Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
Geplaatst door: J.G.T. (Jolanda) van 't Erve op donderdag 29 juni 2017
Waarom feedback niet leidt tot verandering
Veel organisaties willen een feedbackcultuur creëren. Een begrijpelijke wens, al is het maar zeer de vraag of feedback een echte oplossing is voor de uitdagingen waar organisaties voor staan. Stefan Op de Woerd en Jochem Aubel laten je zien waar de behoefte naar feedback bij organisaties vandaan komt, waarom het niet werkt en wat je kunt doen om wel het verschil te maken.

Twee jaar geleden deed Deloitte al een groot onderzoek naar de HR-cyclus. Hieruit bleek dat 92% van de medewerkers hierover ontevreden is. Dat is niet zo vreemd: eenmaal per jaar doelen stellen werkt niet in een snel veranderende wereld. Twee keer per jaar over je ontwikkeling praten evenmin. Het moderniseren van de HR-cyclus staat bij veel van de organisaties dan ook hoog op de agenda. De focus ligt daarbij op continu leren in plaats van beoordelen.
We weten tenslotte allemaal hoe leren werkt: 10% georganiseerd leren (training), 20% leren van anderen (feedback, afkijken) en 70% door zelf te doen. Als je als organisatie echt gelooft in continu leren, is het dus logisch om de focus op de 70% te leggen. Stimuleer daarom het continu oefenen van nieuw gedrag in de eigen werkpraktijk. Trainingen en feedback kunnen het leerproces natuurlijk versterken, maar zouden nooit centraal moeten staan. Denk maar eens terug aan hoe je zelf ooit hebt leren fietsen. Hoe ging dat? Niet door het volgen van een training of het krijgen van feedback, maar vooral door het heel veel te doen.
Vergelijk feedback met een cadeau dat je van iemand krijgt. Als het geschenk op je verlanglijst staat, ben je er hoogstwaarschijnlijk heel blij mee. Als je er echter niet om hebt gevraagd, is de kans groot dat je niet echt op dit “cadeautje” zit te wachten. En wat doen we met dit soort cadeaus? Precies, die belanden in de kast zonder dat er ooit nog iemand naar kijkt.
Daarom is het essentieel dat medewerkers eerst heel duidelijk bepalen waar zij in willen groeien (verlanglijst) en welk concreet gedrag daarbij hoort. Vervolgens kunnen zij op dat gedrag gerichte feedback vragen aan collega’s. Daarmee wint de feedback enorm aan waarde en versnelt het de ontwikkeling.
En natuurlijk kun je technologie gebruiken om dit leerproces te ondersteunen. De vraag is alleen of een feedbacktool daar het meest geschikt voor is.
Wil jij mensen stimuleren om continu te blijven leren? Download dan gratis de Toolbox ‘Veranderen in de praktijk’.
Auteur: Jochem Aubel, eigenaar Perflectie

Einde van de klassieke HR-cyclus
De wereld verandert in hoog tempo en veel organisaties hebben moeite om bij te blijven. Termen als wendbaarheid (agility), lean en zelfsturing worden daarom tegenwoordig in elke ‘boardroom’ gebruikt. Het doel? Snel in kunnen spelen op de veranderende wereld. Het middel? Zelfsturende medewerkers die continu leren. De vraag is wat dit voor de HR-cyclus van organisaties betekent.Twee jaar geleden deed Deloitte al een groot onderzoek naar de HR-cyclus. Hieruit bleek dat 92% van de medewerkers hierover ontevreden is. Dat is niet zo vreemd: eenmaal per jaar doelen stellen werkt niet in een snel veranderende wereld. Twee keer per jaar over je ontwikkeling praten evenmin. Het moderniseren van de HR-cyclus staat bij veel van de organisaties dan ook hoog op de agenda. De focus ligt daarbij op continu leren in plaats van beoordelen.
Feedback als “Holy Grail”?
Dat continu leren essentieel is, mag duidelijk zijn. Maar hoe geef je daar invulling aan? Veel organisaties doen dit door de nadruk te leggen op continu feedback geven. Dat lijkt logisch, want van feedback kun je veel leren, toch? Wij zetten daar vraagtekens bij.We weten tenslotte allemaal hoe leren werkt: 10% georganiseerd leren (training), 20% leren van anderen (feedback, afkijken) en 70% door zelf te doen. Als je als organisatie echt gelooft in continu leren, is het dus logisch om de focus op de 70% te leggen. Stimuleer daarom het continu oefenen van nieuw gedrag in de eigen werkpraktijk. Trainingen en feedback kunnen het leerproces natuurlijk versterken, maar zouden nooit centraal moeten staan. Denk maar eens terug aan hoe je zelf ooit hebt leren fietsen. Hoe ging dat? Niet door het volgen van een training of het krijgen van feedback, maar vooral door het heel veel te doen.
Feedback is een cadeautje :-)
Feedback is dus ondersteunend aan het leren en geen doel op zich. Wat schetst echter onze verbazing? De ene na de andere organisatie haalt een splinternieuwe feedbacktool in huis. Begrijpelijk, als je continu leren gelijk stelt aan continue feedback, maar ook een groot probleem. Voor je het weet hebben “we” er met elkaar een KPI op gezet en “verzamelt” iedereen feedback om aan te tonen dat ze zich toch echt wel hebben ontwikkeld. Hun beoordeling hangt er tenslotte van af. Het middel is daarmee een doel op zich geworden, terwijl het echte doel het versnellen van de ontwikkeling is. De grote vraag is dus: hoe kan feedback bijdragen aan dat doel?Vergelijk feedback met een cadeau dat je van iemand krijgt. Als het geschenk op je verlanglijst staat, ben je er hoogstwaarschijnlijk heel blij mee. Als je er echter niet om hebt gevraagd, is de kans groot dat je niet echt op dit “cadeautje” zit te wachten. En wat doen we met dit soort cadeaus? Precies, die belanden in de kast zonder dat er ooit nog iemand naar kijkt.
Daarom is het essentieel dat medewerkers eerst heel duidelijk bepalen waar zij in willen groeien (verlanglijst) en welk concreet gedrag daarbij hoort. Vervolgens kunnen zij op dat gedrag gerichte feedback vragen aan collega’s. Daarmee wint de feedback enorm aan waarde en versnelt het de ontwikkeling.
In 4 stappen naar continu leren
Zoals we hebben gezien is continue feedback een mooi streven. Maar feedback alleen leidt niet tot verandering. De volgende stappen helpen je om een cultuur van continu leren te creëren, die wel leidt tot blijvende verandering:- Ondersteun medewerkers bij het bepalen van leerdoelen
- Vertaal leerdoelen naar concreet, zichtbaar gedrag
- Stimuleer medewerkers om hier dagelijks mee te oefenen
- Laat medewerkers feedback vragen op het specifieke gedrag dat zij oefenen
En natuurlijk kun je technologie gebruiken om dit leerproces te ondersteunen. De vraag is alleen of een feedbacktool daar het meest geschikt voor is.
Wil jij mensen stimuleren om continu te blijven leren? Download dan gratis de Toolbox ‘Veranderen in de praktijk’.
Auteur: Jochem Aubel, eigenaar Perflectie
Geen reacties
Plaats een reactie