Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
Geplaatst door: P. (Petra) Peeters op vrijdag 8 december 2017
Terugblik EAPRIL Conferentie 30 november 2017 in Finland
Van 29 november tot 2 december bezochten Mechteld Lengkeek, Marlo Kengen en Petra Peeters, docenten bij de bachelor Opleidingskunde van de HAN, de jaarlijkse EAPRIL conferentie die dit keer in het Finse Hämeenlinna plaatsvond.

EAPRIL staat voor European Association for Practitioner Research on Improving Learning. De bijdragen gaan over praktijkonderzoek in primair, secundair en HBO-onderwijs. Tijdens de stroom die Corporate Learning Day heet is er aandacht voor het leren in andere organisaties. In de praktijk blijkt die dag nog maar weinig mensen te trekken. De organisatie zoekt naar middelen om deze dag breder de moeite waard te maken.
Het congres werd geopend met een inkijkje in de Finse cultuur doordat de voorzitter en host Sirpa Laitinen zich presenteerde in Finse klederdracht. Vervolgens werd er gezongen door studenten ondersteund met muziek met Finse instrumenten. De Finnen zijn trots op hun cultuur en delen die graag met de bezoekers.
De Keynote speaker op woensdag was Ruben Vanderlinde met een verhaal over praktijkonderzoek als geheim voor professionele ontwikkeling. Ruben pleit voor een voortdurend onderzoekende houding als docent (practitioner) in plaats van een docent die onderzoek doet.
In de middag was het de beurt aan Mechteld om samen met met Tom van Oeffelt in een roundtable sessie het onderzoek naar professionele identiteit in deeltijdlerarenopleidingen gebaseerd op een conceptueel model van Manon Ruijters (2015) te presenteren en te bespreken voor vervolgonderzoek. In de discussie daarna bleek dat het onderwerp zeer actueel is maar dat het ook een breed begrip kan zijn en dat het dus belangrijk is om een goed kijkkader te gebruiken
De Corporate Learning Day startte met een interessant onderzoek van het Swiss Competence center for Innovation in Learning (SCIL) naar de stand van zaken op L&D gebied in de Duitstalige landen, dat gaf een mooi inkijkje in een taalgebied waar we weinig contact mee hebben. Wat opviel was dat L&D afdelingen van grote organisaties zichzelf vooral zien als ‘provider of services’ en veel minder als change agent, business partner of provider of new ideas. Het stimuleren en begeleiden van informeel leren zien zij momenteel als hun belangrijkste ‘Aufgabe”.
De keynote werd verzorgd door Joseph Kessels. In een bevlogen en prachtig vormgeven betoog pleitte hij voor ‘Sustainable Learning in a Knowledge Productive Workplace. Deze filmpjes geven op verassende wijze de kern van zijn betoog weer. Kijken!
Buiten de corporate day bezochten we een sessie over de onderwijsvernieuwing bij een Vlaamse opleiding voor verpleegkundigen en verloskundigen. Zij hebben op basis van het 4C/ID-model hun opleiding vormgegeven in drie soorten labs. Na een aantal weken in de lab-lessen volgen integratieweken en korte stages. Verder zagen we een presentatie van de Finse onderwijsinspectie. Niet gericht op controle, geen gedetailleerde analyses van opleidingsprogramma’s of plannen, maar kijken naar context, het systeem en voor alles willen bijdragen aan verbeteren en innoveren. De aanpak en zorgvuldigheid maakten indruk. We realiseren ons wel hoezeer deze aanpak verankerd is in de Finse cultuur: begrippen als vertrouwen, democratie, holisme en humanisme komen steeds terug in de presentatie. Hoe aanlokkelijk ook, zeker niet zomaar te kopiëren naar andere settings.
Na de lunch gingen Marlo en Petra met ruim 20 deelnemers aan de slag met de workshop Learning Across Borders with MOOCs. Het werd een echte workshop, deelnemers werkten enthousiast aan het ontwerp van een eigen Social MOOC. In anderhalf uren wisten ze tot verrassend ver uitgewerkte ontwerpen te komen. Ideeën varieerden van een Social MOOC over Afrikaanse filosofie tot eentje over de toepassingen van economische basisprincipes. Er wordt enthousiast samengewerkt en iedereen verlaat de sessie vol plannen.
De bijeenkomst over storytelling was zeer inspirerend. Wat een krachtig middel om kennis over te brengen, betekenis te geven en zicht te krijgen op je professionele identiteit. Meer info is te vinden op storytelling.org.

Voor wie is de Eapril interessant?
De Eapril is gericht op Practitioner Research on Improving Learning. In de praktijk zijn die researchers vooral afkomstig uit het onderwijs en gericht op leren binnen het onderwijs. Voor wie daarin geïnteresseerd is, of bijvoorbeeld een Master Innoveren van Leren volgt, is de Eapril zeer de moeite waard. De laatste jaren wordt er hard gewerkt aan het verbreden van de focus naar ook het leren in organisaties toe, we merken echter dat dit nog weinig vruchten afwerpt: er zijn maar weinig deelnemers die niet uit het onderwijs komen en er is buiten de Corporate Learning Day ook weinig inhoud die interessant is voor L&D professionals uit organisaties.

EAPRIL staat voor European Association for Practitioner Research on Improving Learning. De bijdragen gaan over praktijkonderzoek in primair, secundair en HBO-onderwijs. Tijdens de stroom die Corporate Learning Day heet is er aandacht voor het leren in andere organisaties. In de praktijk blijkt die dag nog maar weinig mensen te trekken. De organisatie zoekt naar middelen om deze dag breder de moeite waard te maken.
Het congres werd geopend met een inkijkje in de Finse cultuur doordat de voorzitter en host Sirpa Laitinen zich presenteerde in Finse klederdracht. Vervolgens werd er gezongen door studenten ondersteund met muziek met Finse instrumenten. De Finnen zijn trots op hun cultuur en delen die graag met de bezoekers.
De Keynote speaker op woensdag was Ruben Vanderlinde met een verhaal over praktijkonderzoek als geheim voor professionele ontwikkeling. Ruben pleit voor een voortdurend onderzoekende houding als docent (practitioner) in plaats van een docent die onderzoek doet.
In de middag was het de beurt aan Mechteld om samen met met Tom van Oeffelt in een roundtable sessie het onderzoek naar professionele identiteit in deeltijdlerarenopleidingen gebaseerd op een conceptueel model van Manon Ruijters (2015) te presenteren en te bespreken voor vervolgonderzoek. In de discussie daarna bleek dat het onderwerp zeer actueel is maar dat het ook een breed begrip kan zijn en dat het dus belangrijk is om een goed kijkkader te gebruiken
De Corporate Learning Day startte met een interessant onderzoek van het Swiss Competence center for Innovation in Learning (SCIL) naar de stand van zaken op L&D gebied in de Duitstalige landen, dat gaf een mooi inkijkje in een taalgebied waar we weinig contact mee hebben. Wat opviel was dat L&D afdelingen van grote organisaties zichzelf vooral zien als ‘provider of services’ en veel minder als change agent, business partner of provider of new ideas. Het stimuleren en begeleiden van informeel leren zien zij momenteel als hun belangrijkste ‘Aufgabe”.
De keynote werd verzorgd door Joseph Kessels. In een bevlogen en prachtig vormgeven betoog pleitte hij voor ‘Sustainable Learning in a Knowledge Productive Workplace. Deze filmpjes geven op verassende wijze de kern van zijn betoog weer. Kijken!
Buiten de corporate day bezochten we een sessie over de onderwijsvernieuwing bij een Vlaamse opleiding voor verpleegkundigen en verloskundigen. Zij hebben op basis van het 4C/ID-model hun opleiding vormgegeven in drie soorten labs. Na een aantal weken in de lab-lessen volgen integratieweken en korte stages. Verder zagen we een presentatie van de Finse onderwijsinspectie. Niet gericht op controle, geen gedetailleerde analyses van opleidingsprogramma’s of plannen, maar kijken naar context, het systeem en voor alles willen bijdragen aan verbeteren en innoveren. De aanpak en zorgvuldigheid maakten indruk. We realiseren ons wel hoezeer deze aanpak verankerd is in de Finse cultuur: begrippen als vertrouwen, democratie, holisme en humanisme komen steeds terug in de presentatie. Hoe aanlokkelijk ook, zeker niet zomaar te kopiëren naar andere settings.
Na de lunch gingen Marlo en Petra met ruim 20 deelnemers aan de slag met de workshop Learning Across Borders with MOOCs. Het werd een echte workshop, deelnemers werkten enthousiast aan het ontwerp van een eigen Social MOOC. In anderhalf uren wisten ze tot verrassend ver uitgewerkte ontwerpen te komen. Ideeën varieerden van een Social MOOC over Afrikaanse filosofie tot eentje over de toepassingen van economische basisprincipes. Er wordt enthousiast samengewerkt en iedereen verlaat de sessie vol plannen.
De bijeenkomst over storytelling was zeer inspirerend. Wat een krachtig middel om kennis over te brengen, betekenis te geven en zicht te krijgen op je professionele identiteit. Meer info is te vinden op storytelling.org.

Voor wie is de Eapril interessant?
De Eapril is gericht op Practitioner Research on Improving Learning. In de praktijk zijn die researchers vooral afkomstig uit het onderwijs en gericht op leren binnen het onderwijs. Voor wie daarin geïnteresseerd is, of bijvoorbeeld een Master Innoveren van Leren volgt, is de Eapril zeer de moeite waard. De laatste jaren wordt er hard gewerkt aan het verbreden van de focus naar ook het leren in organisaties toe, we merken echter dat dit nog weinig vruchten afwerpt: er zijn maar weinig deelnemers die niet uit het onderwijs komen en er is buiten de Corporate Learning Day ook weinig inhoud die interessant is voor L&D professionals uit organisaties.
Geen reacties
Plaats een reactie