Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
- Develhub nieuws februari 2021
- Kennisbank
- Knowledge Management
- Learning and Development
- Performance improvement
- Develhub nieuws maart 2021
- Develhub nieuws april 2021
Geplaatst door: R. (Robina) van de Pol-de Rijk op woensdag 18 oktober 2017
Leren moet (een beetje) pijn doen
Een lerende organisatie, praktijkleren, leerdoelen, leerstrategie, online leren enzovoorts, enzovoorts. Als organisatie doet u er alles aan om medewerkers up-to-date te houden. U wilt dat ze betere professionals worden, dat ze hun kennis delen en de kennis van anderen ontvangen.
Als HR Manager heeft u uzelf verdiept in de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied zoals ‘Het nieuwe leren’, 70-20-10 en blended leren. U verandert uw opleidings- en trainingsstrategie en u zorgt ervoor dat medewerkers nog meer cursussen en opleidingen kunnen volgen.

Maar wat als al deze inspanningen niet het gewenste resultaat opleveren? De medewerkers niet mee gaan in deze flow van leren en ontwikkelen en de kosten voor trainingen weer de pan uit rijzen?
Hieronder de belangrijkste 6 redenen waarom het niet lukt:
Investering in de ontwikkeling van medewerkers heeft alleen zin als:
Het bijzondere is dat ieder logisch nadenkend mens dit ook weet en toch worden er jaarlijks miljoenen euro’s uitgegeven aan trainingen en opleidingen die nauwelijks verschil maken. Steeds weer vragen allerlei controlerende organisaties, werving en selectie bureaus, inspecties en andere controlerende organisaties naar certificaten en diploma’s als bewijsmateriaal voor succesvol handelen.
Gelukkig is het tij aan het keren. We zien steeds vaker dat organisaties niet meer tevreden zijn met alleen het papieren bewijs. Ze nemen ook geen genoegen meer met alleen een afgetekende presentielijst bij een training. De vragen: wat heeft u geleerd, hoe past u dit toe in de praktijk en wat heeft uw collega of team hieraan, moeten eenvoudig en direct te beantwoorden zijn.
Visie op leren ontwikkelen van Atrivision
Atrivision gelooft dat het structureel aanpakken van de lerende organisatie begint bij de leercultuur. Het coachen van mensen in het realiseren van hun (leer) doelen staat hier voorop. Door een toevoeging aan reeds bestaande beoordelings- en performance methodes kan er een grote verandering in de organisatie plaatsvinden. Iedereen werkt aan zijn of haar persoonlijke doel en leren van elkaar is vanzelfsprekend.
Is dit ook uw droom en wilt u deze droom werkelijkheid maken? De sleutel voor een succesvolle lerende organisatie ligt voor u voor het grijpen. Wilt u meer weten? Neem contact met ons op.
Als HR Manager heeft u uzelf verdiept in de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied zoals ‘Het nieuwe leren’, 70-20-10 en blended leren. U verandert uw opleidings- en trainingsstrategie en u zorgt ervoor dat medewerkers nog meer cursussen en opleidingen kunnen volgen.

Maar wat als al deze inspanningen niet het gewenste resultaat opleveren? De medewerkers niet mee gaan in deze flow van leren en ontwikkelen en de kosten voor trainingen weer de pan uit rijzen?
Hieronder de belangrijkste 6 redenen waarom het niet lukt:
- De werknemer heeft hier helemaal niet om gevraagd en ziet zelf het nut niet in van wat er geleerd moet worden.
- De waan van de dag zorgt ervoor dat er eigenlijk niets verandert.
- De medewerkers weten van elkaar niet waar ze zich in willen ontwikkelen of waar ze juist al goed in zijn.
- De werknemer voelt zich niet gesteund door zijn leidinggevende en weet ook niet hoe hij dit moet aankaarten.
- De werknemer zegt wel te willen leren, maar wil eigenlijk niet investeren om het gedrag te veranderen.
- De werknemer weet niet wat hij /zij met het geleerde in de praktijk moet doen.
Investering in de ontwikkeling van medewerkers heeft alleen zin als:
- De medewerker echt zelf wil leren en veranderen en een heel concreet doel voor ogen heeft.
- De medewerker er echt moeite voor wil doen. Dus goed gemotiveerd is. Leren doet ook pijn.
- De medewerker het geleerde ook in de praktijk gaat toepassen en hier volop ruimte en feedback op krijgt van zijn teamleden en/of leidinggevende.
- Het geaccepteerd wordt wanneer er fouten gemaakt worden. Er moet dus ook ruimte zijn om fouten te maken.
- De medewerker zich gesteund of gecoacht voelt door zijn manager of leidinggevende.
Het bijzondere is dat ieder logisch nadenkend mens dit ook weet en toch worden er jaarlijks miljoenen euro’s uitgegeven aan trainingen en opleidingen die nauwelijks verschil maken. Steeds weer vragen allerlei controlerende organisaties, werving en selectie bureaus, inspecties en andere controlerende organisaties naar certificaten en diploma’s als bewijsmateriaal voor succesvol handelen.
Gelukkig is het tij aan het keren. We zien steeds vaker dat organisaties niet meer tevreden zijn met alleen het papieren bewijs. Ze nemen ook geen genoegen meer met alleen een afgetekende presentielijst bij een training. De vragen: wat heeft u geleerd, hoe past u dit toe in de praktijk en wat heeft uw collega of team hieraan, moeten eenvoudig en direct te beantwoorden zijn.
Visie op leren ontwikkelen van Atrivision
Atrivision gelooft dat het structureel aanpakken van de lerende organisatie begint bij de leercultuur. Het coachen van mensen in het realiseren van hun (leer) doelen staat hier voorop. Door een toevoeging aan reeds bestaande beoordelings- en performance methodes kan er een grote verandering in de organisatie plaatsvinden. Iedereen werkt aan zijn of haar persoonlijke doel en leren van elkaar is vanzelfsprekend.
Is dit ook uw droom en wilt u deze droom werkelijkheid maken? De sleutel voor een succesvolle lerende organisatie ligt voor u voor het grijpen. Wilt u meer weten? Neem contact met ons op.
Geen reacties
Plaats een reactie