Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
- Develhub nieuws februari 2021
- Kennisbank
- Knowledge Management
- Learning and Development
- Performance improvement
- Develhub nieuws maart 2021
- Develhub nieuws april 2021
- leeroplossingen
- transfer in leren
- transferprobleem
- werk- en ecoleersystemen
- werk-leeroplossingen
- Develhub Nieuws Mei 2021
- hybride werken
- situationeel
- skills
- sociaal
- stimuleren
- werken op afstand
- Develhub nieuws juni 2021
- diversiteit
- gelijke kansen
- genderneutraal
- inclusiviteit
- Develhub nieuws juli 2021
- epss
- leeruitkomsten
- meten
- Develhub nieuws september 2021
- Develhub nieuws oktober 2021
- Develhub nieuws november 2021
- Develhub nieuws december 2021
- Develhub nieuws januari 2022
- Develhub Nieuws Februari 2022
- Develhub nieuws maart 2022
- Develhub Nieuws April 2022
- Develhub nieuws mei 2022
- Develhub nieuws juni 2022
Geplaatst door: G. (Guus) van Deelen op dinsdag 19 februari 2019
Een interessante beweging binnen learning en development
Opgemerkt: een interessante beweging binnen het vakgebied van learning & development, kortweg L&D. WC-eend adviseert niet langer WC-eend. Een bijzondere verschuiving. Ik neem je in een reeks van drie blogposts mee in de verandering: van opleiden naar oplossen!
“Mijn team klaagt over de werkdruk. Ik wil graag een training timemanagement.” Hoe vaak overkomt het jou, dat je klant (intern of extern) op deze manier bij je aanklopt voor een training? Het is een schoolvoorbeeld: de patiënt komt bij de huisarts, denkt al helemaal te weten welke kwaal hij heeft en hij heeft ook al uitgedokterd welk medicijn hij moet hebben. Je bent een waardeloze huisarts als je zonder enig onderzoek het recept voorschrijft en je patiënt naar huis stuurt.
“Mijn team klaagt over de werkdruk. Ik wil graag een training timemanagement.” Hoe vaak overkomt het jou, dat je klant (intern of extern) op deze manier bij je aanklopt voor een training? Het is een schoolvoorbeeld: de patiënt komt bij de huisarts, denkt al helemaal te weten welke kwaal hij heeft en hij heeft ook al uitgedokterd welk medicijn hij moet hebben. Je bent een waardeloze huisarts als je zonder enig onderzoek het recept voorschrijft en je patiënt naar huis stuurt.
Opleiden neemt het probleem niet weg
Het gebeurt vaak dat organisaties (patiënt) met een performance issue (kwaal) een opleidingsprofessional (huisarts) vragen om een training (medicijn) te organiseren. Binnen het L&D-vakgebied groeit het besef dat opleiden het probleem niet altijd wegneemt. Opleiden binnen organisaties is zelden een doel op zich. Daarom willen steeds meer L&D’ers problemen écht oplossen.
Doet het pijn als ik hier druk?
Om problemen echt op te lossen, moet je uitvinden wat de oorzaak is. Het is de kunst de gevraagde oplossing even in de wachtkamer te zetten en samen met de klant te bekijken wat er echt aan hand is. Door het probleem bloot te leggen, ben je in staat de meest passende oplossing te bepalen. Hoe logisch het ook klinkt, het is moeilijk. Het doorvragen van een L&D-professional zien managers vaak als lastig en vertragend. En je hebt goede analysevaardigheden nodig om de kwaal te onderzoeken. Tip: de volgende blogpost gaat over analysevaardigheden!
Hoe sterk is jouw opleidingsreflex?
Het begint bij het (h)erkennen van je eigen opleidingsreflex. Eén troost: we hebben het allemaal. Niet zo gek, want de meeste vakgenoten die dit lezen:
• zijn opleidingskundig of onderwijskundig geschoold
• hebben een functietitel waar ‘learning’ of ‘leren’ in zit
• maken deel uit van een L&D-afdeling of werken voor een bedrijf dat leeroplossingen aanbiedt
• ervaren dat de klant vaak expliciet om leeroplossingen vraagt
Logisch dat je uit reflex in termen van leerdoelen en -oplossingen denkt. Nu is het een kwestie van je reflex onderdrukken en de vraag ‘welk problemen lossen we op?’ centraal te stellen. Het gaat hier trouwens niet per se om problemen; soms zijn het ambities of wensen. Kijk je alleen naar wat er geleerd moet worden, dan impliceert dat dat een gebrek aan kennis of kunde voor achterblijvende resultaten zorgt. Maar er zijn 1.001 andere oorzaken mogelijk! Wellicht is de grootste toegevoegde waarde van een L&D-professional dat hij of zij de klant inzicht geeft in de grondoorzaak van het eigen vraagstuk. Lukt dat? Dan verschuift het gesprek vrij natuurlijk naar de beste oplossing die bijdraagt aan het gewenste resultaat.
Zowel Edwards Deming als Geary Rummler geven aan dat achterblijvende resultaten in veruit de meeste gevallen aan een ineffectief werkproces te wijten zijn. Niet aan de geschiktheid van de medewerker.

• zijn opleidingskundig of onderwijskundig geschoold
• hebben een functietitel waar ‘learning’ of ‘leren’ in zit
• maken deel uit van een L&D-afdeling of werken voor een bedrijf dat leeroplossingen aanbiedt
• ervaren dat de klant vaak expliciet om leeroplossingen vraagt
Logisch dat je uit reflex in termen van leerdoelen en -oplossingen denkt. Nu is het een kwestie van je reflex onderdrukken en de vraag ‘welk problemen lossen we op?’ centraal te stellen. Het gaat hier trouwens niet per se om problemen; soms zijn het ambities of wensen. Kijk je alleen naar wat er geleerd moet worden, dan impliceert dat dat een gebrek aan kennis of kunde voor achterblijvende resultaten zorgt. Maar er zijn 1.001 andere oorzaken mogelijk! Wellicht is de grootste toegevoegde waarde van een L&D-professional dat hij of zij de klant inzicht geeft in de grondoorzaak van het eigen vraagstuk. Lukt dat? Dan verschuift het gesprek vrij natuurlijk naar de beste oplossing die bijdraagt aan het gewenste resultaat.
Zowel Edwards Deming als Geary Rummler geven aan dat achterblijvende resultaten in veruit de meeste gevallen aan een ineffectief werkproces te wijten zijn. Niet aan de geschiktheid van de medewerker.

Ik stoot me niet nog een keer aan dezelfde steen
Het bewustwordingsproces om van oplossingsgericht naar probleemgericht te werken, kost tijd. Zelf heb ik een paar prachtige leeroplossingen ontwikkeld die níet de gewenste verandering teweegbrachten. Leerzaam, want ik weet nu precies hoe het niet moet. Niets is frustrerender dan een prachtige Ferrari bouwen die vervolgens in de garage blijft staan.
Een paar vragen in gesprek met de klant die mij helpen niet nog een keer in dezelfde valkuil te stappen:
Een paar vragen in gesprek met de klant die mij helpen niet nog een keer in dezelfde valkuil te stappen:
- wat gaat er mis als we niets zouden doen?
- op welke manier(en) nemen we achteraf succes waar?
Gaat het gesprek richting leuke werkvormen, vette apps en inspirerende bijeenkomsten? Dan helpt het structureel de volgende vraag te stellen:
- welk probleem lossen we hiermee op? Die laatste vraag helpt je bij iedere oplossing de check te doen of het bijdraagt aan het initiële probleem.
Kortom: laten we streven naar aantoonbare impact op bedrijfsresultaten. Daar ligt het bestaansrecht van ons vakgebied.
Wat denk jij dat nodig is om van opleiden naar oplossen te bewegen?
In het tweedaagse programma Van opleiden naar oplossen buig je je opleidingsreflex om en leer je op een praktische manier vraagstukken te analyseren.
Geen reacties
Plaats een reactie