Handtekening van de maker: Easter eggs in leeroplossingen

12 juli 2023 Remco van den Hout - Digital Chefs
Er verscheen een schaars, in bikini, geklede dame op het balkon van de witte villa. “Dat heeft Remco mooi gemaakt!”, zei ze terwijl ze de tuin inkeek. De mond van Jan-Marc viel open van verbazing.



Vorige week las ik op LinkedIn dat de originele opname van Hollywood’s worst-kept secret, het beruchte geluidseffect de “Wilhelm scream” is opgedoken in een archief. Nee, de Wilhelm scream is niet een slecht uitgevoerde versie van ons volkslied. De Wilhelm scream is een van de meest gebruikte geluidseffecten in Hollywood films. In maar liefst 152 films wordt dit geluidseffect gebruikt (dank aan IMDB voor het maken van een lijstje). Waaronder in Indiana Jones, Star Wars, Gremlins, Belle en het Beest, Die Hard en Lord of the Rings. Sound Editors verbergen de Wilhelm scream al jaren als ‘Easter Egg’ (insiders joke) in films.

Niet alleen Sound Editors, maar ook andere disciplines verstoppen wel eens kleine grapjes in het werk dat zij produceren. Je raadt het al, ook wij (ontwerpers en ontwikkelaars van digitale leeroplossingen) hebben ons hieraan weleens schuldig gemaakt.

Toen ik net mijn opleiding had afgerond (±20 jaar geleden), had ik een vakantiebaantje genomen bij Drukkerij van Elburg. Waar mijn vader werkte als ordermanager. Ze konden wel een creatieveling gebruiken op de prepress afdeling. Mijn werk bestond voornamelijk uit het plaatsen van teksten en foto’s op ‘cappers’, de kartonnen kaartjes die aan zakjes bloembollen hangen. Behoorlijk geestdodend werk. Zo kon ik het niet laten om met behulp van Photoshop mijn initialen RH in de wolken te tekenen achter de ‘originele’ zwarte tulp (Tulipa 'Queen of Night’). Dit heeft, zover ik weet, niemand ooit opgemerkt.

Mijn creativiteit daarentegen, werd wel opgemerkt. Directeur Jan-Marc Oosting kwam bij mij met de vraag om een digitale oplossing te bedenken voor hun klanten (bloembollenkwekers) om de verkoop van bloembollen te bevorderen. Ik bedacht en ontwikkelde een prototype van een digitale tuin. De achtertuin van een grote witte villa waarin je diverse soorten bloembollen kon slepen naar een lege plek en ze daar begonnen te groeien.

Meer dan 10 jaar later, ik zat inmiddels in de app-business, kwam ik weer eens op de koffie bij Jan-Marc. Om bij te praten en te sparren over ideetjes om het werkproces te ondersteunen met behulp van apps. Trots liet hij mij een prototype zien van een digitale oplossing dat hij, volgens hem, bij een creatief bureau had laten maken. Alleen was het ‘mijn prototype’ van de digitale achtertuin, die hij liet zien. “Die heb ik gemaakt”, zei ik. “Nee, dit heb ik door een bureau laten maken”, antwoordde Jan-Marc. “Nee hoor. Klik maar eens met je muis op de derde spijl van het balkon rechts.” Jan-Marc klikte op de derde spijl van het balkon. Er verscheen een schaars, in bikini, geklede dame op het balkon van de witte villa. “Dat heeft Remco mooi gemaakt!”, zei ze terwijl ze de tuin inkeek. De mond van Jan-Marc viel open van verbazing.

Nog steeds laten wij weleens verborgen grapjes achter in onze digitale leeroplossingen. Een paar voorbeelden:

Jumbo FANS - The game  
De naam van het hoofdpersonage in onze prijswinnende serious game is ‘Koen’. Vernoemd naar mijn zoon Koen, die rond de tijd van de ontwikkeling geboren is.

Jumbo FANS - On the Road  
Op de achtergrond komt af en toe ons kantoor voorbij. Met het logo van Digital Chefs op de gevel.

Studio Anneloes - B2B app
Op het moment van de ontwikkeling van deze app was het thema van Studio Anneloes modelijn “Unleash the Inner Tiger”. Wij hebben deze tijger ook in de app verstopt. Druk 10-seconden op het Studio Anneloes logo in en er klinkt een luid gegrom en de interface krijgt een bijpassende tijger-print.

KLM Cargo - Caro chatbot
Vraag je aan Caro, de chatbot die wij ontwikkelde voor KLM Cargo, wie haar heeft ontwikkeld, antwoord ze: “Dat is het bedrijf Digital Chefs uit Amsterdam, check meer van hun indrukwekkende werk op digitalchefs.nl”.

Zie deze ‘Easter Eggs’ als een ‘handtekening’ van de maker(s) en ze zijn ook nog leuk om te bedenken! Waarin heb jij weleens een ‘Easter Egg’ achtergelaten?

Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director
Digital Chefs | Learning Technologies
 
📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail? Abonneer je dan op "Aan tafel!" via deze link: https://digitalchefs.nl/aantafel

Geen reacties

Plaats een reactie

Naam verplicht
Email verplicht, wordt nooit getoond