- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
- Develhub nieuws februari 2021
- Kennisbank
- Knowledge Management
- Learning and Development
- Performance improvement
- Develhub nieuws maart 2021
- Develhub nieuws april 2021
- leeroplossingen
- transfer in leren
- transferprobleem
- werk- en ecoleersystemen
- werk-leeroplossingen
- Develhub Nieuws Mei 2021
- hybride werken
- situationeel
- skills
- sociaal
- stimuleren
- werken op afstand
- Develhub nieuws juni 2021
- diversiteit
- gelijke kansen
- genderneutraal
- inclusiviteit
- Develhub nieuws juli 2021
- epss
- leeruitkomsten
- meten
- Develhub nieuws september 2021
- Develhub nieuws oktober 2021
- Develhub nieuws november 2021
- Develhub nieuws december 2021
- Develhub nieuws januari 2022
- Develhub Nieuws Februari 2022
- Develhub nieuws maart 2022
- Develhub Nieuws April 2022
- Develhub nieuws mei 2022
- Develhub nieuws juni 2022
Drive! Motivatie 3.0 & Leiderschap
"Motivation is a fire from within. If someone else tries to light that fire under you, chances are it will burn very briefly" (Stephen Covey).
DRIVE & BETROKKENHEID
Daniel Pink stelt dat mensen worden gedreven door autonomy, mastery and purpose; ‘autonomie, meesterschap en zingeving’. In zijn boek Drive beschrijft hij wat mensen motiveert, zo kenmerkt hij Motivatie 1.0 als de behoefte om te overleven waardoor mensen in beweging komen. Motivatie 2.0 beschrijft hij als het aansturen van mensen door middel van belonen en straffen (de carrot & stick methode).
MOTIVATIE 3.0
Motivatie 3.0 gaat uit van het gegeven dat mensen in beweging komen wanneer ze intrinsiek gemotiveerd zijn. Door hun sterke kanten te (h)erkennen en te gebruiken, zijn ze meer betrokken bij de organisatie, ervaren ze een gevoel van zingeving en zijn ze meer geneigd zich extra in te zetten voor de organisatie. Onderzoek toont ook aan dat organisaties succesvoller zijn wanneer er een beroep wordt gedaan op de kwaliteiten van mensen, wanneer we banen verrijken en medewerkers meer autonomie, beslissingsbevoegdheid en de juiste ondersteuning geven.
Dit komt overeen met een trend in de psychologie om niet langer voornamelijk te focussen op negatieve aspecten (wat gaat er niet goed, wat moeten we verbeteren), maar om meer aandacht te schenken aan positieve aspecten. Zo is er vanuit de positieve psychologie en de psychologie van arbeid en gezondheid onder andere meer aandacht voor werkgerelateerd welbevinden (bevlogenheid, flow), sterke kanten van mensen (voor meer betrokkenheid, positieve energie, betere prestaties) en positief leiderschap (inspirerend, coachend, gericht op kracht, ontwikkeling).
LEIDERSCHAPSSTIJL
Uit onderzoek van onder meer Gallup en Google blijkt dat de direct leidinggevende de grootste invloed heeft op het team, qua werkplezier, betrokkenheid, productiviteit. De leiderschapsstijl is bepalend is voor de organisatiecultuur en een positieve benadering kan tot betere prestaties, meer betrokkenheid en een positieve organisatiecultuur leiden. Het gedrag van de leidinggevende is dan ook van grote invloed op de betrokkenheid en prestaties van zijn of haar medewerkers. Helaas is het nog steeds een feit dat de meeste medewerkers hun manager als demotiverend ervaren. Wereldwijd creëert 55 procent van de managers een demotiverend werkklimaat onder hun werknemers. In Nederland is dit zelfs 68 procent (internationaal onderzoek van Hay Group).
POSITIEF LEIDERSCHAP ¦ STRENGTHS-BASED LEIDERSCHAP
Positief leiderschap is gebaseerd op de positieve psychologie, het gaat er daarbij vooral om dat je het beste uit jezelf en anderen wilt halen en mensen behandelt als de unieke persoon die ze zijn, met hun persoonlijke unieke kwaliteiten (de strengths benadering). Positieve leiders delen hun waarden, optimisme, visie en doelen met hun mensen, deze stijl van leiderschap resulteert in meer vertrouwen, betrokkenheid en hogere prestaties, minder verloop van goede medewerkers, minder negatieve stress op de werkvloer en een hogere klanttevredenheid. Uit wetenschappelijk onderzoek en praktijkonderzoek naar succesvolle bedrijven blijkt dat strengths gebaseerd leiderschap binnen een organisatie grote positieve veranderingen teweeg kan brengen. Een voorbeeld van een strengths-based organisatie is Facebook. Top Businesses Will Focus On Strengths-Based More Than Remedial Leadership …though we can be taught just about anything, we are most engaged and productive when doing the things we enjoy where we can demonstrate proficiency (source: article in Forbes top ten business trends that will drive success).
Coaching is ook heel belangrijk voor het verhogen van engagement, ‘een coaching cultuur’ is in de praktijk sterk gecorreleerd met de bedrijfsprestaties, de betrokkenheid en retentie van medewerkers. Wat maakt een leidinggevende een goede coach? Volgens Marcus Buckingham kennen en ontwikkelen goede coaches de sterke punten van medewerkers, zij zorgen ervoor dat medewerkers in posities geplaatst worden waar ze de grootste kans hebben om te slagen en te excelleren.
INCLUSIEF TALENTMANAGEMENT ¦ RICHT JE OP DE STERKE PUNTEN
Inclusief talent management is niet beperkt tot een exclusieve groep medewerkers, het richt zich op alle medewerkers met de doelstelling om deze zo optimaal mogelijk in te zetten en te laten presteren en ze de ruimte te geven voor ontwikkeling en zelfontplooiing. Uit onderzoek van Raet blijkt dat ook bestuurders het belang van talent management bevestigen en dat het daarbij gaat om inclusief talent management; 84% van hen vindt namelijk dat in de ontwikkeling van alle medewerkers geïnvesteerd moet worden. Potentieel en beschikbare talenten moeten voor de organisatie inzichtelijk zijn, maar uit hetzelfde onderzoek blijkt dat HR managers aangeven inzicht in (aanwezig en benodigd) talent te missen.Het idee van een inclusieve benadering (iedereen is of heeft een talent) wordt ondersteund door de zogenoemde ‘sterke punten’-benadering.
Deze benadering voor talentontwikkeling en talent management, heeft positieve effecten op de manier van werken en leren van medewerkers. Onder andere; verhoogde intrinsieke motivatie, meer werkplezier, verhoogd eigenaarschap, meer betrokkenheid en meer zelfvertrouwen (o.a. Clifton & Harter, 2003). Een voorbeeld van een strengths-based organisatie is Facebook; de focus binnen de organisatie ligt op de sterke punten van hun medewerkers en de managers investeren tijd in het ontdekken van mogelijkheden waardoor medewerkers hun sterke punten elke dag kunnen benutten.
Marc Lammers heeft jarenlang het Oranje dames hockeyelftal getraind en met als hem als coach werd de wereldtitel veroverd, hockey international Sylvia Karres had daarbij een beslissende rol. Lammers kwam tot het inzicht dat een focus op haar sterke punten meer winst zou opleveren. “Er is nog nooit een wedstrijd gewonnen op de zwakke punten van een van de spelers in mijn team. Waarom zou je je hierop focussen? Richt je juist op de sterke punten, iedereen heeft talenten. Je kunt beter van de zessen in je team een acht maken dan van een speler die een vier scoort een zes.”
Een focus op sterke punten vergroot dus de intrinsieke motivatie en de betrokkenheid van medewerkers bij hun functie en de organisatie. En de mate van betrokkenheid, effectiviteit van medewerkers en hun bereidheid om bij te dragen aan organisatiesucces wordt grotendeels bepaald door de wijze waarop leiding wordt gegeven. Wanneer mensen kunnen en mogen werken vanuit eigen talenten en kracht presteren ze beter en halen ze meer voldoening uit hun werk.
Als ervaren HR professional en geaccrediteerd Strengths coach en consultant help ik organisaties en leidinggevenden om dat proces op een evidence-based en duurzame manier te faciliteren. Daarbij maak ik gebruik van de Strengthscope methodiek en online assessments waarvan het succes in de praktijk bewezen is. Klanten van Strengthscope zijn o.a. Facebook, Accenture, Aviva, RBS, Thermo Fisher Scientific, Volkswagen, Bank of England, Deloitte, American Express.