Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
- Develhub nieuws februari 2021
- Kennisbank
- Knowledge Management
- Learning and Development
- Performance improvement
- Develhub nieuws maart 2021
- Develhub nieuws april 2021
- leeroplossingen
- transfer in leren
- transferprobleem
- werk- en ecoleersystemen
- werk-leeroplossingen
- Develhub Nieuws Mei 2021
- hybride werken
- situationeel
- skills
- sociaal
- stimuleren
- werken op afstand
- Develhub nieuws juni 2021
- diversiteit
- gelijke kansen
- genderneutraal
- inclusiviteit
- Develhub nieuws juli 2021
- epss
- leeruitkomsten
- meten
- Develhub nieuws september 2021
- Develhub nieuws oktober 2021
- Develhub nieuws november 2021
- Develhub nieuws december 2021
- Develhub nieuws januari 2022
- Develhub Nieuws Februari 2022
- Develhub nieuws maart 2022
- Develhub Nieuws April 2022
- Develhub nieuws mei 2022
Geplaatst door: J.G.T. (Jolanda) van 't Erve op vrijdag 3 april 2020
Wisdom of the Crowd - learnings 2
Vorige week ontvingen we wederom veel input en signalen. Bij sommigen lijkt er nieuwe structuur en ritme te ontstaan: in het thuiswerken, handigheid met online meetings, thuisonderwijs, enz. Anderen zijn meer zoekend en/of aan het trouble-shooten. Sommigen hebben het bijzonder druk, anderen hebben een lege(re) agenda en zoeken actief leer-mogelijkheden op. We horen enthousiasme over een betere work-life balance nu al het reizen wegvalt, kinderen die roepen dat ze graag naar school willen, behoefte aan menselijk contact. Er ontstaan allerlei initiatieven om elkaar te helpen: wat heb jij te geven? En welke (leer)behoefte heb jij? Bij deze een samenvatting van de learnings binnen het Develhub netwerk van deze week
Effecten van langdurig thuiswerken?
Effecten van langdurig thuiswerken?
- Is er onderzoek gedaan naar de effecten van langdurig thuiswerken? Zijn er ‘profielen’ die hier makkelijker mee dealen dan anderen? Input op dit thema is van harte welkom op info@develhub.nl.
- Wendela Hooftman nuanceerde dit: wat zijn de gevolgen van volledig thuiswerken? Omdat dit in normale situaties maar heel beperkt voorkomt (2,5%). Groter onderzoek is volgens haar nooit gedaan.
- Hans Janssen/DenkProducties deelde lessen van de wereldkampioen thuiswerken Scott Kelly.

Oogst vanuit diverse Wisdom of the Crowd sessies
Wie biedt online trainingen aan?
Deze vraag omvat veel antwoorden. Onze eerste ‘oogst’:
Deze vraag omvat veel antwoorden. Onze eerste ‘oogst’:
- SV Blended deelde deze link.
- University of Pennsylvania biedt een online les over blended en online leren.
- Xpertise adviseerde: de 5 Moments of Need Academy Europe heeft een virtuele opleiding ontwikkeld om L&D-ers te scholen in het ontwerpen en ontwikkelen van krachtige werkplekleer-oplossingen. Voorheen werd die als complete opleiding in een blended klassikale en virtuele vorm aangeboden, maar op 15 april aanstaande start een volledige virtuele, modulair opgebouwde Nederlandstalige opleiding over het ontwikkelen van krachtige werkplekleeroplossingen, gebaseerd op de 5 Moments of Need methodologie. Meer info mail Alfred Remmits.
- Van Antonie Koppers, n.a.v. Wisdom of the Crowd sessie; interessant webinar van Duarte over ‘presenting with empathy’.
- En: handigheidjes voor online leren/werken.
- Een interessant webinar over hygiëne via het Ministerie van Defensie.
Snelle tips voor Online-sessies: (en misschien na 2 weken zijn dit al open deuren geworden…)
- Wij zien dat de files op de wegen zich verplaatsen naar de digitale snelweg.
- We ontvangen veel geluiden over de trage werking van de verschillende tools.
- En dat is niet raar, op dit moment is het spitsuur op de digitale wegen.
- Alle servers zijn overbelast, zitten qua capaciteit aan hun piek en dat zorgt dat het allemaal wat trager kan gaan dan normaal. Log op tijd in als je meedoet met een live online training en heb geduld. Geef het systeem even tijd om te laden.
- Als er software geïnstalleerd moet worden op je computer, doe dat dan ruim voor de training begint.
- Voor trainers: als er materiaal moet worden geupload, idem, doe dat niet op het laatste moment
- Manage verwachtingen bij je deelnemers en blijf rustig.
- En als er iets wat tegenzit tijdens je training realiseer je dan dat de hele wereld hier op dit moment mee zit.
- We mogen blij zijn dat het internet met deze massa intensieve gebruikers nog steeds werkt.
Input gevraagd: Wat zijn de tips uit het werkveld om draagvlak te creëren voor jouw advies/ontwerp of training? Heb je adviezen, best practices, enz? We horen het graag op info@develhub.nl.
Het gevaar van traditioneel klassikaal opleiden omzetten naar virtueel opleiden (Xpertise)
Veel organisaties hebben het idee dat het migreren van traditioneel klassikaal opleiden naar virtueel opleiden een model is waarin ontwerp- en delivery-modellen van de klassikale opleiding vrijwel 1-op-1 zijn om te zetten naar het virtuele model en dat het dan puur een alternatieve modaliteit van levering betreft. Hierdoor voelen veel oplossingen aan als “oude wijn in nieuwe zakken”. ECHTER: er zijn volledig andere ontwerp-, ontwikkel- en leveringsmodellen nodig om met succes in de nieuwe digitale wereld te leveren. Bob Mosher en Conrad Gottfredson hebben hiervoor een methodologie ontwikkeld, die zij GEAR hebben genoemd hetgeen de volgende fases omvat:
- {G}ather: staat voor het opdoen van de kennis in de virtuele klas
- {E}xpand: staat voor het uitbreiden van je kennis op het moment dat je in het werkproces aan de slag bent
- {A}pply: betreft het toepassen van het geleerde in je werkproces
- {R}eceive: betreft het krijgen van feedback in de virtuele klas op hetgeen je hebt gedaan binnen je eigen werkproces
Minister Koolmees:
“Wij willen dat iedereen zich blijft ontwikkelen tijdens zijn of haar werkende leven.
Dat moet vanzelfsprekend worden. We zien dat kleinere bedrijven moeite hebben om daarmee aan de slag te gaan.
Daarom helpen we hen een handje.
Want leren en ontwikkelen is heel hard nodig om mensen inzetbaar te houden op de arbeidsmarkt.
En om ervoor te zorgen dat mensen hun werk leuk blijven vinden.”
Dick: “Dinsdagavond las ik een bericht dat de klassikale trainingen, workshops etc. niet onder de verscherpte regels van events vallen. Dit soort L&D-meetings zijn namelijk niet vergunning plichtig. De 1 juni-regel geldt voor alle evenementen en bijeenkomsten waar een vergunning voor vereist is. Dus voorlopig is de datum 6 april nog steeds heel erg spannend voor ons werkveld”. Zie ook de website van de RIVM voor meer details over dit onderwerp.
Ben jij al bekend met de ‘SLIM’-regeling?
Iedere MKB kan tot maximaal €25.000,- subsidie krijgen. In de landbouw, horeca en recreatiesector mogen ook grotere bedrijven meedoen. Wanneer je samenwerkt met meerdere organisaties of bedrijven kun je een aanvraag indienen tot maximaal €500.000. Dit bedrag kan worden ingezet om een werkomgeving te creëren waarbij het doorleren binnen een bedrijf wordt versterkt maar ook om werknemers een beroepsopleiding op maat te laten doen. Ondernemers kunnen ook subsidie krijgen voor medewerkers die een MBO of een deel van een MBO opleiding willen volgen. De SLIM regeling vergoedt namelijk een deel van de kosten van een derde leerweg traject. Zie jij hier als L&D-er kansen? Dan is zeker nu de tijd om je hier verder in te verdiepen.
We zien zeer uiteenlopende goede initiatieven, een paar voorbeelden:
Ben jij al bekend met de ‘SLIM’-regeling?
Iedere MKB kan tot maximaal €25.000,- subsidie krijgen. In de landbouw, horeca en recreatiesector mogen ook grotere bedrijven meedoen. Wanneer je samenwerkt met meerdere organisaties of bedrijven kun je een aanvraag indienen tot maximaal €500.000. Dit bedrag kan worden ingezet om een werkomgeving te creëren waarbij het doorleren binnen een bedrijf wordt versterkt maar ook om werknemers een beroepsopleiding op maat te laten doen. Ondernemers kunnen ook subsidie krijgen voor medewerkers die een MBO of een deel van een MBO opleiding willen volgen. De SLIM regeling vergoedt namelijk een deel van de kosten van een derde leerweg traject. Zie jij hier als L&D-er kansen? Dan is zeker nu de tijd om je hier verder in te verdiepen.
We zien zeer uiteenlopende goede initiatieven, een paar voorbeelden:
- UP-learning heeft laptops en computers die nu in het gesloten pand niet werden gebruikt uitgeleend aan gezinnen met meerdere kinderen, zodat ze allemaal online les kunnen blijven volgen.
- EMC Performance heeft de wekelijks vrijdagmiddag borrel naar online verplaatst. Zag er gezellig uit!
- Horizontraining heeft op 24 maart jl. een MOOC gelanceerd over persoonlijk leiderschap. Juist in deze periode is een persoonlijk kompas heel waardevol.
- 1 van de deelnemers aan the Wisdom of The Crowd heeft mede door deze sessie in 1 week tijd een idee tot concreet plan gemaakt. Zij gaat ouderen helpen met leren appen. Briljant!
Geen reacties
Plaats een reactie