Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
Geplaatst door: J.G.T. (Jolanda) van 't Erve op dinsdag 3 september 2019
Het moderne werken is een vorm van leren
Interview met Joseph Kessels. De werkplek is een bijzonder krachtige leeromgeving met een grote betekenis voor de professionele ontwikkeling van de verpleegkundige. Dat vindt ook onderwijskundige Joseph Kessels. Het is belangrijk dat zorgorganisaties meer aandacht krijgen voor deze educatieve taak.’
Werkplekleren is al het leren en ontwikkelen dat mensen op en rond hun dagelijkse werk doen en Kessels weet daar veel van. Hij heeft onder meer zijn proefschrift geschreven over het ontwerpen van succesvolle opleidingsprogramma’s. Hij is hoogleraar-emeritus Human Resource Development aan de Universiteit Twente en ‘Opleidingskundig leiderschap’ aan de Open Universiteit.
Werkplekleren is al het leren en ontwikkelen dat mensen op en rond hun dagelijkse werk doen en Kessels weet daar veel van. Hij heeft onder meer zijn proefschrift geschreven over het ontwerpen van succesvolle opleidingsprogramma’s. Hij is hoogleraar-emeritus Human Resource Development aan de Universiteit Twente en ‘Opleidingskundig leiderschap’ aan de Open Universiteit.
Eerst praktijk, dan theorie
Leren gaat zoveel sneller in de praktijk dan in een klas. Kessels: ‘Nu is het zo dat in het onderwijs eerst de theorie wordt behandeld en dan pas de toepassing in de praktijk, maar ik heb daar vraagtekens bij. Leren gaat immers zoveel sneller in de praktijk dan in een klas. Eerst zelf ervaren heeft meer betekenis. Daar komt bij dat veel mensen een negatief beeld hebben ontwikkeld van leren, doordat ze vervelende leerervaringen hebben opgedaan op school.’
Eigenaarschap lerende zelf
Kessels: ‘Om werkplekleren te stimuleren is het de vraag of een aparte leerafdeling in een zorgorganisatie gewenst is. Nu zie je vaak een scherpe arbeidsdeling. Hierbij zijn praktijkcoördinatoren en adviseurs op het gebied van leren en ontwikkelen verantwoordelijk voor het organiseren van opleiding in organisaties. Dit betekent dat het eigenaarschap van de lerende zelf er wel is tijdens de opleiding of cursus, maar dat dit vaak stopt nadat de opleiding of cursus is afgerond.’
Aantrekkelijke leerplek
'Ook ontstaan er in bedrijven en instellingen steeds meer ‘corporate academies en universities’ om leren en ontwikkelen echt op de agenda te krijgen. Maar mijn zorg is dat daarmee leren op de werkplek te weinig aandacht krijgt. Een scheiding tussen leren en de werkplek is funest. Je moet blijven leren om te kunnen blijven meedoen in de huidige samenleving. Het karakter van het werk verandert zodanig dat het moderne werken feitelijk een vorm van leren is. Laten we die werkplek dan ook inrichten als een aantrekkelijke leerplek!’
Ontwikkelen versus presteren
Verder ziet Kessels twee tegenstrijdige ontwikkelingen: ‘Aan de ene kant hechten we veel belang aan het ontwikkelparadigma. Denk hierbij aan het stimuleren van nieuwsgierigheid, veiligheid om te kunnen experimenteren, het stimuleren van autonomie en zelfsturing en samen met medewerkers onderzoeken, verbeteren en vernieuwen. Aan de andere kant geldt het prestatieparadigma: hier staat de kwaliteit van het leveren van de zorg centraal door prestatie-indicatoren, kwaliteitscriteria en protocollering. Dit wordt ondersteund door extern toezicht en inspectie, accrediteren, certificeren, registreren en het verlopen van licenties.’
Kiezen voor nachtdiensten
‘Bij organisaties die zich vooral door dit laatste paradigma laten leiden, is er vaak sprake van een hoge werkdruk, veel stress, burn-out, een hoog ziekteverzuim, motivatieproblemen, vervreemding van het werk en verlies van vakmanschap. Dit zie je ook vaak terug in de zorg. Daar zie je soms verpleegkundigen die alleen kiezen voor nachtdiensten, zodat ze niet gestoord worden door bijvoorbeeld onnodige regels en vragen van een leidinggevende.’
Feedback
Benoemen wat goed gaat werkt veel sterker dan het opsommen van fouten.
Een veilige omgeving is een randvoorwaarde voor het geven van feedback, dat onmisbaar is bij het werkplekleren. ‘Feedback wordt vaak gezien als een manier om het ook over de minder leuke zaken op de werkplek te hebben. “Iemand feedback geven” betekent dan algauw “aanspreken op ongewenst gedrag”. Medewerkers kunnen dat als een terechtwijzing ervaren. Terwijl feedback juist ook het benoemen van positieve punten inhoudt en daar waardering voor uitspreken. Goed om te weten is dat benoemen wat goed gaat veel sterker werkt dan het opsommen van fouten. Een zorgmedewerker gaat verder pas echt luisteren naar wat je terugkoppelt, op het moment dat hij daar zelf om vraagt.’
Een veilige omgeving is een randvoorwaarde voor het geven van feedback, dat onmisbaar is bij het werkplekleren. ‘Feedback wordt vaak gezien als een manier om het ook over de minder leuke zaken op de werkplek te hebben. “Iemand feedback geven” betekent dan algauw “aanspreken op ongewenst gedrag”. Medewerkers kunnen dat als een terechtwijzing ervaren. Terwijl feedback juist ook het benoemen van positieve punten inhoudt en daar waardering voor uitspreken. Goed om te weten is dat benoemen wat goed gaat veel sterker werkt dan het opsommen van fouten. Een zorgmedewerker gaat verder pas echt luisteren naar wat je terugkoppelt, op het moment dat hij daar zelf om vraagt.’
Leren en samenwerken
Kessels ziet autonomie als een noodzakelijke voorwaarde voor ontwikkeling. ‘Autonomie is het zelf kunnen bepalen wat je doet en dat is onmisbaar voor een interessante en rijke leercultuur. Dat vraagt om leiderschap dat uitnodigt, faciliteert, erkent en verbindt. Als mensen invloed kunnen uitoefenen op de keuze en inrichting van hun werk, dan vinden ze hun job aantrekkelijk. Ook is de behoefte om “bekwaam te willen zijn” belangrijk en “het streven naar verbondenheid met gelijkgestemde collega’s”. Bij dit laatste zie je dat mensen leren als er sprake is van gedeeld vakmanschap en de waarden waar dat vakmanschap op gebaseerd is. Zij verbinden zich dan niet alleen met de directe collega’s, maar ook met de organisatie als geheel. Voorwaarde is dan wel de organisatie waarden als belangrijk benoemt, ze koestert en zich er ook naar gedraagt.’
Uitdagingen
‘Tot slot beleven mensen er plezier aan om nieuwe en moeilijke zaken aan te pakken waarbij ze hun bekwaamheden kunnen inzetten. Maar alleen als de organisatie hen daarin vrijlaat en als zij die bekwaamheden in sterke verbondenheid met anderen kunnen toepassen. Verbetering en innovatie is echt een resultaat van het betekenisvol leren en samenwerken van mensen.’
Auteur en interviewer: Marieke Linnebank, Teamleider L&O bij Sherpa.

Auteur en interviewer: Marieke Linnebank, Teamleider L&O bij Sherpa.

Geen reacties
Plaats een reactie