Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
Geplaatst door: A. (Anoeska) Vellekoop op vrijdag 31 augustus 2018
Live Online Leren, Flipping the classroom en 70-20-10
In mijn eerste twee blogs heb ik jullie al meer verteld over de nieuwe leermethodiek ‘Live Online Leren.’ In deze derde blog zal ik jullie vertellen over twee trends in de opleidingswereld die aansluiten bij het Live Online Leren.
.png)
Een belangrijk aspect van het Live Online Leren is dat formeel en informeel leren elkaar kunnen afwisselen. Op deze manier wordt het beste van de verschillende principes in de steeds terugkomende leervormen gecombineerd. Twee voorbeelden van deze leervormen zijn Flipping the classroom en 70-20-10.
Dit komt terug in het Live Online Leren. In de online leeromgeving kan de cursist als voorbereiding op de sessie aan de slag met websites, artikelen, filmpjes of e-learnings. Met de opgedane kennis gaat de cursist op de afgesproken tijd naar het Live Online klaslokaal, waar de stof door middel van interactieve opdrachten en gesprekken eigen gemaakt wordt. In het Live Online klaslokaal kan er worden gewerkt aan opdrachten, projecten en meta-cognitieve vaardigheden.
- 70% van wat mensen leren, geleerd wordt door ervaring en oefening in de praktijk,;
- 20% voorkomt uit interactie met anderen;
- 10% door formeel leren (Jennings, 2011).
Door Live Online Leren in te zetten, kan het geleerde direct in de praktijk ervaren en geoefend worden. Live Online leren maakt het namelijk mogelijk om flexibele leertrajecten op te zetten die met kleine stukjes instructie (namelijk in de live sessies) gecombineerd met praktijkopdrachten en zelfstudie een didactische meerwaarde opleveren.
Er kan gewerkt worden in een langere periode met kortere sessies, waarbij er afgewisseld kan worden tussen voorbereidingsopdrachten, live sessies met verdieping of terugkoppeling, casuïstiekbespreking, coaching sessies, etc. De trainer kan online een korte uitleg geven vanuit de theorie, de deelnemers vervolgens met een praktijkopdracht de werkvloer opsturen en aan het eind van de dag weer samen laten inloggen om de ervaringen van die dag te bespreken. Hierdoor kan een veel betere link worden gelegd tussen het theoretisch leren en het leren in de praktijk. Op deze manier zal het geleerde veel beter blijven hangen dan wanneer het alleen formeel wordt overgebracht.
Heb je zelf al ervaring met online leren? En met wat voor vormen van online leren? Ik hoor hier graag meer over van jullie!
Trends in de onderwijswereld
Binnen de wereld van opleidingen zijn er regelmatig verschillende trends te vinden. Bepaalde componenten in de didactiek komen steeds weer terug in een nieuw jasje. Deze componenten komen niet voor niets steeds weer terug, dit zijn werkende componenten..png)
Een belangrijk aspect van het Live Online Leren is dat formeel en informeel leren elkaar kunnen afwisselen. Op deze manier wordt het beste van de verschillende principes in de steeds terugkomende leervormen gecombineerd. Twee voorbeelden van deze leervormen zijn Flipping the classroom en 70-20-10.
Flipping the classroom
Flipping the classroom is een leermethode die volgens onderzoek bijdraagt aan meer ruimte voor interactiviteit in de klas (Kennisnet, 2017; Yilmaz, 2017). In de omgedraaide klas wordt de klassikale instructie omgewisseld met het individuele huiswerk. De instructie die normaal in de klas gegeven wordt, wordt nu door de leerlingen of cursisten zelf voorbereid. Dit kan in de praktijk worden gebracht, wanneer er sprake is van een goede leeromgeving voor het zelfstandige gedeelte.Dit komt terug in het Live Online Leren. In de online leeromgeving kan de cursist als voorbereiding op de sessie aan de slag met websites, artikelen, filmpjes of e-learnings. Met de opgedane kennis gaat de cursist op de afgesproken tijd naar het Live Online klaslokaal, waar de stof door middel van interactieve opdrachten en gesprekken eigen gemaakt wordt. In het Live Online klaslokaal kan er worden gewerkt aan opdrachten, projecten en meta-cognitieve vaardigheden.
70-20-10
Het leermodel 70-20-10 gaat uit van de gedachte dat:- 70% van wat mensen leren, geleerd wordt door ervaring en oefening in de praktijk,;
- 20% voorkomt uit interactie met anderen;
- 10% door formeel leren (Jennings, 2011).
Door Live Online Leren in te zetten, kan het geleerde direct in de praktijk ervaren en geoefend worden. Live Online leren maakt het namelijk mogelijk om flexibele leertrajecten op te zetten die met kleine stukjes instructie (namelijk in de live sessies) gecombineerd met praktijkopdrachten en zelfstudie een didactische meerwaarde opleveren.
Er kan gewerkt worden in een langere periode met kortere sessies, waarbij er afgewisseld kan worden tussen voorbereidingsopdrachten, live sessies met verdieping of terugkoppeling, casuïstiekbespreking, coaching sessies, etc. De trainer kan online een korte uitleg geven vanuit de theorie, de deelnemers vervolgens met een praktijkopdracht de werkvloer opsturen en aan het eind van de dag weer samen laten inloggen om de ervaringen van die dag te bespreken. Hierdoor kan een veel betere link worden gelegd tussen het theoretisch leren en het leren in de praktijk. Op deze manier zal het geleerde veel beter blijven hangen dan wanneer het alleen formeel wordt overgebracht.
Heb je zelf al ervaring met online leren? En met wat voor vormen van online leren? Ik hoor hier graag meer over van jullie!
Geen reacties
Plaats een reactie