Drie tips om managers te helpen inspirerende ontwikkelgesprekken te voeren

3 oktober 2018 vanduren@strategischopleiden.nl
Ontwikkelgesprekken vormen een steeds belangrijker onderdeel van de gesprekscyclus. Terwijl managers dit vaak een lastig gesprek vinden om te voeren. Het vervalt al snel in een gesprek welke alleen maar gaat over welke training iemand volgend jaar gaat volgen, of erger nog: in een verkapt beoordelingsgesprek. Hulp is dus gewenst. En daar speel jij als L&D professional een belangrijke rol.  



Ontwikkelgesprekken: van disfunctioneren naar groei
De nadruk van de gesprekscyclus komt steeds minder te liggen op het beoordelen en steeds meer op de professionele ontwikkeling van medewerkers. Zo schaften EnecoAchmea en de Rabobank het functioneringsgesprek al af. In plaats daarvan worden gedurende het hele jaar door gesprekken gevoerd over de persoonlijke groei van medewerkers. Tijdens zo’n ontwikkelgesprek staat de gewenste ontwikkeling van de medewerker centraal.

Volgens de ouderwetse opvatting van een ontwikkelgesprek gebeurt dit vanuit disfunctioneren: een medewerker die niet in staat is om zijn of haar werk goed uit te voeren dient zich verder te ontwikkelen. In de huidige tijd is ontwikkeling intussen een continu aandachtspunt geworden, waarbij groei centraal staat in plaats van disfunctioneren.

Lees de hele blog door hier te klikken...

Geen reacties

Plaats een reactie

Naam verplicht
Email verplicht, wordt nooit getoond