Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
Geplaatst door: I.A. (Iris) Koolen op woensdag 23 januari 2019
Nationale Artificial Intelligence cursus nu online!
Drie gerenommeerde organisaties (Al for Good, ICAI en Elephant Road) bieden alle Nederlanders vanaf deze maand een gratis online cursus over Artificial Intelligence (AI) aan. De informatieve én onderhoudende cursus hebben ze zelf ontworpen. Drijfveer is hun frustratie over het gebrek aan kennis over AI bij zowel de jeugd als de ouderen. ’Wij willen op deze manier voorkomen dat Nederlanders de boot missen. AI is namelijk de meest ingrijpende technologische ontwikkeling ooit, met verregaande gevolgen voor ons allemaal’, aldus de makers.
De online cursus is geïnspireerd op het Finse ‘Elements of AI’. De Universiteit van Helsinki ontwikkelde een AI-cursus voor alle Finnen. In mei 2018 riep Jim Stolze in het Financiële Dagblad op tot een soortgelijk initiatief voor Nederland. Stolze: “Ik had niet verwacht dat die oproep zo veel enthousiasme teweeg zou brengen. Dat er zo veel partijen achter zijn gaan staan, betekent dat we ons doel waarschijnlijk gaan bereiken: iedereen in Nederland bekend maken met AI.”
Iris Koolen, één van de initiatiefnemers, licht toe waarom dat zo belangrijk is. ‘Ontwikkelingen op het gebied van technologie en digitalisering leiden tot een andere arbeidsmarkt waarbij nieuwe vaardigheden en kennis worden gevraagd: de zogeheten 21st century skills. Ook beïnvloeden technologische ontwikkelingen zoals AI en robotisering de werkgelegenheid van grote groepen werknemers. Dit levert Nederland twee grote uitdagingen op. Ten eerste: hoe voorkomen we dat we straks geconfronteerd worden met een immens tekort aan werknemers met de juiste skills? En ten tweede: hoe vermijden we het ontstaan van een kloof tussen een relatief kleine groep werknemers mét de benodigde digitale skills en een grote middengroep zonder die skills?
Koolen hoopt dat overheid, scholen en bedrijfsleven samen meer verantwoordelijkheid gaan nemen om te realiseren dat zoveel mogelijk Nederlanders over (basale) kennis van AI beschikken. ‘Kennis verspreiden begint uiteraard op scholen, maar dus ook online voor Nederlanders van alle leeftijden’, aldus Koolen. Want eigenlijk heeft iedereen kennis van AI nodig. Veel mensen vanwege hun loopbaanontwikkeling maar snappen hoe een zelfsturende systeem werkt en echt kunnen meepraten over deze ontwikkeling is voor iedereen relevant. Dan neem je wellicht toch meer gefundeerde besluiten over wat je wel of niet koopt en hoe je omgaat met je eigen data.’
De cursus is vanaf deze maand beschikbaar op www.ai-cursus.nl. Voor meer informatie zie meegestuurde aanvullende informatie of neem contact op met: Iris Koolen via email Iris@elephantroad.nl of mobiel 06 15016485.
De online cursus is geïnspireerd op het Finse ‘Elements of AI’. De Universiteit van Helsinki ontwikkelde een AI-cursus voor alle Finnen. In mei 2018 riep Jim Stolze in het Financiële Dagblad op tot een soortgelijk initiatief voor Nederland. Stolze: “Ik had niet verwacht dat die oproep zo veel enthousiasme teweeg zou brengen. Dat er zo veel partijen achter zijn gaan staan, betekent dat we ons doel waarschijnlijk gaan bereiken: iedereen in Nederland bekend maken met AI.”
Twee uitdagingen
Iris Koolen, één van de initiatiefnemers, licht toe waarom dat zo belangrijk is. ‘Ontwikkelingen op het gebied van technologie en digitalisering leiden tot een andere arbeidsmarkt waarbij nieuwe vaardigheden en kennis worden gevraagd: de zogeheten 21st century skills. Ook beïnvloeden technologische ontwikkelingen zoals AI en robotisering de werkgelegenheid van grote groepen werknemers. Dit levert Nederland twee grote uitdagingen op. Ten eerste: hoe voorkomen we dat we straks geconfronteerd worden met een immens tekort aan werknemers met de juiste skills? En ten tweede: hoe vermijden we het ontstaan van een kloof tussen een relatief kleine groep werknemers mét de benodigde digitale skills en een grote middengroep zonder die skills?
Gefundeerde besluiten
Koolen hoopt dat overheid, scholen en bedrijfsleven samen meer verantwoordelijkheid gaan nemen om te realiseren dat zoveel mogelijk Nederlanders over (basale) kennis van AI beschikken. ‘Kennis verspreiden begint uiteraard op scholen, maar dus ook online voor Nederlanders van alle leeftijden’, aldus Koolen. Want eigenlijk heeft iedereen kennis van AI nodig. Veel mensen vanwege hun loopbaanontwikkeling maar snappen hoe een zelfsturende systeem werkt en echt kunnen meepraten over deze ontwikkeling is voor iedereen relevant. Dan neem je wellicht toch meer gefundeerde besluiten over wat je wel of niet koopt en hoe je omgaat met je eigen data.’
Meer informatie
De cursus is vanaf deze maand beschikbaar op www.ai-cursus.nl. Voor meer informatie zie meegestuurde aanvullende informatie of neem contact op met: Iris Koolen via email Iris@elephantroad.nl of mobiel 06 15016485.Geen reacties
Plaats een reactie