Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
Geplaatst door: J.G.T. (Jolanda) van 't Erve op dinsdag 5 december 2017
3 tips om meer opdrachten te krijgen als trainer
Het trainersvak is volop in beweging. Organisaties zijn namelijk niet langer op zoek naar alleen een training, maar willen blijvende gedragsverandering. Ze zoeken daarom vaak eerder een veranderaar dan een klassieke trainer. Dit heeft natuurlijk impact op de trainingen die je verzorgt, maar ook op de manier waarop je jezelf richting opdrachtgevers presenteert. Hoe zorg jij ervoor dat je de opdracht krijgt?

Stefan Op de Woerd spreekt dagelijks met trainers over gedragsverandering en helpt hen om succesvolle acquisitie- en adviesgesprekken te voeren. Hij deelt hier zijn drie beste tips.
Veel opdrachtgevers weten daarbij ook wel dat een training niet voldoende is, maar ze weten niet wat er dan wel nodig is. Dit is precies het moment waarop jij kunt laten zien dat je snapt hoe gedragsverandering werkt. Plots gaat het gesprek niet meer over de inhoud van je training, maar over wat er nodig is om daadwerkelijk een verandering teweeg te brengen bij mensen.
Misschien voel je je nog niet helemaal comfortabel om dit gesprek aan te gaan. Verdiep je dan eens in de 6 principes van succesvolle gedragsverandering. Deze zijn gebaseerd op jarenlang onderzoek van gerenommeerde wetenschappers zoals Roy Baumeister en BJ Fogg. Door je te positioneren als expert op het gebied van gedragsverandering voeg je ineens heel veel waarde toe in (acquisitie-)gesprekken. Dat is een heel andere uitgangspositie!
Het is natuurlijk mooi dat je het onderwerp van het gesprek verschuift van de training naar de gewenste gedragsverandering. Dat vraagt echter wel om een geloofwaardige oplossing voor gedragsverandering. Hoe doe je dat?
Vind je het nog lastig om een 70-20-10 oplossing te bieden? Hierbij een aantal tips:
CTA: Wil jij meer opdrachten binnenhalen? Het kan handig zijn om je aanpak te visualiseren met een ‘praatplaat’ die je in je gesprekken kunt gebruiken. Ter inspiratie kun je gratis onze 70-20-10 praatplaat downloaden. Je gesprekken met opdrachtgevers veranderen gegarandeerd!
De kern van een 70-20-10 oplossing is dat mensen in hun eigen praktijk aan de slag gaan met hun ontwikkeling. Jij kunt echter niet de hele dag naast elke deelnemer zitten en het eigenaarschap ligt dan ook echt bij henzelf. Tegelijkertijd wil je niet tegen een opdrachtgever zeggen: “die 70% leren in de praktijk moet jij maar regelen”. Hoe zorg je er nu voor dat mensen bij jouw trajecten daadwerkelijk zelf aan de slag gaan?
Als veranderaar is het jouw rol om het eigenaarschap van deelnemers te stimuleren. Dat begint al bij het gesprek met de opdrachtgever. Hoe overtuig je hem er bijvoorbeeld van dat hij de gewenste verandering niet kan opleggen? Opdrachtgevers snappen diep van binnen dat gedwongen veranderen vaak niet werkt, maar willen tegelijkertijd wel grip houden op wat er gebeurt. En als veranderaar wil jij natuurlijk ook zicht houden op de ontwikkeling die deelnemers doormaken en waar nodig kunnen bijsturen als iemand ondersteuning nodig heeft. Maar hoe doe je dat zonder te controleren en het eigenaarschap van de deelnemers te ondermijnen? Maak gebruik van de mogelijkheden van New Learning technology.
Met de juiste technologie bied je medewerkers ondersteuning bij het leren in de praktijk, zonder ze het eigenaarschap af te nemen. Bovendien geeft dit jou en je opdrachtgever de mogelijkheid om zicht te houden op de voortgang en waar nodig te ondersteunen. Zo bied je een geloofwaardige oplossing voor het leren in de praktijk.
Het gaat je gegarandeerd inspirerende gesprekken opleveren en hopelijk vele mooie, nieuwe trajecten. Heel veel succes!
Auteur Stefan Op de Woerd (Perflectie)

Stefan Op de Woerd spreekt dagelijks met trainers over gedragsverandering en helpt hen om succesvolle acquisitie- en adviesgesprekken te voeren. Hij deelt hier zijn drie beste tips.
Tip 1: Positioneer jezelf als gedragsveranderaar
Een opdrachtgever huurt jou niet in om een training te verzorgen, maar om zijn probleem op te lossen. De reden dat hij om een training vraagt, is omdat er iets moet veranderen in het gedrag van zijn medewerkers.Veel opdrachtgevers weten daarbij ook wel dat een training niet voldoende is, maar ze weten niet wat er dan wel nodig is. Dit is precies het moment waarop jij kunt laten zien dat je snapt hoe gedragsverandering werkt. Plots gaat het gesprek niet meer over de inhoud van je training, maar over wat er nodig is om daadwerkelijk een verandering teweeg te brengen bij mensen.
Misschien voel je je nog niet helemaal comfortabel om dit gesprek aan te gaan. Verdiep je dan eens in de 6 principes van succesvolle gedragsverandering. Deze zijn gebaseerd op jarenlang onderzoek van gerenommeerde wetenschappers zoals Roy Baumeister en BJ Fogg. Door je te positioneren als expert op het gebied van gedragsverandering voeg je ineens heel veel waarde toe in (acquisitie-)gesprekken. Dat is een heel andere uitgangspositie!
Het is natuurlijk mooi dat je het onderwerp van het gesprek verschuift van de training naar de gewenste gedragsverandering. Dat vraagt echter wel om een geloofwaardige oplossing voor gedragsverandering. Hoe doe je dat?
Tip 2: Bied een 70-20-10 oplossing
Iedereen heeft het erover: 70-20-10 leren. 10% in de trainingszaal, 20% via coaching en feedback en 70% door te doen. Veel trainers focussen zich logischerwijs op de 10% waar zij gevoelsmatig de meeste invloed op hebben. Als gedragsveranderaar wil je echter ook expliciet invulling geven aan de resterende 90%. Het is dan ook cruciaal dat je helder en overtuigend aan je opdrachtgever duidelijk maakt dat jij daar een goede oplossing voor hebt. Dit vergroot de kans enorm dat de opdracht aan jou wordt gegund.Vind je het nog lastig om een 70-20-10 oplossing te bieden? Hierbij een aantal tips:
- Besteed de 10% in de trainingszaal vooral aan het voorbereiden van deelnemers op het leren in de praktijk en het organiseren van hun eigen feedback;
- Help mensen bij het vertalen van hun ontwikkeldoel naar zichtbaar gedrag, zodat ze precies weten wat ze in hun eigen praktijk gaan oefenen;
- Zorg voor korte contactmomenten in plaats van lange trainingsdagen en help mensen om dagelijks stil te staan bij hun ontwikkeldoel.
CTA: Wil jij meer opdrachten binnenhalen? Het kan handig zijn om je aanpak te visualiseren met een ‘praatplaat’ die je in je gesprekken kunt gebruiken. Ter inspiratie kun je gratis onze 70-20-10 praatplaat downloaden. Je gesprekken met opdrachtgevers veranderen gegarandeerd!
De kern van een 70-20-10 oplossing is dat mensen in hun eigen praktijk aan de slag gaan met hun ontwikkeling. Jij kunt echter niet de hele dag naast elke deelnemer zitten en het eigenaarschap ligt dan ook echt bij henzelf. Tegelijkertijd wil je niet tegen een opdrachtgever zeggen: “die 70% leren in de praktijk moet jij maar regelen”. Hoe zorg je er nu voor dat mensen bij jouw trajecten daadwerkelijk zelf aan de slag gaan?
Tip 3: Stimuleer eigenaarschap
We hoeven het jou waarschijnlijk niet te vertellen: mensen veranderen alleen als ze dit zelf willen. Hoe vanzelfsprekend dit voor jou ook is, in veel bedrijven denken managers nog steeds dat zij hun medewerkers kunnen veranderen. En dat is precies waar het vaak mis gaat. Mensen willen best veranderen, maar niet veranderd worden. Dan zeggen ze ja, en doen ze nee.Als veranderaar is het jouw rol om het eigenaarschap van deelnemers te stimuleren. Dat begint al bij het gesprek met de opdrachtgever. Hoe overtuig je hem er bijvoorbeeld van dat hij de gewenste verandering niet kan opleggen? Opdrachtgevers snappen diep van binnen dat gedwongen veranderen vaak niet werkt, maar willen tegelijkertijd wel grip houden op wat er gebeurt. En als veranderaar wil jij natuurlijk ook zicht houden op de ontwikkeling die deelnemers doormaken en waar nodig kunnen bijsturen als iemand ondersteuning nodig heeft. Maar hoe doe je dat zonder te controleren en het eigenaarschap van de deelnemers te ondermijnen? Maak gebruik van de mogelijkheden van New Learning technology.
Met de juiste technologie bied je medewerkers ondersteuning bij het leren in de praktijk, zonder ze het eigenaarschap af te nemen. Bovendien geeft dit jou en je opdrachtgever de mogelijkheid om zicht te houden op de voortgang en waar nodig te ondersteunen. Zo bied je een geloofwaardige oplossing voor het leren in de praktijk.
Gesprekken die leiden tot opdrachten
Als je deze drie tips toepast, veranderen je gesprekken direct. Waar je vroeger met opdrachtgevers sprak over het aantal trainingsdagen en het dagdeeltarief, gaat het nu over wat nodig is om de gewenste gedragsverandering te bereiken. Vind je het fijn om wat extra houvast te hebben bij de gesprekken? Download dan gratis de 70-20-10 praatplaat.Het gaat je gegarandeerd inspirerende gesprekken opleveren en hopelijk vele mooie, nieuwe trajecten. Heel veel succes!
Auteur Stefan Op de Woerd (Perflectie)
Geen reacties
Plaats een reactie