Wisdom of the Crowd - learnings 2

Categorieën
Geplaatst door: J.G.T. (Jolanda) van 't Erve op vrijdag 3 april 2020
Tags: kennis delen, online sessies, wisdomofthecrowd

Wisdom of the Crowd - learnings 2

Vorige week ontvingen we wederom veel input en signalen. Bij sommigen lijkt er nieuwe structuur en ritme te ontstaan: in het thuiswerken, handigheid met online meetings, thuisonderwijs, enz. Anderen zijn meer zoekend en/of aan het trouble-shooten. Sommigen hebben het bijzonder druk, anderen hebben een lege(re) agenda en zoeken actief leer-mogelijkheden op. We horen enthousiasme over een betere work-life balance nu al het reizen wegvalt, kinderen die roepen dat ze graag naar school willen, behoefte aan menselijk contact. Er ontstaan allerlei initiatieven om elkaar te helpen: wat heb jij te geven? En welke (leer)behoefte heb jij? Bij deze een samenvatting van de learnings binnen het Develhub netwerk van deze week

Effecten van langdurig thuiswerken?
  • Is er onderzoek gedaan naar de effecten van langdurig thuiswerken? Zijn er ‘profielen’ die hier makkelijker mee dealen dan anderen? Input op dit thema is van harte welkom op info@develhub.nl.
  • Wendela Hooftman nuanceerde dit: wat zijn de gevolgen van volledig thuiswerken? Omdat dit in normale situaties maar heel beperkt voorkomt (2,5%). Groter onderzoek is volgens haar nooit gedaan. 
  • Hans Janssen/DenkProducties deelde lessen van de wereldkampioen thuiswerken Scott Kelly.

Oogst vanuit diverse Wisdom of the Crowd sessies

Wie biedt online trainingen aan?
Deze vraag omvat veel antwoorden. Onze eerste ‘oogst’:
  • SV Blended deelde deze link
  • University of Pennsylvania biedt een online les over blended en online leren. 
  • Xpertise adviseerde: de 5 Moments of Need Academy Europe heeft een virtuele opleiding ontwikkeld om L&D-ers te scholen in het ontwerpen en ontwikkelen van krachtige werkplekleer-oplossingen. Voorheen werd die als complete opleiding in een blended klassikale en virtuele vorm aangeboden, maar op 15 april aanstaande start een volledige virtuele, modulair opgebouwde Nederlandstalige opleiding over het ontwikkelen van krachtige werkplekleeroplossingen, gebaseerd op de 5 Moments of Need methodologie. Meer info mail Alfred Remmits.
  • Van Antonie Koppers, n.a.v. Wisdom of the Crowd sessie; interessant webinar van Duarte over ‘presenting with empathy’. 
  • En: handigheidjes voor online leren/werken
  • Een interessant webinar over hygiëne via het Ministerie van Defensie.

Snelle tips voor Online-sessies: (en misschien na 2 weken zijn dit al open deuren geworden…)
  • Wij zien dat de files op de wegen zich verplaatsen naar de digitale snelweg.
  • We ontvangen veel geluiden over de trage werking van de verschillende tools.
  • En dat is niet raar, op dit moment is het spitsuur op de digitale wegen. 
  • Alle servers zijn overbelast, zitten qua capaciteit aan hun piek en dat zorgt dat het allemaal wat trager kan gaan dan normaal. Log op tijd in als je meedoet met een live online training en heb geduld. Geef het systeem even tijd om te laden. 
  • Als er software geïnstalleerd moet worden op je computer, doe dat dan ruim voor de training begint.
  • Voor trainers: als er materiaal moet worden geupload, idem, doe dat niet op het laatste moment 
  • Manage verwachtingen bij je deelnemers en blijf rustig. 
  • En als er iets wat tegenzit tijdens je training realiseer je dan dat de hele wereld hier op dit moment mee zit.
  • We mogen blij zijn dat het internet met deze massa intensieve gebruikers nog steeds werkt. 

Input gevraagd: Wat zijn de tips uit het werkveld om draagvlak te creëren voor jouw advies/ontwerp of training? Heb je adviezen, best practices, enz? We horen het graag op info@develhub.nl.
 
Het gevaar van traditioneel klassikaal opleiden omzetten naar virtueel opleiden (Xpertise)
Veel organisaties hebben het idee dat het migreren van traditioneel klassikaal opleiden naar virtueel opleiden een model is waarin ontwerp- en delivery-modellen van de klassikale opleiding vrijwel 1-op-1 zijn om te zetten naar het virtuele model en dat het dan puur een alternatieve modaliteit van levering betreft. Hierdoor voelen veel oplossingen aan als “oude wijn in nieuwe zakken”. ECHTER: er zijn volledig andere ontwerp-, ontwikkel- en leveringsmodellen nodig om met succes in de nieuwe digitale wereld te leveren. Bob Mosher en Conrad Gottfredson hebben hiervoor een methodologie ontwikkeld, die zij GEAR hebben genoemd hetgeen de volgende fases omvat:
  1. {G}ather: staat voor het opdoen van de kennis in de virtuele klas
  2. {E}xpand: staat voor het uitbreiden van je kennis op het moment dat je in het werkproces aan de slag bent
  3. {A}pply: betreft  het toepassen van het geleerde in je werkproces
  4. {R}eceive: betreft het krijgen van feedback in de virtuele klas op hetgeen je hebt gedaan binnen je eigen werkproces

Minister Koolmees:
“Wij willen dat iedereen zich blijft ontwikkelen tijdens zijn of haar werkende leven.
Dat moet vanzelfsprekend worden. We zien dat kleinere bedrijven moeite hebben om daarmee aan de slag te gaan.
Daarom helpen we hen een handje.
Want leren en ontwikkelen is heel hard nodig om mensen inzetbaar te houden op de arbeidsmarkt.
En om ervoor te zorgen dat mensen hun werk leuk blijven vinden.”

Dick: “Dinsdagavond las ik een bericht dat de klassikale trainingen, workshops etc. niet onder de verscherpte regels van events vallen. Dit soort L&D-meetings zijn namelijk niet vergunning plichtig. De 1 juni-regel geldt voor alle evenementen en bijeenkomsten waar een vergunning voor vereist is. Dus voorlopig is de datum 6 april nog steeds heel erg spannend voor ons werkveld”. Zie ook de website van de RIVM voor meer details over dit onderwerp.

Ben jij al bekend met de ‘SLIM’-regeling?
Iedere MKB kan tot maximaal €25.000,- subsidie krijgen. In de landbouw, horeca en recreatiesector mogen ook grotere bedrijven meedoen. Wanneer je samenwerkt met meerdere organisaties of bedrijven kun je een aanvraag indienen tot maximaal €500.000. Dit bedrag kan worden ingezet om een werkomgeving te creëren waarbij het doorleren binnen een bedrijf wordt versterkt maar ook om werknemers een beroepsopleiding op maat te laten doen. Ondernemers kunnen ook subsidie krijgen voor medewerkers die een MBO of een deel van een MBO opleiding willen volgen. De SLIM regeling vergoedt namelijk een deel van de kosten van een derde leerweg traject. Zie jij hier als L&D-er kansen? Dan is zeker nu de tijd om je hier verder in te verdiepen.

We zien zeer uiteenlopende goede initiatieven, een paar voorbeelden:
  • UP-learning heeft laptops en computers die nu in het gesloten pand niet werden gebruikt uitgeleend aan gezinnen met meerdere kinderen, zodat ze allemaal online les kunnen blijven volgen.
  • EMC Performance heeft de wekelijks vrijdagmiddag borrel naar online verplaatst. Zag er gezellig uit!
  • Horizontraining heeft op 24 maart jl. een MOOC gelanceerd over persoonlijk leiderschap. Juist in deze periode is een persoonlijk kompas heel waardevol. 
  • 1 van de deelnemers aan the Wisdom of The Crowd heeft mede door deze sessie in 1 week tijd een idee tot concreet plan gemaakt. Zij gaat ouderen helpen met leren appen. Briljant!
Geen reacties
Plaats een reactie
  • (verplicht)
  • (verplicht, wordt nooit getoond)
  •  
  •