Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
- Develhub nieuws februari 2021
- Kennisbank
- Knowledge Management
- Learning and Development
- Performance improvement
- Develhub nieuws maart 2021
- Develhub nieuws april 2021
- leeroplossingen
- transfer in leren
- transferprobleem
- werk- en ecoleersystemen
- werk-leeroplossingen
- Develhub Nieuws Mei 2021
- hybride werken
- situationeel
- skills
- sociaal
- stimuleren
- werken op afstand
- Develhub nieuws juni 2021
- diversiteit
- gelijke kansen
- genderneutraal
- inclusiviteit
- Develhub nieuws juli 2021
- epss
- leeruitkomsten
- meten
- Develhub nieuws september 2021
- Develhub nieuws oktober 2021
- Develhub nieuws november 2021
- Develhub nieuws december 2021
- Develhub nieuws januari 2022
- Develhub Nieuws Februari 2022
- Develhub nieuws maart 2022
- Develhub Nieuws April 2022
- Develhub nieuws mei 2022
- Develhub nieuws juni 2022
Geplaatst door: J.G.T. (Jolanda) van 't Erve op donderdag 10 augustus 2017
3 trends die het trainersvak voorgoed veranderen
De tijd dat elke “leervraag” werd ingevuld met een training is voorbij. Er worden dan ook steeds meer en vooral ook andere eisen gesteld aan ontwikkeltrajecten. Welke trends liggen hieraan ten grondslag? En wat betekent dat voor jou als trainer?
Jochem Aubel en Stefan Op de Woerd nemen je mee in de drie trends die het trainersvak voorgoed veranderen en laten je zien hoe je hier als trainer je voordeel mee kunt doen.

Jochem Aubel en Stefan Op de Woerd nemen je mee in de drie trends die het trainersvak voorgoed veranderen en laten je zien hoe je hier als trainer je voordeel mee kunt doen.

Trend #1 - Van leren naar presteren
Organisaties investeren in de ontwikkeling van medewerkers vanuit de overtuiging dat dit de resultaten ten goede komt. L&D afdelingen hebben er dan ook veel belang bij om te laten zien dat interventies actief bijdragen aan het realiseren van de organisatiedoelstellingen. De roep om de Return on Investment (ROI) van leren inzichtelijk te maken wordt dan ook steeds luider.
Deze trend zorgt voor andere gesprekken tussen trainers en opdrachtgevers. Een organisatie wil namelijk niet alleen meer weten hoe deelnemers de trainingsdag hebben ervaren, maar vooral wat ze er daarna in hun eigen praktijk mee hebben gedaan en waar dat toe heeft geleid. Dit vraagt om een andere manier van evalueren.
Vaak wordt het evaluatiemodel van Kirkpatrick gebruikt om trainingen op deze diepere niveaus te evalueren. De goede man was zijn tijd ver vooruit, aangezien hij dit model al in de jaren 50 (!) ontwikkelde. Maar een halve eeuw later kunnen we er niet meer omheen: het effect van leren wordt beoordeeld op aantoonbare gedragsverandering en aantoonbaar resultaat.
Evalueren is natuurlijk geen doel op zich. Waar het om gaat is dat een traject zo is ontworpen dat de kans op succesvolle gedragsverandering zo groot mogelijk is. Dat betekent dat trainers een diep inzicht moeten hebben in hoe veranderen werkt en hoe je dat in de praktijk kunt stimuleren. Succesvolle trainers gebruiken dit dan ook als basis bij het ontwerpen van hun trajecten.
Trend #2 - Van trainingszaal naar werkvloer
Organisaties weten inmiddels hoe leren werkt:
10% formeel leren (bv. training)
20% leren van anderen
70% leren door te doen
Organisaties zetten dan ook steeds meer in op leren op de werkplek (de 70 van 70-20-10) en verwachten van trainers dat hun trajecten het leren in de praktijk versnellen. De grote uitdaging voor trainers is om hier invulling aan te geven. Hoe zorg je ervoor dat mensen ook echt in de praktijk gaan oefenen en reflecteren? Hoe kun je het leerproces beïnvloeden als je er zelf niet bij bent?
Je kunt dit doen door gebruik te maken van technologie. De moderne trainer is dan ook niet alleen een mensenmens, maar omarmt ook technologische innovaties. Sommige trainers laten zich nog afschrikken door technologie, terwijl dit in veel gevallen niet meer nodig is. De aanbieders van New Learning Technology maken het je namelijk steeds makkelijker om jouw ontwikkeltrajecten te verrijken en de impact ervan te verhogen.
Trend #3 - Van ‘one-size-fits-all’ naar ‘one-size-fits-one’
Het nieuwe toverwoord in veel organisaties is ‘one-size-fits-one’. Waar medewerkers vroeger allemaal door dezelfde “wasstraat” werden gehaald (‘one-size-fits-all’), realiseren veel bedrijven zich dat dit niet effectief is. Mensen ontwikkelen zich namelijk veel sneller als ze met hun eigen leervraag aan de slag gaan.
Toch zijn veel trainingen vaak nog ‘one-size-fits-all’. Er wordt daarbij wel aandacht besteed aan persoonlijke leerdoelen, maar vervolgens gaan alle deelnemers toch met dezelfde oefeningen aan de slag en leren ze dezelfde vaardigheden aan. Het eigenaarschap ligt daarbij te weinig bij de deelnemer en nog te veel bij de trainer. De vraag is dus hoe je als trainer alle deelnemers een persoonlijk traject kunt bieden.
We kunnen daarbij veel leren van de ontwikkelingen in het onderwijs. De focus in deze sector is in de loop der jaren veranderd van docent naar facilitator. Vroeger stond de leraar namelijk voor de klas zijn verhaal te houden. Tegenwoordig ondersteunt hij leerlingen in hun leerproces en is hij beschikbaar indien nodig. Ook de trainer wordt steeds meer iemand die medewerkers helpt om in hun eigen praktijk te veranderen. Dat heeft natuurlijk effect op de training.
Bij een ‘one-size-fits-one’ training ligt de focus op het creëren van inzicht dat zo duidelijk is dat je er direct mee aan de slag kan. Trainers die dit beseffen zorgen ervoor dat elke deelnemer met een persoonlijk en concreet actieplan terug gaat naar de werkplek. Daarmee is de training het startpunt van een traject, dat zich daarna grotendeels in de praktijk afspeelt. Uiteraard kun je deelnemers daarbij ondersteunen, door hen continu bewust te laten reflecteren op wat zij zich hebben voorgenomen en feedback uit hun omgeving te stimuleren.
De trainer van de toekomst
Het mag duidelijk zijn dat de drie genoemde trends leiden tot een andere invulling van het trainersvak. Wat heb jij als trainer te doen?
- Ontwerp leertrajecten met aantoonbare impact op gedrag en resultaten
- Stimuleer leren in de praktijk door de inzet van de juiste technologie
- Ondersteun deelnemers in het bepalen en behalen van leerdoelen
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. We helpen je daarom graag op weg met onze toolbox ‘Veranderen in de praktijk’. Deze toolbox zit vol met handige hulpmiddelen om jouw invulling van het trainersvak ‘future proof’ te maken.
Auteurs: Jochem Aubel & Stefan Op de Woerd, Perflectie
Geen reacties
Plaats een reactie