Elke winter probeer ik een weekje wintersport mee te pakken. Zo ook afgelopen week. Gezellig met mijn gezin en schoonfamilie naar Oostenrijk. Na jarenlang op een snowboard de pistes onveilig te maken, had ik besloten om dit jaar te leren skiën 😱.
Mij werd aangeraden om een aantal skilessen te nemen. Maar al snel ontdekte ik dat alle skischolen, in het dorpje Großarl, die week al vol zaten… Er schoten twee gedachten door mijn hoofd “Help!” en “Hoe moeilijk kan het zijn?”. Die laatste gedachte nam de overhand en de autodidact in mij ging op onderzoek uit.
Waar begin je? Op YouTube natuurlijk. Er zijn honderden video’s waarin de basis wordt uitgelegd. Daar stond ik dan in mijn woonkamer met denkbeeldige ski’s aan, pizza-punten te maken. Voor de niet-skiërs onder ons, met een pizza-punt wordt bedoeld het naar binnen draaien van je voeten om met de ski’s een punt te maken om af te remmen. Niet geheel onbelangrijk als ik straks bovenop de berg sta. Na het kijken van een aantal tutorial-video’s had ik het idee de theorie wel onder de knie te hebben.
Om mijzelf te forceren te gaan skiën, had ik mijn snowboard thuis gelaten. Oké oké, we waren te laat met het regelen van een dakkoffer, dus de bagageruimte liet het ook niet toe… Maar klinkt een stuk minder avontuurlijk, haha!
Na aankomst in Großarl huurde ik een paar ski’s, schoenen en stokken. Trok de ski-schoenen aan en pakte de gondel naar het puntje van de berg. Al snel kwam ik erachter dat mijn theoretische kennis onvoldoende was. Want hoe draag je die ski’s een beetje fatsoenlijk? En waar laat je die stokken? Gelukkig was ik niet alleen. Door goed te kijken naar meer ervaren skiërs en wat tips van familie kwam ik bij de eerste pannenkoek-lift aan.
Een pannenkoek-lift is een kort liftje waarbij je op de ski’s blijft staan en je omhoog laat slepen door een ronde schijf tussen de benen te klemmen. Ja, er komt ook nog eens nieuwe terminologie bij kijken… Ook dit onderdeel ontbrak in mijn theoretische voorbereiding. Zonder al te veel geklungel of te vallen, bereikte ik het begin van de piste. Ik staarde naar beneden, kreeg zweethandjes in mijn handschoenen en stond te trillen op mijn benen…
Cliffhanger (niet letterlijk, gelukkig 😅)!
Graag vertel ik je eerst iets over de ‘5 Moments of Need’. De 5 momenten dat je ondersteuning nodig hebt als je iets nieuws leert.
De ‘5 Moments of Need’ is een raamwerk bedacht door Bob Mosher en Conrad Gottfredson van Apply Synergies. Het idee hierachter is dat mensen in de verschillende stadia van het leerproces andere ondersteuning nodig hebben, afhankelijk van de context. De 5 momenten zijn:
- NEW: wanneer iemand voor het eerst kennis maakt met een nieuw concept, taak of rol. In mijn geval: skiën 😉
- CHANGE: wanneer iemand veranderingen moet aanbrengen in bestaande kennis of vaardigheden.
- APPLY: wanneer iemand de kennis of vaardigheden moet toepassen in de praktijk.
- SOLVE: wanneer iemand problemen tegenkomt en ondersteuning nodig heeft om deze op te lossen.
- MORE: wanneer iemand zich verder wil ontwikkelen. In mijn geval: Omgaan met materiaal, gondels, liften en kennis van ski-terminologie.
Amuse is ons ‘voorproefje’ van ‘Performance Support’ of ‘Learning in the workflow’. Jumbo Supermarkten en KLM maken er al gebruik van. Heb ik je interesse gewekt? Neem contact op voor een vrijblijvende demo.
Volgende week… de eerste afdaling 😱!
Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director
Digital Chefs | Learning Technologies
📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail? Abonneer je dan op "Aan tafel!" via deze link: https://digitalchefs.nl/aantafel