Zoveel indrukken, inspiratie en gesprekken met oude bekenden en nieuwe vakgenoten. Ik had aanzienlijk wat notities gemaakt en nog niet de tijd gehad om ze uit te werken. Wat had ik allemaal gezien, waar waren voor mij de haakjes, de aha-momenten, maar bovenal wat was het grootste inzicht? Mijn hoofd was weer ‘aan’. Ik stapte mijn bed uit, liep de trap af en zette een kop thee. Want ik weet dat als ik geen orde aanbreng in de chaos in mijn hoofd, ik de rest van de nacht wakker lig.
Ik nam plaats op de bank en pakte mijn notities erbij. Ik besloot ze te groeperen op thema.
1. Nieuwsgierigheid / Curiosity
Het leerevenement werd afgetrapt door Henriette Kloots en Evitha Scharloo. Zij presenteerde ‘The World of Learning & Development’, een wereldkaart opgedeeld in gebieden waarop alle clichés, uitdagingen en vraagstukken een plekje hebben. Het leerevenement sloot naadloos aan op deze gebieden. Het gebied dat jouw nieuwsgierigheid het meeste prikkelde, in mijn geval ‘Impact en Resultaat’, was gekoppeld aan verschillende onderdelen van het dagprogramma. Heel creatief uitgewerkt en voor nieuwsgierige L&Ders is de wereldkaart een perfect stappenplan om tot impactvolle resultaten te komen voor medewerkers én organisaties.
2. Verzamelen / Harvest
Er waren vele leveranciers aanwezig die trots hun tools en dienstverlening presenteerden. Tools waarmee je direct aan de slag kan, zonder technische implementatiesessies(s), dikke handleidingen etc., hebben mijn voorkeur. Zo kon je ter plaatse games bouwen en spelen, interactieve video’s maken en nog veel meer. Op deze manier verzamel je snel informatie over diverse mogelijkheden en ontdek je of dit voor jouw organisatie interessant kan zijn.
3. Experimenteren / Experiment
Dit hoorde je ook terug in de inspirerende keynote van Donald Clark over Artificial Intelligence. De impact van AI op leren is enorm. Zijn boodschap: “Ga ermee experimenteren!”. Daar ben ik het helemaal mee eens. Je hoeft er niet direct de beste leeroplossingen mee te maken, maar proef en ervaar wat het kan.
4. Uitwerken / Elaborate
Als je dan aan het experimenteren bent, zorg dat je de bevindingen uitwerkt en daarop doorgaat met experimenteren. Dit zag je ook terug in de presentatie van Marcel de Leeuwe over 25-jaar vakmanschap in 25 minuten. Hoe hij door de jaren heen heeft geëxperimenteerd met vele methodes, technieken en tools. Hierdoor is hij tot waardevolle vaardigheden en inzichten gekomen die hij tot de dag van vandaag inzet om lerende organisaties te helpen. Mooi om te zien hoe Marcel deze 25 jaar in 25 minuten met ons deelde.
5. Delen / Share
Over delen gesproken… Oud Commando Ray Klaassens, onder andere bekend van ‘Kamp van Koningsbrugge’, vertelde in een indrukwekkende presentatie hoe hij onder extreem erbarmelijke omstandigheden zijn laatste stuk chocolade deelde met zijn mede-commando’s. Geen enkel moment twijfelde hij eraan om de, toevallig in zijn borstzakje ontdekte, chocolade zelf op te eten. Ook al had de rest het al op. Hij zou de anderen hier zó gelukkig mee maken. Dit laat zien dat door het delen van dezelfde ervaring en zelfs iets kleins als een stukje chocolade, je een extreem hechte band opbouwt. Allemaal zouden ze voor elkaar, in hun geval soms letterlijk, door het vuur gaan. Deel daarom je bevindingen uit je experimenten met collega’s, want samen kom je tot resultaten om écht trots op te zijn!
6. Evalueren / Evaluate
Dan is het tijd om de resultaten van het experiment te evalueren met de doelgroep en andere stakeholders. In de sessie ‘Data, Dashboard, Doen!’ van Guus van Delen en Carmen Smeenk, vertelden Guus en Carmen hoe en welke vragen je moet stellen om tot concrete antwoorden te komen die aansluiten op de vooraf gedefinieerde leer- en organisatiedoelen. De sessie ‘De business impact van leren aantoonbaar maken’ van Marielle van den Broek en Patricia Maas sloot hier naadloos op aan. Tijdens deze sessie presenteerden zij hoe je met behulp van de ROI (Return on Investment) Methodologie leerresultaten vertaalt naar businessresultaten.
Learning ‘Experiment’ Design Model
Het is inmiddels 3 uur ‘s nachts en ik sta op het punt om mijn laptop dicht te klappen nu alle ‘lessons learned’, inzichten en indrukken een plekje hebben gekregen en er rust in mijn hoofd is. Maar dan blijf ik nog wat hangen in mijn gedachten rond het onderwerp ‘experimenteren’. Dat was voor mij toch wel de rode draad van het leerevenement. Zou er een specifieke methode of aanpak zijn rond het thema ‘experimenteren’? Een zogenaamd ‘Learning Experiment Design Model’? En hoe zou dat er dan uitzien? Langzaam beginnen de puzzelstukjes in elkaar te vallen. Heb ik zojuist niet dit model op papier gezet?
- Curiosity
- Harvest
- Experiment
- Elaborate
- Share
- Evaluate
CHEESE Learning Experiment Design Model
The CHEESE Learning Experiment Design Model can be used to create more effective and engaging learning experiences for learners. By experimenting with new tools and approaches, Learning Experience Designers can gather insights and data on what works best for learners in different contexts and situations. The constant cycle of testing, reflecting, and refining allows Learning Experience Designers to create learning experiences that are tailored to the needs and preferences of learners, resulting in improved learning outcomes, engagement and business results.
The acronym CHEESE stands for Curiosity, Harvest, Experiment, Elaborate, Share, and Evaluate.
- Curiosity
Discover innovative tools and methods for designing engaging learning experiences. Stay curious by attending workshops, webinars, or conferences to learn about the latest trends and technologies in the learning design field. - Harvest
Research and gather information on best practices, success stories, and case studies related to learning experience design. Evaluate different tools and methods to determine their potential effectiveness for the specific audience or context. When selecting tools and methods to experiment with, prioritize those that are user-friendly and easy to install, rather than resources that require extensive training or months to implement. This will enable Learning Experience Designers to focus on the experimentation and refinement process without being bogged down by unnecessary technical complexities. - Experiment
Test new tools and methods in your respective design processes, adapting and modifying them as needed. Share the results with all stakeholders and identify the most effective approaches for enhancing learning experiences. - Elaborate
Reflect on the experiments and discuss the outcomes, challenges, and successes. Use these insights to further refine the tools and methods implemented, enhancing their effectiveness and better aligning them with the needs of learners and learning objectives. - Share
Share the outcomes and findings with the stakeholders. This exchange of insights and experiences can foster continuous improvement and the development of best practices. - Evaluate
Analyze the impact of the tools and methods, taking into account feedback from learners and other stakeholders. Also discuss who will be responsible for keeping the learning experience up-to-date and relevant for the learners, and establish a plan for ongoing maintenance to keep the learning solution timely and effective. Based on these evaluations, you now have a proven concept/blueprint that can be used to design a sustainable learning experience that will have a massive impact on learners and your organization!
Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director
Digital Chefs | Learning Technologies
📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail? Abonneer je dan op "Aan tafel!" via deze link: https://digitalchefs.nl/aantafel