Wat zijn de mogelijkheden van online leren voor mijn organisatie? Voor welke doelgroep en type training is het in te zetten? Wat is het rendement van online leren?
Zomaar wat vragen die top of mind zijn bij de deelnemers die aanwezig waren bij de online inspiratiesessie ‘De toekomst van (online) trainen’ op dinsdag 22 oktober jl.. Veel deelnemers waren ook nieuwsgierig naar hoe het is om zelf aan een live online training deel te nemen. L&D’ers vanuit de Belastingdienst Academie, de Radboud Universiteit, studenten L&D in organisations (HAN), zelfstandige L&D’ers, HRD’ers bij het Ministerie van Defensie en nog veel meer organisaties hebben zich aangemeld. Nadat de agenda is besproken en de etiquette bij live online leren gaan we van start.
Tools
Uit de ingezette poll bleek dat 80% van de deelnemers nieuwsgierig was naar welke tools er op de markt zijn en hoe het precies werkt. De tools Adobe Connect, Vitero en Zoom hebben onder andere de revue gepasseerd. Adobe Connect is gebruikt tijdens de bijeenkomst. Voordeel van deze tool zijn de uitgebreide online werkvormen die je kunt inzetten zoals break-outrooms. De tool is wel redelijk prijzig en daardoor vooral interessant als je vaker live online trainingen geeft. De tool Vitero is heel prachtig vormgegeven en de webcams of avatars van de deelnemers zijn rondom het scherm gepositioneerd. Doordat je elkaar continue ziet word je extra getriggerd om actief mee te doen en alert te blijven. Zoom heeft iets minder technische mogelijkheden. Het is een mooie basistool om mee te starten en er is een gratis basic variant.
Online werkvormen
Een van de belangrijkste succesfactoren van live online leren is de interactie met en tussen deelnemers. Het is ook aan te raden om na iedere 3 minuten te zorgen voor interactie. Online haken mensen namelijk sneller af en is de verleiding om bijvoorbeeld op de telefoon te kijken groter. Ook of de online trainer te zien is heeft invloed op in hoeverre de deelnemers de aandacht erbij houden. Tijdens de online training zijn de volgende werkvormen zijn ingezet:
- Poll
- Privé chat: in tweetallen over een vraag sparren
- Break out rooms (werken in subgroepen)
- Stellingen
Wanneer is live online leren geschikt?
Tussen de deelnemers zaten twee online taaltrainers. Zij gaven aan dat je bij een online taalles minder makkelijk kan doorgronden waar een 'probleem' met woord- en zinsbouw bij schrijven zit, omdat je er niet 'naast' zit. Spreekvaardigheid en uitspraak kan perfect online, omdat je recht tegenover elkaar werkt en elkaars mimiek ziet.
Ook gamification is genoemd als mogelijkheid om te oefenen in vaardigheids- en procestrainingen. Een aspect om goed over na te denken is het thema veiligheid. Hoe borg je de veiligheid bijvoorbeeld als je online een rollenspel wilt inzetten?
We blijven sociale dieren. Persoonlijk contact blijft belangrijk gaf een deelneemster aan die veel communicatietrainingen geeft. Haar leek het online goed te werken als je elkaar al eens live hebt ontmoet. Ook is besproken dat het ideale aantal deelnemers aan een live online training rond de twaalf ligt. Vergelijkbaar met een vaardigheidstraining met een trainer.