WHY start with the END in mind?

19 juli 2023 Remco van den Hout - Digital Chefs
“Waar sta je over 5 jaar? Hoe ziet je groeiplan eruit? Hoeveel personeel wil je hebben? Wat is je end game/exit strategie?”



Een kleine greep uit de cliché vragen die gesteld worden als ik iemand vertel dat ik ondernemer ben. Ik vergelijk deze vragen met de opmerking die mijn vrouw, basisschoolleerkracht, (bijna) altijd krijgt als ze vertelt wat ze doet. “Ah je bent juf, dan heb je lekker veel vakantie!” Men probeert met het beetje informatie dat ze hebben interesse te tonen (of lollig te zijn). Helemaal niets mis mee. Maar het is wel een beetje kort door de bocht. Ik heb het hart van mijn vrouw kunnen veroveren door tijdens onze eerste date iets te antwoorden als “Respect, ik kan mij voorstellen dat het behoorlijk pittig werk is. Maar hoe gaaf om zo’n mooie bijdrage te mogen leveren aan het vormen van de volgende generatie.” Hoppa, in the pocket! 😉

Ik heb er geen moeite mee om een antwoord te geven op de voor de hand liggende vragen over mijn ondernemerschap. Ze krijgen alleen geen voor de hand liggend antwoord. Ik begin met het uitleggen ‘waarom’ ik doe wat ik het allerliefste doe. Namelijk goede software bedenken en ontwikkelen voor zoveel mogelijk mensen.

Ik ben ervan overtuigd dat goede software kan helpen met ieders persoonlijke ontwikkeling. Het boek "Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action" van Simon Sinek onderzoekt precies dit. Dat succesvolle organisaties en leiders degenen zijn die duidelijk zijn over hun ‘waarom’, ofwel hun doel, oorzaak of overtuiging die hen inspireert om te doen wat ze doen. Zonder kernmotief blijft het een oppervlakkig geheel.

Om dan ook maar te refereren aan een andere bestseller "7 Habits of Highly Effective People” van Stephen Covey. ‘Start with the END in mind’ is de tweede eigenschap in het boek. Bij deze eigenschap draait het om het visualiseren van wat je in de toekomst wilt, zodat je precies weet waar je naartoe gaat en waar je naar streeft. Eerst mentaal een blauwdruk maken, dan fysiek uitvoeren.

Als ik dit vertaal naar onze ‘end game’, komt het op het volgende neer:
 

Digital Chefs wordt een marktleider in het bedenken en (door)ontwikkelen van de beste learning-software om de persoonlijke ontwikkeling van ieder individu op deze planeet te ondersteunen (nou vooruit Elon, ook op Mars 🚀).

Onze KPI’s (Key Performance Indicators) zijn geen omzetcijfers, niet het aantal medewerkers, niet het aantal kantoren, etc. Nee, wij hebben maar 1 KPI: Mensen (eindgebruikers van onze leeroplossingen). Dat het bedrijf financieel gezond moet zijn en ons team een fijne werkomgeving heeft is vanzelfsprekend. Hoeveel resources (medewerkers, werkplekken, etc.) voor deze ‘end game’ nodig zijn? De tijd zal het leren. Inmiddels zitten we op ruim 100.000 eindgebruikers per jaar! Nog maar 8.044.102.690* te gaan. 💪

* Meting wereldbevolking op 14 juli 2023 om 14:30:15 uur minus onze 100.000 bestaande eindgebruikers.

‘Start with WHY’ en ‘Start with the END in mind’ voor leervragen
Het mooie is dat deze twee concepten ‘Start with WHY’ en ‘Start with the END in mind’ niet alleen op ondernemerschap toe te passen zijn maar ook op een leervraag.

Start with WHY
Ook voor een leervraag is het cruciaal om eerst de 'waarom' te identificeren. Ofwel de reden of het doel achter de behoefte om te leren. Dit kan zijn om vaardigheden te verbeteren, kennis te vergroten of prestaties te verbeteren. Als het 'waarom' duidelijk is, wordt het makkelijker om te bepalen wat er geleerd moet worden en hoe dat moet gebeuren. Bijvoorbeeld, als de 'waarom' is om de klantenservice te verbeteren, kan het leren zich richten op communicatieve vaardigheden, empathie en probleemoplossing. Maar vergeet vooral niet om ook de ‘waarom’ vraag voor de medewerker te beantwoorden. “Waarom wil mijn werkgever dat ik dit doe?”

Start with the END in mind
In het geval van een leervraag gaat het over het definiëren van het gewenste resultaat of doel van het leerproces. Wat moeten de medewerkers aan het einde van het leerproces kunnen doen of bereiken? Bijvoorbeeld, als het einddoel is om de klantenservice te verbeteren, dan moet het leerproces zo worden ontworpen dat aan het einde alle medewerkers bekwaam zijn in communicatieve vaardigheden, empathie en probleemoplossing. Hieraan hang je diverse meetinstrumenten en moet je de vraag stellen, wanneer is dit bereikt?

Door deze twee concepten te combineren, creëer je een krachtige leerstrategie die zowel doelgericht ('WHY') als resultaatgericht ('END') is.

Ben je ondernemend genoeg om samen met ons je leerstrategie naar een hoger niveau te tillen? Neem contact op! We kunnen je niet naar Mars sturen, maar we kunnen je wel helpen om je 'WAAROM' te definiëren en je 'EINDDOEL' te bereiken.

Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director
Digital Chefs | Learning Technologies
 
📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail? Abonneer je dan op "Aan tafel!" via deze link: https://digitalchefs.nl/aantafel

Geen reacties

Plaats een reactie

Naam verplicht
Email verplicht, wordt nooit getoond