Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
- Develhub nieuws februari 2021
- Kennisbank
- Knowledge Management
- Learning and Development
- Performance improvement
- Develhub nieuws maart 2021
- Develhub nieuws april 2021
Geplaatst door: H. (Hugo) Hoetink op woensdag 13 november 2019
Ontdek het stille potentieel van jouw organisatie: De Backbone!
Laatst droomde ik van een bezoek aan het innovatielab van een Nederlandse corporate, waar ik als trainer te gast mocht zijn. Ik zag baskets aan de muur, versleten leren banken, kartonnen pingpongtafels, fatboys, skippyballen en in de hoek een terrarium met een heuse krokodil erin. Toen ik wakker werd dacht ik: corporates doen ook álles om talentvolle ‘digital natives’ binnen te halen. Logisch; je wil innoveren, je wil je wapenen tegen disruptie, je wil als organisatie wendbaar zijn!

Maar is dit een garantie voor succes? Vaak wordt innovatie toch gesmoord in de ‘leemlagen’ van de organisatie. Digital natives stappen ongeduldig over naar echte startups. Wanneer lukt het de corporate wel om succesvol te innoveren?

Maar is dit een garantie voor succes? Vaak wordt innovatie toch gesmoord in de ‘leemlagen’ van de organisatie. Digital natives stappen ongeduldig over naar echte startups. Wanneer lukt het de corporate wel om succesvol te innoveren?
Professionals zijn de ruggegraat van een organisatie
Hier verschijnt ‘de backbone’ op het toneel. Elke corporate kent een ruggengraat van ervaren professionals. Loyale medewerkers die meegebouwd hebben aan het bedrijf. Zij vormen het geheugen van de organisatie en kennen de processen door en door. Als het gaat over innovatie is deze groep doorgaans niet in beeld. De aandacht gaat dan vooral naar management en high potentials. Soms komt de backbone nog wel naar voren als doelgroep van allerlei programma’s rond de vraag: Hoe krijgen we mensen in beweging? Zelden wordt echter het potentieel van deze groep gezien. Hoe kan de corporate van dit potentieel profiteren? Hoe mobiliseren we de backbone als ‘deel van de oplossing’?
Focus op de energie in een organisatie
In de traditie van organizational development is door David Cooperrider CS de methode Appreciative Inquiry (Waarderend Onderzoeken) ontwikkeld. Hierbij wordt niet gefocust op het probleem, maar op de energie die al in het systeem aanwezig is. Als je zo naar je organisatie kijkt, dan zie je dat de ervaren professionals al lang in beweging zijn. Bij succesvolle innovaties zijn zij het die ideeën laten landen in de organisatie en in de processen. Zij maken vernieuwingen werkbaar en winstgevend. Zij zorgen voor de balans tussen stabiliteit en verandering. Wat er van een afstand uitziet als weerstand en vertraging, is in werkelijkheid zorg dragen voor deze balans. Hierbij moet ik denken aan teammanager Klaas, een knorrige kerel die trots kon vertellen dat hij al 17 jaar niet op het hoofdkantoor was geweest: ‘Ik kom daar nooit’. Maar hij draaide op zijn locatie wel de pilot met autonome elektrische voertuigen. Hij wist zijn team daarvoor enthousiast te krijgen, en hij leverde een schat aan inzichten om deze innovatie te integreren in het proces. En toen hem werd gevraagd zijn bevindingen te komen presenteren op het hoofdkantoor, heeft hij daar vol trots zijn verhaal verteld.
Goudhaantjes en werkpaarden
Bij het kijken naar ervaren professionals maakt het uit door welk ‘frame’ we dat doen. Zien we hen als ‘de leemlaag waarin innovatie smoort’, dan zal dóór deze manier van kijken ons beeld werkelijkheid worden. Dan groeit de kloof tussen generaties, evenals die tussen de ‘goudhaantjes’ en de ‘werkpaarden’. Maar als we ervaren professionals zien in hun vermogen om de toekomst van het bedrijf vorm te geven, dan wordt dát beeld werkelijkheid. Dan versterken we hun potentieel, brengen we succesvolle samenwerking tot stand met de jonge toppers en maken we de corporate wendbaar.
Kom ook naar mijn workshop over ‘Leercultuur’ op het Develhub Jaarcongres op 19 november 2019.
Kom ook naar mijn workshop over ‘Leercultuur’ op het Develhub Jaarcongres op 19 november 2019.
Geen reacties
Plaats een reactie