"Mam, mag ik een roze koek? Storm zette zijn allerliefste stemmetje op, dat werkte bijna altijd. Hij zat voorin de auto naast mama. Ze waren net klaar met boodschappen doen, en Storm had zelf de roze koeken uitgekozen. Hij was dól op roze koeken. Het was zijn absolute lievelingslekkers.
Dit zijn de eerste gesproken zinnen uit de interactieve luisterboek-app 'Storm & Skye en Het Geheim van de Autowasstraat' dat ik in 2013 in opdracht van digimoo studios ontwikkelde.
Storm & Skye en het Geheim van de Autowasstraat is een, door Janine Krol geschreven, interactief verhaal over moed, de grenzeloze wereld van onze verbeelding en vriendschap. Je wordt meegenomen naar een mysterieuze wereld in een autowasstraat en het verhaal wordt ondersteund met schitterende illustraties, animaties, interactie, muziek én de prachtige vertelstem van niemand minder dan Bram van der Vlugt.
Klik hier voor het prachtige fimpje...
De app heeft 5 internationale awards gewonnen waaronder de prestigieuze Tabby Award, Mom's Choice Gold Award en de Best Mobile App award for Children and Toddlers. Ook leuk: de app werd, toen hij op 1 stond in de Apple App Store, besproken in een uitzending van RTL's EditieNL.
Mijn kinderen van 3 en 6 zijn enorm fan van Storm & Skye geworden en kijken met regelmaat het spannende verhaal terug. Tip: heb je zelf jonge kinderen, Digimoo Studios heeft het complete geanimeerde verhaal voor een ieder beschikbaar gesteld. Bezoek het digimoos studios YouTube-kanaal.
Zoals ik hierboven schreef, ontwikkelde ik in 2013 deze app. Hoewel het eindresultaat er mocht wezen, waar ik nog steeds trots op ben, was ik in een bekende ondernemers-valkuil gestapt. Ik had namelijk alles zelf gedaan. User Experience Design (UX), User Interface Design (UI), Animatie en programmeren. De eerste drie disciplines UI/UX en animatie beheerste ik, maar ik ben geen programmeur. Dus om kosten te besparen (dacht ik), leerde ik programmeren. De leercurve was gigantisch en slokte al mijn tijd op, ook in de avonduren. Gelukkig had ik toen nog geen jonge kinderen, anders hadden zij 'papa' weinig gezien.
Doordat al mijn tijd en energie opgeslokt werd door het 'leren programmeren', had ik weinig tot geen aandacht meer voor andere klanten, nieuwe business kansen, marketing/communicatie etc. Uiteindelijk verbrandde ik ook nog meer uren dan ingeschat door mijn drang voor perfectie. 😱
De reden dat ik mijn kostbare les met jullie deel, komt door het geluid dat ik vorige week dinsdag hoorde op het 'AI-deas for Learning' congres van Next Learning in de Jaarbeurs in Utrecht. Ik was daar om een workshop te geven over onze AI-gedreven Learning Content Generator voor onze Serious Learning Game 'Entrée'.
Het geluid dat ik daar veelvuldig hoorde was: “L&D'ers moeten AI/ChatGPT-experts worden om relevant te blijven voor de organisatie”. Neeeeee!!! Begrijp mij niet verkeerd, ik ben groots voorstander van experimenteren en je verdiepen in nieuwe technologieën, maar verlies jezelf hier niet in. Snuffel aan nieuwe technologieën, als ChatGPT, om te weten hoe het werkt en wat er kan. Gebruik het om je eigen taken te ondersteunen, maar laat het verder daarbij. De lancering van de eerste Apple iPhone in 2007 heeft er ook niet voor gezorgd dat je nu fulltime learning-apps aan het programmeren bent, toch? Jouw skills en passie voor leren zijn veel breder inzetbaar dan het zelf willen ontwikkelen van het eindproduct. Daarnaast gaat de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI) zoveel sneller dan ooit een technologische innovatie heeft gedaan, dat het onmogelijk is om het allemaal bij te houden.
Over valkuilen gesproken… In de afgelopen 11/12 jaar dat ik binnen L&D aan het werk ben, heb ik vele technologische innovaties voorbij zien komen. IoT (Internet of Things), Blockchain, Virtual Reality, Augmented Reality, noem het maar op. De mooiste tools kwamen op de markt en L&D ging er hals over kop mee aan de slag. Maar werden leer/business-doelen sneller of überhaupt behaald? Vaak niet…
Mijn credo is én blijft: Het doel voor de tool! Weet wat de mogelijkheden zijn van AI of andere leertechnologieën en houdt dit in het achterhoofd bij het ontwikkelen van een leerinterventie. Zodra je ermee aan de slag wilt, schakel experts in. Ik ken toevallig een paar technische chefs die je met alle liefde kunnen helpen met het écht implementeren van AI! 😉 ❤️
Happy experimenting!
Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director
Digital Chefs | Learning Technologies
📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail? Abonneer je dan op "Aan tafel!" via deze link: https://digitalchefs.nl/aantafel