Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
- Develhub nieuws februari 2021
- Kennisbank
- Knowledge Management
- Learning and Development
- Performance improvement
Geplaatst door: C. (Charlotte) Staats op vrijdag 11 mei 2018
Blauwe overhemden of rode broeken?
Op een zonnige vrijdagmiddag in april verzamelden tien Leren en Ontwikkelen experts uit overheid en bedrijfsleven in het nieuwe Rijkspand Rijnstraat 8 naast het Haagse Centraal Station. Het gebouw heeft in korte tijd al een beruchte naam opgebouwd vanwege de schaarste aan werkplekken en de donkere muren. Maar gelukkig had de bekende Amerikaanse spreker Bob Mosher daar geen enkele hinder van. Vol energie sprak hij daar op uitnodiging van de NVO2 over het thema werkplekleren.
Bob Mosher is ‘Chief Learning Evangelist’ bij APPLY Synergies. Pas later in de sessie zou ik begrijpen hoe goed de naam van zijn bedrijf gekozen was, maar eerst nam hij de aanwezigen mee in zijn loopbaan van onderwijzer op een basisschool naar directeur Learning Strategies bij Microsoft.
Daarna dook hij, ondersteund door prachtige Amerikaanse one-liners, de wereld van performance support in. 70-20-10 kennen we allemaal, en we weten ook hoe lastig het is om als L&D professional de 70 procent van informeel leren effectief te ondersteunen. Want als jouw afdeling bekend staat als de afdeling die cursussen organiseert, waarom zou iemand dan bij jou aankloppen voor werkplekleren? In Bobs’ eigen woorden: Why would I buy blue shirts if you are selling red pants?

Bob bouwde zijn verhaal op naar zijn 5 moments of learning need. Dat houdt in dat je uitzoekt wanneer iemand gemotiveerd is om te leren en dat je daarbij aansluit met je interventie. Een korte animatie over de 5 moments tref je hier aan.
Bob Mosher is ‘Chief Learning Evangelist’ bij APPLY Synergies. Pas later in de sessie zou ik begrijpen hoe goed de naam van zijn bedrijf gekozen was, maar eerst nam hij de aanwezigen mee in zijn loopbaan van onderwijzer op een basisschool naar directeur Learning Strategies bij Microsoft.
Daarna dook hij, ondersteund door prachtige Amerikaanse one-liners, de wereld van performance support in. 70-20-10 kennen we allemaal, en we weten ook hoe lastig het is om als L&D professional de 70 procent van informeel leren effectief te ondersteunen. Want als jouw afdeling bekend staat als de afdeling die cursussen organiseert, waarom zou iemand dan bij jou aankloppen voor werkplekleren? In Bobs’ eigen woorden: Why would I buy blue shirts if you are selling red pants?

Bob bouwde zijn verhaal op naar zijn 5 moments of learning need. Dat houdt in dat je uitzoekt wanneer iemand gemotiveerd is om te leren en dat je daarbij aansluit met je interventie. Een korte animatie over de 5 moments tref je hier aan.
Wat waren de belangrijkste inzichten die ik meenam uit de sessie?
- Context over content. Nog veel te vaak bedenken we als L&D professionals wat anderen zouden moeten leren. Maar zonder (werk)context is de inhoud vrijwel betekenisloos.
- Dus dat betekent dat je je in de workflow van de lerende verdiept. En gelukkig hoef je niet alle honderden klussen van iemand te doorgronden, maar je kiest ongeveer zeven betekenisvolle onderdelen.
- En wat bied je dan aan? Schat eerst in wat de consequenties zouden zijn als je geen training op die onderdelen zou aanbieden. Is het risico minimaal? Vertrouw dan op performance support tools en de lerende vaardigheden van de werknemer zelf. Is het risico aanzienlijk (denk aan situaties in een vliegtuig waar je liever niet hebt dat de piloot al experimenterend iets gaat leren), dan bied je klassikale training, simulatortraining of e-learning aan. En daarbij zijn je trainingsontwerpen dus altijd gebaseerd op de werkcontext.
Samenvattend: Bij het ontwerp van een leertraject start je voortaan bij ‘Apply’: Wat is de context waar de deelnemer zijn kennis of vaardigheden gaat toepassen? (Aha, daarom heet zijn bedrijf zo). En dan pas: wat is de inhoud die de context ondersteunt?
Bob sloot krachtig af: Denk goed na wie je wilt zijn als L&D afdeling. Wil je van de rode broeken blijven of ga je blauwe overhemden aanbieden? En met deze intrigerende gedachte verlieten we de donkere zaal, de zonnige middag weer in.
Charlotte Staats is programmaleider van het Ambtelijk Professionaliteits Programma bij de Algemene Bestuursdienst, en auteur van “De weg naar excellent leiderschap” (samen met Anja Hilgers, uitgeverij Thema, 2016).
2 reacties
Dank voor het delen charlotte! Mooie metafoor van de blauwe overhemden en rode broeken.
Geplaatst door: joitske hulsebosch op maandag 14 mei 2018
Mooie, kernachtige samenvatting van de middag. Ik was erbij en kreeg weer meer inzicht in het concept. Telkens als ik er over lees of anderen erover hoor. Doet me denken aan de uitspraak van Cruiff: "Je gaat het pas zien als je het door hebt!" Ook hier bij NVO2 Blogs vind je mijn blog over de 5MoN. Gaat over governance and maintenance of content. Werd die middag niet erg belicht, maar is nog wel "een dingetje". En inderdaad: wat een vreselijk gebouw!
Geplaatst door: Jo Buuts op dinsdag 15 mei 2018
Plaats een reactie