In dit verslag worden de belangrijkste conclusies weergegeven. Dit in de volgorde zoals die in de sessies aan de orde kwam: vanuit de afgelopen drie maanden naar de nabije en verder weg liggende toekomst.
Impact van de afgelopen drie maanden
Als we meer in detail kijken naar de onderliggende onderwerpen van discussie dan kunnen we die in drie categorieën samenvatten: economisch, technologisch en veranderkundig.
Economisch
Technologisch
Veranderkundig (leren)
Wat blijft?
Zeker
- Leren alleen als het impact heeft op de business
- Bewijslast van business impact centraal (profit)
- Elkaar online vinden (minder fysiek verplaatsen)
- Meer blended trajecten: virtual is here to stay maar behoefte aan F2F blijft
- (Revival van online) social learning
- Trainers: scheiding theorie overdracht (online) en competentie ontwikkeling (offline)
- Meer blended trajecten: virtual is here to stay maar behoefte aan F2F blijft
- L&D: blijvend reflecteren op wat werkt en wat niet
- Digi-vaardigheden (noodzaak van en verdere ontwikkeling)
Wensen
- Zien van meerwaarde van leren
- Verantwoordelijkheid voor leren: bij business (niet L&D) (profit)
- L&D blijft meer aansluiten bij behoefte deelnemers
- Meer online en informeel leren
- Micro Credentials: diploma’s stapelen (welk vak bij welke instelling?)
- Serieuzer nadenken over blended leren én professioneel toepassen
- Minder reizen: lagere CO2 uitstoot en efficiënter
- Behouden van snelheid en pragmatisme
Hoe ziet de tweede helft van 2020 er uit voor L&D?
De verhouding van L&D in relatie tot de organisatie (business)
- Opnieuw de relatie met de organisatie vormgeven als het gaat om doelen en verantwoordelijkheden en de functie van leren (strategie).
- Waar op focussen met een waarschijnlijk kleiner budget
- De L&D functie en resultaten beter zichtbaar maken door middel van ‘quick wins’ en benutten van slimme, nieuwe initiatieven van ‘koplopers’
- Meer focus op intern (online) begeleiden van leerprocessen
De blend van programma’s en initiatieven gericht op leren
- Het belang, de effectiviteit en de ‘reputatie’ van online en blended leren beter op de agenda zetten en in beeld brengen
- Goed weten wat wel/niet werkt in iedere specifieke context
- Na een eerste herwaardering van klassikaal leren (inhaalslag) en wellicht de trend en populariteit van ‘vintage classroom training’ (Ó Ger Driesen) of juist de keuze voor ‘digitaal tenzij’ zal er een nieuwe (weloverwogen) balans ontstaan.
Voor beide aspecten geldt ook dat L&D kritisch naar zichzelf moet kijken en bepalen welke aanvullende, nieuwe competenties nodig zijn.
Naar 2021 ‘and beyond’
De inschattingen voor 2021 zijn voorzichtig. Ze variëren van ‘voorzichtig op weg naar vernieuwing’ tot ‘wellicht gaan we terug en pakken we de draad van begin 2020 weer op’.
De verwachting is dat budgetten nog onder druk zullen staan en de situatie daarmee als afwachtend te typeren zal zijn. Het (opnieuw) vormgeven van relaties tussen L&D en management teams en tussen L&D en aanbieders van opleidingen is een belangrijk thema.
Stap voor stap zal online leren meer worden toegepast maar zeker ook als weloverwogen onderdeel van een ‘slimme’ en effectieve blend. Focus relevantie, integratie met het werk en opbrengsten zullen daarbij belangrijk zijn. Ook het opnieuw vormgeven van relaties tussen L&D en management teams en tussen L&D en aanbieders van opleidingen is een belangrijk thema. Gepersonaliseerd leren zal meer en meer aandacht krijgen.
Voor de wat langere termijn blijft de relatie tussen L&D en het management team van de organisatie van belang, met name hoe een gezond en effectief partnership vorm te geven. Daarbij blijft zeker ook van groot belang dat L&D in staat is (samen met MT) goede ‘needs analysis’ te doen zodat leren maximaal te koppelen is aan werkprocessen en organisatie resultaten. Als dat lukt kunnen ook programma’s en initiatieven worden opgezet die een weloverwogen, gebalanceerde en effectieve blend vormen van leerinterventies en performance support (blended leren). Daarbij mag de ‘digivaardigheid’ van medewerkers niet uit het oog worden verloren. Die focus is belangrijk maar niet voldoende. Een completering met aandacht voor een optimale ‘learning culture’ is ook zeer belangrijk met name om de wendbaarheid van organisaties en het omgaan met veranderingen (zoals een crisis!) goed aan te kunnen. Als laatste zal de aandacht voor data en analytics toenemen: waar de toepassing van analytics in algemene zin nadrukkelijk toeneemt en specifieker ook binnen HR, lijkt L&D daar nu nog bij achter te blijven en zal een inhaalslag nodig zijn.
L&D opnieuw uitvinden?!
Wat kunnen L&D afdelingen en professionals doen om zich ‘opnieuw uit te vinden’ en toekomstbestendig te zijn op basis van de voorgaande inzichten. We delen graag de volgende suggesties.
In de kern gaat het over het benutten van de crisis. Daarin zitten mogelijkheden om op korte en langere termijn een (betere) gesprekspartner (of liever business partner) te worden van (senior) managers. Om samen te werken aan die thema’s die voor de organisatie het meest relevant zijn. Dat vraagt om goede consultancy skills. Door steeds te werken vanuit relevantie en te denken in termen van wat voor het voor elkaar krijgen van het werk in de concrete setting aan support nodig is. Om van daaruit doelen te verhelderen en passende designs te maken: ‘value over volume’. Die designs zullen steeds meer blended zijn en ondersteund door geschikte tooling (platforms). Goed zicht op en kennis van learning technology platvormen als middel (niet als doel) wordt daarbij steeds belangrijker. De rol van data en analytics gaat daarbij een steeds belangrijkere rol spelen en expertise daarover zal ook beschikbaar moeten zijn voor L&D professionals.
Dit is een belangrijk thema voor L&D professionals om zelf te blijven leren. Maar ook het zelf blijven leren van andere organisaties en spelers in het L&D vakgebied (en daarbuiten) is cruciaal. L&D afdelingen en L&D professionals zullen hun repertoire ook moeten uitbreiden om ‘future-proof’ te zijn en te blijven.
Ger Driesen (aNewSpring) i.s.m. Develhub
Download hier de presentatie met de resultaten van de strategiesessies.