdagingen is bijvoorbeeld de “government en maintenance of the content”, zoals Bob Mosher het noemde.

Het concept
Het concept van de Five Moments spreekt me erg aan. Vooral omdat het ontwerp van leeroplossingen de “workflow” als uitgangspunt heeft, niet als sluitstuk ná het ontwerp van formele training. Ontwerpen vanuit “the Moment of Apply” dus, het moment dat de vaardigheden toegepast moeten worden. De andere moments of need zijn de situaties waarin een of meer processtappen veranderen (Change) of waarin er iets mis gaat en opgelost moet worden (Solve). Momenten waarin nieuwe vaardigheden (New) worden geleerd of de behoefte aan meer diepgang (More) sterk aanwezig is, komen dan als vanzelf in het ontwerp van de training. Zoals uiteraard ook vaardigheden die omwille van bijvoorbeeld veiligheid niet in het werk kunnen worden aangeleerd. Een totaal andere benadering dan die van de traditionele ontwerpmodellen.
Performance Support en de uitdaging voor L&D
Het concept legt de nadruk op Performance Support in the Moment of Apply, in de workflow, tijdens het werk. Performance Support voorziet onder andere in de juiste hoeveelheid informatie, op het juiste moment wanneer je dat als medewerker nodig hebt. Het gaat om een geïntegreerde set van on-demand oproepbare begeleiding, advies, assistentie, informatie en tools die de medewerker helpen om zijn werk uitstekend te kunnen doen.
En hier is meteen een hele grote uitdaging. En die uitdaging ligt volgens mij op het bord van L&D. In de traditionele benadering van Learning & Development ligt het werk van L&D voor een groot deel – oneerbiedig gezegd- op het verpakken van informatie en kennis, wat we de content noemen. Die content wordt vaak “verpakt” in een didactisch ontwerp als een cursus, training of workshop. Naast het nadeel dat een formele training los staat van de workflow, veroudert kennis tegenwoordig erg snel. Vooral door de vaak lange ontwikkeltijd van cursussen, trainingen e.d. wordt het steeds moeilijker om de content up to date aan te bieden op het moment dat het nodig is . Goede Performance Support tools lossen dat probleem voor een deel op. Maar ook in het concept van de Five Moments en Performance Support blijft de uitdaging om die content accuraat aan te bieden, al is de vorm waarin die wordt aangeboden anders.
En hier is meteen een hele grote uitdaging. En die uitdaging ligt volgens mij op het bord van L&D. In de traditionele benadering van Learning & Development ligt het werk van L&D voor een groot deel – oneerbiedig gezegd- op het verpakken van informatie en kennis, wat we de content noemen. Die content wordt vaak “verpakt” in een didactisch ontwerp als een cursus, training of workshop. Naast het nadeel dat een formele training los staat van de workflow, veroudert kennis tegenwoordig erg snel. Vooral door de vaak lange ontwikkeltijd van cursussen, trainingen e.d. wordt het steeds moeilijker om de content up to date aan te bieden op het moment dat het nodig is . Goede Performance Support tools lossen dat probleem voor een deel op. Maar ook in het concept van de Five Moments en Performance Support blijft de uitdaging om die content accuraat aan te bieden, al is de vorm waarin die wordt aangeboden anders.
Kennisstromen beheersen
Het goede nieuws is dat veel kennis gewoon in de organisatie aanwezig is. De uitdaging is om die op het juiste moment beschikbaar te krijgen als de medewerker er om vraagt, de kennis nodig heeft.
Dat betekent dat kennisstromen in de organisatie moeten worden beheerst en onderhouden (governance & maitenance). De L&D-professional krijgt dan de rol van makelaar en curator, met als voornaamste taken:
Dat betekent dat kennisstromen in de organisatie moeten worden beheerst en onderhouden (governance & maitenance). De L&D-professional krijgt dan de rol van makelaar en curator, met als voornaamste taken:
- Vaststellen welke kennis een medewerker nodig heeft te kunnen leren en zich te ontwikkelen, gericht op organisatiedoelen;
- Inventariseren waar die kennis beschikbaar is, intern en extern de organisatie;
- Cureren en “verpakken” van het aanbod aan informatie en kennis;
- Distribueren van de gecureerde kennis (=content), zo dat die op het juiste moment en on-demand, - binnen drie klikken- beschikbaar is voor de medewerker die dat nodig heeft.
- Continue evalueren of het systeem efficiënt, valide en betrouwbare kennis door de organisatie laat stromen.
In elke organisatie en ook daarbuiten is heel veel kennis en informatie voor handen. Aan L&D de taak om die te ontsluiten. De crux is die kennis te beoordelen op relevantie en actualiteit en op het juiste moment (APPLY), bij de kennisvragers te krijgen. Verbind de kennisvragers met de kennisdragers en maak de juiste kennis in de juiste proportie on-demand beschikbaar in drie klikken!
Hoe doe je dat?
Waar zit de kennis die de medewerker nodig heeft? Daarvoor moet je in gesprek met managers en teamleiders (wat is nodig?) en met Subject Matter Experts (SME) (die hebben de kennis!) De rol van de L&D-er is alleen die kennis te selecteren die echt nodig is in de moment of APPLY.
Help de kennisdragers bij het organiseren van de kennisstromen, maak het hen gemakkelijk en beloon hen voor de inzet. Zorg ervoor dat de kennis op een aantrekkelijke en effectieve manier bij de kennisvrager komt (drie klikken, 10 seconden). Dat is ook de expertise van de L&D-professional, “verpakken” en distribueren van content. Dat is ook de essentie van Performance Support.
De allerbelangrijkste taak van L&D in deze benadering is het current houden van de kennis. Dat is een niet te onderschatten verantwoordelijkheid. Zorgen dat de aangeboden kennis accuraat en relevant is in the Moment of Apply! Ook daarvoor moet L&D continue in gesprek blijven met de business, de managers en de SME’s. Maak goede afspraken over de houdbaarheid van de content. Wanneer moet content uit het systeem worden verwijderd, geüpdatet of verplaatst? Let daar ook op bij het implementeren van Performance Support Systems. Verouderde kennis en informatie is de doodsteek voor het systeem!
Help de kennisdragers bij het organiseren van de kennisstromen, maak het hen gemakkelijk en beloon hen voor de inzet. Zorg ervoor dat de kennis op een aantrekkelijke en effectieve manier bij de kennisvrager komt (drie klikken, 10 seconden). Dat is ook de expertise van de L&D-professional, “verpakken” en distribueren van content. Dat is ook de essentie van Performance Support.
De allerbelangrijkste taak van L&D in deze benadering is het current houden van de kennis. Dat is een niet te onderschatten verantwoordelijkheid. Zorgen dat de aangeboden kennis accuraat en relevant is in the Moment of Apply! Ook daarvoor moet L&D continue in gesprek blijven met de business, de managers en de SME’s. Maak goede afspraken over de houdbaarheid van de content. Wanneer moet content uit het systeem worden verwijderd, geüpdatet of verplaatst? Let daar ook op bij het implementeren van Performance Support Systems. Verouderde kennis en informatie is de doodsteek voor het systeem!
Geen reacties
Plaats een reactie