Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
- Develhub nieuws februari 2021
- Kennisbank
- Knowledge Management
- Learning and Development
- Performance improvement
- Develhub nieuws maart 2021
- Develhub nieuws april 2021
Geplaatst door: J.G.T. (Jolanda) van 't Erve op zondag 12 november 2017
Waarom succes trainbaar is
We kennen allemaal de Amerikaanse guru’s: “succes is een keuze!” Wij Nederlanders voelen dan vaak een natuurlijke weerstand. Maar in hoeverre klopt hun stelling? En wat leren we van dat antwoord?
Henny de Vos Burchart wilde wel eens weten hoe het echt zit. Ze heeft daarom in een wetenschappelijk onderzoek onder HBO-studenten gekeken naar het gedrag dat de kans op studiesucces vergroot. En in hoeverre dit trainbaar is. De inzichten die dit oplevert kun je als trainer of L&D professional in elk traject gebruiken.
Henny de Vos Burchart wilde wel eens weten hoe het echt zit. Ze heeft daarom in een wetenschappelijk onderzoek onder HBO-studenten gekeken naar het gedrag dat de kans op studiesucces vergroot. En in hoeverre dit trainbaar is. De inzichten die dit oplevert kun je als trainer of L&D professional in elk traject gebruiken.
Zelfregulatie: de sleutel tot studiesucces
Er is veel onderzoek gedaan naar het gedrag dat nodig is om succesvol te zijn in je studie. In de bestseller ‘How children succeed’ deelt Paul Tough veel van de wetenschappelijke inzichten op dit vlak. Belangrijke conclusie: zelfregulatie speelt een cruciale rol.
Zelfregulatie betekent dat je je gedachten, gevoelens en handelen bewust richt op het bereiken van je persoonlijke doelen. Het proces van zelfregulatie is volgens Zimmerman te beschouwen als een cyclus die bestaat uit drie fasen:
Zelfregulatie betekent dat je je gedachten, gevoelens en handelen bewust richt op het bereiken van je persoonlijke doelen. Het proces van zelfregulatie is volgens Zimmerman te beschouwen als een cyclus die bestaat uit drie fasen:
- Planning: Stel doelen en ontwikkel een strategie om je doelen te behalen;
- Uitvoering: Toon discipline en doorzettingsvermogen bij het werken aan je doel;
- Reflectie: Verwerk en beoordeel de opgedane ervaringen. Dit leidt tot inzicht waarom een doel wel of niet gehaald is en geeft zicht op de voortgang.
Wanneer de opgedane inzichten worden omgezet in een nieuw leerproces start de cyclus opnieuw.
Hoe werkt dit in de praktijk?
Elke fase van zelfregulatie vraagt om specifiek gedrag. In de planningsfase is het bijvoorbeeld cruciaal dat je heel duidelijk bepaalt waarin je wilt groeien en welk concreet gedrag daarbij hoort. Bij het bepalen van de strategie om je doel te behalen, is het daarnaast belangrijk dat je nadenkt over de obstakels die je onderweg gaat tegenkomen en hoe je die gaat omzeilen. Tot slot is het waardevol om te bepalen wie jou kunnen helpen om je doel te bereiken.
In de uitvoeringsfase staat het aanleren van het nieuwe gedrag centraal. Om dit gedrag een gewoonte te laten worden die je gedachteloos uitvoert moet het intensief (dagelijks) geoefend worden. Dit kost energie. Wanneer je energie opraakt (bijv. bij tijdsdruk of stress) wordt het lastig om het nieuwe gedrag vol te houden en is het gemakkelijk om in een oud patroon terug te vallen. Oefenen met nieuw gedrag verlangt dan ook discipline, zoals het vasthouden aan een plan, je aandacht richten op het doel en je niet laten afleiden.
In de fase van zelfreflectie beoordeel en interpreteer je je eigen prestaties en sta je stil bij je gedachten, gevoelens en gedrag. Er zijn aanwijzingen dat alleen al het reflecteren zelf invloed heeft op het presteren. Onderzoek van Di Stefano toont bijvoorbeeld aan dat personen die een bepaalde tijd kregen om te reflecteren op een gedane taak hun prestaties meer verbeterden dan degene die dezelfde hoeveelheid tijd kregen om te oefenen met dezelfde taak. Reflecteren draagt ook bij aan het vertrouwen om een doel te kunnen bereiken en zelfvertrouwen draagt op zijn beurt weer bij aan succes.
Wil jij de zelfregulatie van mensen vergroten? Download dan gratis de toolbox ‘Veranderen in de praktijk’.
In de uitvoeringsfase staat het aanleren van het nieuwe gedrag centraal. Om dit gedrag een gewoonte te laten worden die je gedachteloos uitvoert moet het intensief (dagelijks) geoefend worden. Dit kost energie. Wanneer je energie opraakt (bijv. bij tijdsdruk of stress) wordt het lastig om het nieuwe gedrag vol te houden en is het gemakkelijk om in een oud patroon terug te vallen. Oefenen met nieuw gedrag verlangt dan ook discipline, zoals het vasthouden aan een plan, je aandacht richten op het doel en je niet laten afleiden.
In de fase van zelfreflectie beoordeel en interpreteer je je eigen prestaties en sta je stil bij je gedachten, gevoelens en gedrag. Er zijn aanwijzingen dat alleen al het reflecteren zelf invloed heeft op het presteren. Onderzoek van Di Stefano toont bijvoorbeeld aan dat personen die een bepaalde tijd kregen om te reflecteren op een gedane taak hun prestaties meer verbeterden dan degene die dezelfde hoeveelheid tijd kregen om te oefenen met dezelfde taak. Reflecteren draagt ook bij aan het vertrouwen om een doel te kunnen bereiken en zelfvertrouwen draagt op zijn beurt weer bij aan succes.
Wil jij de zelfregulatie van mensen vergroten? Download dan gratis de toolbox ‘Veranderen in de praktijk’.
Het wetenschappelijke experiment
We weten dus welk gedrag nodig is voor zelfregulatie. In een wetenschappelijk onderzoek heb ik gekeken naar de trainbaarheid hiervan. De deelnemende HBO-studenten begonnen hun traject met een drijfverenanalyse van Profile Dynamics en werden vervolgens gedurende drie maanden ondersteund door Perflectie. Deze methodiek ondersteunt mensen namelijk in alle fases van zelfregulatie. De hypothese is daarom dat het gebruik van Perflectie leidt tot een verhoging van de zelfregulatie en daarmee tot meer studiesucces. Om te bepalen of een toename te verklaren is door de leerinterventie, is een vergelijkbare groep studenten gevolgd die de leerinterventie niet hebben gehad (controlegroep).
In een startbijeenkomst werd het zelfinzicht van de studenten vergroot door een drijfverenanalyse. Vervolgens hebben zij een persoonlijk ontwikkeldoel vastgesteld en dit opgeknipt in kleine, haalbare stappen. Aansluitend gebruikten de studenten het online platform van Perflectie om systematisch te reflecteren en hun persoonlijke voortgang bij te houden.
In een startbijeenkomst werd het zelfinzicht van de studenten vergroot door een drijfverenanalyse. Vervolgens hebben zij een persoonlijk ontwikkeldoel vastgesteld en dit opgeknipt in kleine, haalbare stappen. Aansluitend gebruikten de studenten het online platform van Perflectie om systematisch te reflecteren en hun persoonlijke voortgang bij te houden.
Verbluffende resultaten
Het effect? Na drie maanden hadden de studenten meer zelfvertrouwen, vertoonden ze minder uitstelgedrag en lieten ze zich minder snel afleiden. De studenten die met Perflectie hebben gewerkt toonden dan ook een significant hoger niveau van zelfregulatie dan de controlegroep (grafiek A). Een half jaar na de start van het experiment hadden de studenten significant meer studieachterstand ingehaald dan de controlegroep (grafiek B).

Wat is nou de grootste voorspeller van succes? Werk aan het doorbreken van uitstelgedrag. Dit heeft namelijk in alle fasen van de cyclus van zelfregulatie een positief effect. Het doorbreken van uitstelgedrag werkt daarom als een multiplier. Studenten die als doel hadden om uitstelgedrag te doorbreken, zijn dan ook het meest gegroeid. We kunnen dus concluderen dat de studenten die gebruik hebben gemaakt van Perflectie een hoger niveau van zelfregulatie tonen (gedragsverandering) en significant meer studieresultaten hebben geboekt.

Wat is nou de grootste voorspeller van succes? Werk aan het doorbreken van uitstelgedrag. Dit heeft namelijk in alle fasen van de cyclus van zelfregulatie een positief effect. Het doorbreken van uitstelgedrag werkt daarom als een multiplier. Studenten die als doel hadden om uitstelgedrag te doorbreken, zijn dan ook het meest gegroeid. We kunnen dus concluderen dat de studenten die gebruik hebben gemaakt van Perflectie een hoger niveau van zelfregulatie tonen (gedragsverandering) en significant meer studieresultaten hebben geboekt.
Wat betekent dit voor organisaties en trainers?
In organisaties is het niet altijd mogelijk om de link te leggen tussen een specifieke leerinterventie en het resultaat van het bedrijf. We weten nu echter wel dat zelfregulatie een enorm goede voorspeller van succes is. Als een leerinterventie leidt tot een verhoging van de zelfregulatie, kun je dus aannemen dat het resultaat volgt.
Wil jij de zelfregulatie van mensen vergroten? Download dan gratis de toolbox ‘Veranderen in de praktijk’. Deze toolbox bevat alles wat je nodig hebt om mensen te ondersteunen in alle fasen van zelfregulatie.
Auteur Henny de Vos-Burchart
Wil jij de zelfregulatie van mensen vergroten? Download dan gratis de toolbox ‘Veranderen in de praktijk’. Deze toolbox bevat alles wat je nodig hebt om mensen te ondersteunen in alle fasen van zelfregulatie.
Auteur Henny de Vos-Burchart
Geen reacties
Plaats een reactie