Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
- Develhub nieuws februari 2021
- Kennisbank
- Knowledge Management
- Learning and Development
- Performance improvement
Geplaatst door: S. (Silvia) Blankestijn op donderdag 18 juli 2019
Wat is de rol van de intervisiebegeleider?
In onze trainingen merken we dat er veel verwarring en onduidelijkheid is over de rol van intervisiebegeleider. Veel intervisiebegeleiders voelen zich super verantwoordelijk voor het slagen van de intervisie. Maar welke taken en verantwoordelijkheden horen bij de rol van de intervisiebeIeider en welke horen bij de intervisiegroep?
In dit blog geef ik je inzicht in de rol van de intervisiebegeleider aan de hand van de vier communicatieniveaus binnen een intervisiebijeenkomst: de inhoud, procedure, interactie en gevoelens.
In dit blog geef ik je inzicht in de rol van de intervisiebegeleider aan de hand van de vier communicatieniveaus binnen een intervisiebijeenkomst: de inhoud, procedure, interactie en gevoelens.
De rol van de intervisiebegeleider op de inhoud van de casuïstiek
Intervisie is collegiale ondersteuning en advisering, gericht op het verbeteren van de werksituatie. Een intervisiegroep bestaat uit een leergroep van gelijken. De inhoudelijke casuïstiek bestaat uit actuele werksituaties van de intervisieleden. Omdat de kern van intervisie collegiale ondersteuning is, hoort het bespreken van de inhoudelijke casuïstiek bij de intervisieleden. Dit is in onze trainingen voor intervisiebegeleiders vaak een belangrijke eye-opener: de intervisiebegeleider pur sang bemoeit zich niet met de inhoud.

Op inhoud is de toegevoegde waarde van de intervisiebegeleider dat hij de intervisiegroep ‘intervisievaardiger’ maakt door zijn interventies op de andere 3 communicatieniveaus.
‘Ik vind het een hele klus om me als intervisiebegeleider niet met de inhoud te bemoeien. Maar wanneer ik inhoudelijk op mijn handen blijf zitten, kan ik de groep beter leren om met en van elkaar te leren.’

Op inhoud is de toegevoegde waarde van de intervisiebegeleider dat hij de intervisiegroep ‘intervisievaardiger’ maakt door zijn interventies op de andere 3 communicatieniveaus.
‘Ik vind het een hele klus om me als intervisiebegeleider niet met de inhoud te bemoeien. Maar wanneer ik inhoudelijk op mijn handen blijf zitten, kan ik de groep beter leren om met en van elkaar te leren.’
De waardevolle rol van de intervisiebegeleider in de procedure
Een belangrijke taak van de intervisiebegeleider ligt op procedureniveau. Hierbij gaat het enerzijds om de procedure bij het opstarten van intervisie, zoals bepalen wat intervisie (niet) is, helpen opstellen van een intervisiecontract, en leren inbrengen van casuïstiek.
Anderzijds gaat het om het aanreiken en begeleiden van de intervisie methoden. Hierbij is de incidentmethode een veel gebruikte intervisie methode, maar ook bijvoorbeeld de clinic methode, de hoeden van de Bono, het kernkwadrantenmodel, de Roos van Leary en de Disneymethode zijn zeer bruikbare intervisiemethodieken.
Wanneer de intervisiebegeleider zijn rol in de procedure goed invult, maakt hij een stevige bedding voor de intervisiegroep om veel van elkaar te kunnen gaan leren. Juist omdat een startende intervisiegroep dit doorgaans niet (goed) kan, heeft de intervisiebegeleider op dit vlak een grote toegevoegde waarde.
‘Ik hanteerde een redelijk losse begeleidingsstijl. Tijdens de training Intervisiebeleider verbaasde het me hoeveel structuur en overzicht de intervisie methoden me gaven, waardoor ik meer ruimte en aandacht voor de deelnemers over had.’
Anderzijds gaat het om het aanreiken en begeleiden van de intervisie methoden. Hierbij is de incidentmethode een veel gebruikte intervisie methode, maar ook bijvoorbeeld de clinic methode, de hoeden van de Bono, het kernkwadrantenmodel, de Roos van Leary en de Disneymethode zijn zeer bruikbare intervisiemethodieken.
Wanneer de intervisiebegeleider zijn rol in de procedure goed invult, maakt hij een stevige bedding voor de intervisiegroep om veel van elkaar te kunnen gaan leren. Juist omdat een startende intervisiegroep dit doorgaans niet (goed) kan, heeft de intervisiebegeleider op dit vlak een grote toegevoegde waarde.
‘Ik hanteerde een redelijk losse begeleidingsstijl. Tijdens de training Intervisiebeleider verbaasde het me hoeveel structuur en overzicht de intervisie methoden me gaven, waardoor ik meer ruimte en aandacht voor de deelnemers over had.’
Wat is de rol van de intervisiebegeleider in de interactie tussen de intervisieleden?
Wanneer intervisieleden zich kwetsbaar opstellen door lastige praktijkcasuïstiek in te brengen, is het extra belangrijk dat hier respectvol en positief ondersteunend mee wordt omgegaan door de mede intervisiegenotenen en door de begeleider. Oordelen over situaties waarin de inbrenger niet zijn ‘beste zelf’ heeft ingezet, zijn snel gemaakt.
Wanneer de onderlinge interactie niet respectvol of positief ondersteunend is, heeft de intervisiegroep in principe zelf de taak om dit als gelijkwaardige collega’s onderling op te lossen. Omdat dit regelmatig niet gebeurt, heeft de intervisiebegeleider in de praktijk ook hier een toegevoegde waarde. De rol van de intervisiebegeleider is dan om de intervisiegroep te ondersteunen bij het creëren en behouden van een open en leerzaam groepsklimaat in het hier-en-nu. Zijn begeleiding krijgt extra toegevoegde waarde als hij hen tevens leert om elkaar als collega’s te consulteren op respectvolle en confronterende wijze. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het aanleren van feedback geven en ontvangen, en het stellen van open vragen. Zo wordt de intervisiegroep intervisie vaardiger.
‘Over het begeleiden van groepsontwikkeling heb ik geleerd dat je daar als intervisiebegeleider al in een vroeg stadium invloed op hebt: samenstelling van de groep, managen van verwachtingen, en opstellen van intervisiecontract.’
Wanneer de onderlinge interactie niet respectvol of positief ondersteunend is, heeft de intervisiegroep in principe zelf de taak om dit als gelijkwaardige collega’s onderling op te lossen. Omdat dit regelmatig niet gebeurt, heeft de intervisiebegeleider in de praktijk ook hier een toegevoegde waarde. De rol van de intervisiebegeleider is dan om de intervisiegroep te ondersteunen bij het creëren en behouden van een open en leerzaam groepsklimaat in het hier-en-nu. Zijn begeleiding krijgt extra toegevoegde waarde als hij hen tevens leert om elkaar als collega’s te consulteren op respectvolle en confronterende wijze. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het aanleren van feedback geven en ontvangen, en het stellen van open vragen. Zo wordt de intervisiegroep intervisie vaardiger.
‘Over het begeleiden van groepsontwikkeling heb ik geleerd dat je daar als intervisiebegeleider al in een vroeg stadium invloed op hebt: samenstelling van de groep, managen van verwachtingen, en opstellen van intervisiecontract.’
De rol van de intervisiebegeleider ten aanzien van de gevoelens van de intervisiegroep
Interactie roept gevoelens op bij de individuele intervisieleden. Gevoelens als blij, enthousiast, positief geraakt, en ook gevoelens als geërgerd, angstig, verdrietig of opstandig.
Gevoelens horen bij leren en ontwikkelen, en horen bij de fasen van groepsontwikkeling als intervisiegroep. Gevoelens kunnen het groepsklimaat positief of negatief beïnvloeden, tijdelijk of permanent.
Net als bij het interactie niveau geldt ook bij gevoelens en emoties dat de intervisieleden hier samen verantwoordelijk voor zijn. Maar er is zeker een belangrijke rol voor de intervisiebegeleider weggelegd wanneer de groep hier te weinig oog voor heeft, of nog onkundig is om hier samen goed mee om te gaan. En ook hier is de rol van de intervisiebegeleider niet alleen om de emoties in het hier-en-nu open en respectvol bespreekbaar te maken, maar ook om de intervisiegroep vaardiger te maken in het omgaan met emoties van zichzelf en van anderen. ‘
Ik ben me bewuster geworden van mijn eigen fysieke signalen als intervisiebegeleider, en kan hier nu sneller iets mee doen. Wanneer ik bv. onrust bij mezelf voel ontstaan doordat iemand te lang doorpraat, zal ik nu sneller grijpen.’
Gevoelens horen bij leren en ontwikkelen, en horen bij de fasen van groepsontwikkeling als intervisiegroep. Gevoelens kunnen het groepsklimaat positief of negatief beïnvloeden, tijdelijk of permanent.
Net als bij het interactie niveau geldt ook bij gevoelens en emoties dat de intervisieleden hier samen verantwoordelijk voor zijn. Maar er is zeker een belangrijke rol voor de intervisiebegeleider weggelegd wanneer de groep hier te weinig oog voor heeft, of nog onkundig is om hier samen goed mee om te gaan. En ook hier is de rol van de intervisiebegeleider niet alleen om de emoties in het hier-en-nu open en respectvol bespreekbaar te maken, maar ook om de intervisiegroep vaardiger te maken in het omgaan met emoties van zichzelf en van anderen. ‘
Ik ben me bewuster geworden van mijn eigen fysieke signalen als intervisiebegeleider, en kan hier nu sneller iets mee doen. Wanneer ik bv. onrust bij mezelf voel ontstaan doordat iemand te lang doorpraat, zal ik nu sneller grijpen.’
De toegevoegde waarde van de intervisiebegeleiding
Een intervisiebegeleider heeft toegevoegde waarde wanneer hij:
- De intervisiegroep helpt opstarten met het inbrengen en methodisch bespreken van casuïstiek.
- De intervisiegroep helpt om een open leerklimaat te creëren waarin de intervisieleden zich kwetsbaar durven opstellen en elkaar kritisch opbouwend ondersteunen.
- Intervisie methoden inbrengt die passen bij de casuïstiek en leerbehoeften in de intervisiegroep.
- De intervisieleden intervisievaardiger maakt, waardoor de intervisiegroep steeds zelfstandiger kan functioneren.
- De intervisieleden intervisievaardigheden leert, die ook in het dagelijks functioneren meerwaarde opleveren in hun professioneel handelen.
Meer leren over het begeleiden van intervisie?
Wanneer je je professioneel en persoonlijk wilt ontwikkelen als intervisiebegeleider kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de in-company Training Intervisiebegeleider met ziel en zakelijkheid.
Auteur: Silvia Blankestijn, Trainer van het jaar 2015-2016, directeur en hoofdopleider Blankestijn & Partners
Auteur: Silvia Blankestijn, Trainer van het jaar 2015-2016, directeur en hoofdopleider Blankestijn & Partners
Geen reacties
Plaats een reactie