Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
- Develhub nieuws februari 2021
- Kennisbank
- Knowledge Management
- Learning and Development
- Performance improvement
- Develhub nieuws maart 2021
- Develhub nieuws april 2021
- leeroplossingen
- transfer in leren
- transferprobleem
- werk- en ecoleersystemen
- werk-leeroplossingen
- Develhub Nieuws Mei 2021
- hybride werken
- situationeel
- skills
- sociaal
- stimuleren
- werken op afstand
- Develhub nieuws juni 2021
- diversiteit
- gelijke kansen
- genderneutraal
- inclusiviteit
- Develhub nieuws juli 2021
- epss
- leeruitkomsten
- meten
- Develhub nieuws september 2021
- Develhub nieuws oktober 2021
- Develhub nieuws november 2021
- Develhub nieuws december 2021
- Develhub nieuws januari 2022
- Develhub Nieuws Februari 2022
- Develhub nieuws maart 2022
- Develhub Nieuws April 2022
- Develhub nieuws mei 2022
- Develhub nieuws juni 2022
Geplaatst door: J.G.T. (Jolanda) van 't Erve op donderdag 19 oktober 2017
Agile: een kans die je als trainer niet wilt missen
Veel organisaties zetten de stap naar agile werken. Wat betekent dit voor de manier waarop medewerkers en teams zich ontwikkelen? En hoe speel je daar als trainer of HRD professional op in? Dick Krikke (NVO2) en Stefan Op de Woerd (Perflectie) onderzoeken de effecten van agile werken en de kansen die dit biedt voor trainers en HRD professionals.

De essentie van al deze vormen van agile werken is echter steeds hetzelfde:
Waar je vroeger met je team een dag op de hei zat, zit je nu elke paar weken twee uur bij elkaar op de eigen werkplek. Waar de begeleiding vroeger door een externe facilitator werd gedaan, is deze rol nu belegd binnen het team zelf. En waar op heidagen grote vergezichten werden geschetst, bepaal je als team nu de concrete acties en aandachtspunten voor de komende weken (tot aan de volgende retrospective). Zoals agile-expert Ralph van Roosmalen zou zeggen, bepaal de stapjes om elke dag 1% beter te worden.
Stel, uit de retrospective komt als verbeterpunt dat de teamleden elkaar eerder om hulp moeten vragen, omdat ze nu teveel tijd verliezen door het zelf te willen oplossen. Maar ze weten nog niet goed hoe ze dit moeten aanpakken. Hoe kunnen ze ervoor zorgen dat ze dit ook echt gaan doen? Dan kan het goed zijn dat ze even hulp willen krijgen van een trainer of coach.
Ze willen en kunnen echter niet vier weken wachten tot de eerstvolgende cursus op dit gebeid. Wat ze nodig hebben is een korte interventie, direct de dag na de retrospective, mogelijk gevolgd door nog een aantal micro interventies in de dagen en weken erna, bijvoorbeeld tijdens de daily standup. Maar hoe vind je dat op zo’n korte termijn?
Dit aanbod zal – mits goed verankerd in de praktijk – ongetwijfeld nog jarenlang waardevol blijven. Tegelijkertijd is dit vaak niet waar de agile teams naar op zoek zijn. De vraag is dus hoe je als HRD professional je aanbod kunt afstemmen op de veranderende vraag van agile teams. En hoe je überhaupt de behoeften van deze teams scherp krijgt.
Daarvoor is het nodig dat je als HRD’er heel kort op de bal zit. Zou het geen goed idee zijn om direct aansluitend op de retrospective de leerbehoefte met het team (of een afgevaardigde daarvan) door te nemen? Dat is het ultieme moment om een acute leervraag direct te vertalen naar een passende leerinterventie.
Dan moet je alleen wel een passende leerinterventie kunnen bieden. Want als je op dat moment trainingsbureaus gaat bellen of ze morgen voor een uurtje een trainer kunnen langs sturen, dan kun je het wel vergeten…
Ten eerste vraagt dit om een ander verdienmodel. Het traditionele dagdeeltarief is niet meer aan de orde als een team een snelle, korte interventie wil. En het is maar de vraag of het uit kan voor een trainer om heen en weer te rijden voor een sessie van 1 uur. Ten tweede is de gevraagde snelheid van leveren een grote uitdaging: de tijd die je hebt om je voor te bereiden is minimaal. En dan hebben we het nog niet eens over de planningstechnische kant van de zaak.
Het mag duidelijk zijn dat trainingsbureaus zichzelf opnieuw moeten uitvinden om de ‘just-in-time’ trainer te zijn die agile teams nodig hebben. Een vorm zou kunnen zijn dat trainers/coaches op vaste dagen op locatie zijn en met meerdere agile teams meelopen. Ze hebben dan al een beter beeld wat er bij de teams speelt en kunnen proactief inspelen op de ontwikkelbehoefte. Mogelijk luisteren ze mee met de daily standup en doen ze aansluitend korte coachsessies met de teamleden die daar behoefte aan hebben. Verder zijn er ook vormen denkbaar waarbij je op afstand werkt en technologie inzet om teams te ondersteunen.
Afijn, er zijn zeker mogelijkheden. De praktijk zal uitwijzen wat in welke situatie het beste werkt.
Auteurs Stefan Op de Woerd (Perflectie) en Dick Krikke (NVO2)

Agile werken is de nieuwe norm
Bedrijven realiseren zich maar al te goed dat zij wendbaarder moeten worden om in te spelen op de snel veranderende wereld. Daarom schakelen veel organisaties over op organisatievormen die hen de mogelijkheid geven om kortcyclisch bij te sturen. Bekende uitingsvormen hiervan zijn Scrum, Kanban en Lean, hoewel veel organisaties uiteindelijk een eigen vorm ontwikkelen.De essentie van al deze vormen van agile werken is echter steeds hetzelfde:
- Gezamenlijke verantwoordelijkheid als team (zonder hiërarchie)
- Korte planningshorizon (vaak tussen 2-4 weken)
- Focus op continue verbetering (restrospective in scrum)
Retrospective: de nieuwe teamdag
Op zich is het niets nieuws dat teams zich proberen te verbeteren. Door de werkprocessen onder de loep te nemen, stil te staan bij de onderlinge samenwerking en verwachtingen naar elkaar uit te spreken, bepaalt het team wat nodig is om effectiever te worden.Wat echter wel nieuw is, is dat de traditionele jaarlijkse heidag in agile organisaties is vervangen door een regelmatige “retrospective”.Waar je vroeger met je team een dag op de hei zat, zit je nu elke paar weken twee uur bij elkaar op de eigen werkplek. Waar de begeleiding vroeger door een externe facilitator werd gedaan, is deze rol nu belegd binnen het team zelf. En waar op heidagen grote vergezichten werden geschetst, bepaal je als team nu de concrete acties en aandachtspunten voor de komende weken (tot aan de volgende retrospective). Zoals agile-expert Ralph van Roosmalen zou zeggen, bepaal de stapjes om elke dag 1% beter te worden.
Tijd voor micro leerinterventies
De evaluatiemomenten van een team worden dus korter, frequenter en meer gefocust. Dat betekent dat de leervraag kleiner wordt, maar ook sneller moet worden beantwoord. Er ontstaat dus behoefte aan kortere en snellere leerinterventies.Stel, uit de retrospective komt als verbeterpunt dat de teamleden elkaar eerder om hulp moeten vragen, omdat ze nu teveel tijd verliezen door het zelf te willen oplossen. Maar ze weten nog niet goed hoe ze dit moeten aanpakken. Hoe kunnen ze ervoor zorgen dat ze dit ook echt gaan doen? Dan kan het goed zijn dat ze even hulp willen krijgen van een trainer of coach.
Ze willen en kunnen echter niet vier weken wachten tot de eerstvolgende cursus op dit gebeid. Wat ze nodig hebben is een korte interventie, direct de dag na de retrospective, mogelijk gevolgd door nog een aantal micro interventies in de dagen en weken erna, bijvoorbeeld tijdens de daily standup. Maar hoe vind je dat op zo’n korte termijn?
De HRD professional als cruciale schakel
In een organisatie vervult de HRD professional vaak de rol als tussenpersoon tussen vraag en aanbod van leren. Op basis van de speerpunten van de organisatie worden competenties bepaald, waarvoor vervolgens een trainingsaanbod in het leerportaal wordt samengesteld. Daarnaast worden voor verschillende doelgroepen (startende leidinggevenden, potentials, etc.) speciale programma’s ontwikkeld.Dit aanbod zal – mits goed verankerd in de praktijk – ongetwijfeld nog jarenlang waardevol blijven. Tegelijkertijd is dit vaak niet waar de agile teams naar op zoek zijn. De vraag is dus hoe je als HRD professional je aanbod kunt afstemmen op de veranderende vraag van agile teams. En hoe je überhaupt de behoeften van deze teams scherp krijgt.
Daarvoor is het nodig dat je als HRD’er heel kort op de bal zit. Zou het geen goed idee zijn om direct aansluitend op de retrospective de leerbehoefte met het team (of een afgevaardigde daarvan) door te nemen? Dat is het ultieme moment om een acute leervraag direct te vertalen naar een passende leerinterventie.
Dan moet je alleen wel een passende leerinterventie kunnen bieden. Want als je op dat moment trainingsbureaus gaat bellen of ze morgen voor een uurtje een trainer kunnen langs sturen, dan kun je het wel vergeten…
De ‘just-in-time’ trainer
Trainingsbureaus zijn ingericht om op gefundeerde wijze de leervraag van organisaties in kaart te brengen en te vullen. Ze nemen – terecht – de tijd om de leervraag helder te krijgen en daar een passende interventie bij te ontwikkelen. Dat is in veel situaties nog steeds heel waardevol. Maar het past niet bij de snelle en kortcyclische wereld waarin de agile teams willen leren. Hoe kun je hier als trainer op inspelen?Ten eerste vraagt dit om een ander verdienmodel. Het traditionele dagdeeltarief is niet meer aan de orde als een team een snelle, korte interventie wil. En het is maar de vraag of het uit kan voor een trainer om heen en weer te rijden voor een sessie van 1 uur. Ten tweede is de gevraagde snelheid van leveren een grote uitdaging: de tijd die je hebt om je voor te bereiden is minimaal. En dan hebben we het nog niet eens over de planningstechnische kant van de zaak.
Het mag duidelijk zijn dat trainingsbureaus zichzelf opnieuw moeten uitvinden om de ‘just-in-time’ trainer te zijn die agile teams nodig hebben. Een vorm zou kunnen zijn dat trainers/coaches op vaste dagen op locatie zijn en met meerdere agile teams meelopen. Ze hebben dan al een beter beeld wat er bij de teams speelt en kunnen proactief inspelen op de ontwikkelbehoefte. Mogelijk luisteren ze mee met de daily standup en doen ze aansluitend korte coachsessies met de teamleden die daar behoefte aan hebben. Verder zijn er ook vormen denkbaar waarbij je op afstand werkt en technologie inzet om teams te ondersteunen.
Afijn, er zijn zeker mogelijkheden. De praktijk zal uitwijzen wat in welke situatie het beste werkt.
Doe het agile!
Hoewel wij ook nog niet alle antwoorden hebben, zien we wel een onomkeerbare ontwikkeling die grote impact heeft op zowel HRD professionals als trainers. We laten ons daarbij graag inspireren door agile teams en leren daarbij stap-voor-stap wat wel en niet werkt. Wil je hier ook mee experimenteren? We helpen je graag op weg met de gratis toolbox ‘ Veranderen in de praktijk’. Hiermee bieden we je een complete aanpak om verandering in de praktijk te ondersteunen.Auteurs Stefan Op de Woerd (Perflectie) en Dick Krikke (NVO2)
Geen reacties
Plaats een reactie