HRD-studenten (HAN) op een 1-daagse trip naar LEARNTEC 2018

10 februari 2018 jolanda.vant.erve@develhub.nl
Op 31 januari bezocht ik op uitnodiging van NVO2 en de HAN het Learntec congres in Karlsruhe. Samen met een groep studenten van Opleidingskunde en  2 Learning adviseurs van EMC heb ik inspiratie opgedaan over technologische ontwikkelingen in leren. Een indrukwekkend congres gericht op bedrijfsleven en onderwijsinstellingen met interessante lezingen en stands op de beursvloer waar je concrete technologische toepassingen kon bekijken en ervaren.


   
Geinspireerd was ik door de lezing van Dr. René Schellenberger, leider van de afdeling Global Training bij Daimler AG. De titel trok mijn aandacht: Active Learn assist: Disruptive learning Innovations at Mercedes-Benz Global Training. Global training van 500.000 medewerkers wereldwijd, hoe doen zij dat?
   

Nieuwe technologie maakt anders leren mogelijk.

Door nieuwe technologie verandert onze levenswijze en onze manier van werken. En dat betekent dat een medewerker van Mercedes-Benz zich steeds vaker nieuwe informatie van nieuwe produkten in recordtempo moet eigen maken. Belangrijk dus om de medewerker uit te dagen tot leren. 
   

Lernen soll SpaB machen!

Het idee bij Mercedes is dat leren leuk wordt als het zo is ingericht dat medewerkers gemotiveerd raken om de informatie tot zich te nemen. Daarvoor hanteert zij de 5 A's: Anywhere - Anytime - Anyhow - Any content - Any individual. De manier of vorm van leren wordt afgestemd op de wijze waarop de medewerker de content aangeboden wil krijgen. Mixed reality en gamification worden daarbij ingezet als het tijdvoordeel oplevert en het trainen makkelijker maakt. Daarbij verandert het uitgangspunt van 'One size fits all', naar meerdere vormen van leren zodat elk individu wordt bediend in zijn voorkeur. Leren wordt zo makkelijk en leuk!
   

Augmented Reality met Hololens

Global Training gebruikt de Hololens van Microsoft voor training van de medewerkers tijdens een autoworkshop. Verrassend is ook het gebruik voor het informeren van de klant na reparatie van zijn of haar auto in de garage.
   
Klik hier voor meer informatie over de visie van Global Training en praktische toepassing van de Hololens.Wil je het programma van Learntec nog eens terugkijken? Klik dan hier.
   
Bedankt NVO2 en de HAN voor het mogelijk maken van deze leerervaring!

Auteur Monique Nagtegaal

Geen reacties

Plaats een reactie

Naam verplicht
Email verplicht, wordt nooit getoond