Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
- Develhub nieuws februari 2021
- Kennisbank
- Knowledge Management
- Learning and Development
- Performance improvement
- Develhub nieuws maart 2021
- Develhub nieuws april 2021
- leeroplossingen
- transfer in leren
- transferprobleem
- werk- en ecoleersystemen
- werk-leeroplossingen
- Develhub Nieuws Mei 2021
- hybride werken
- situationeel
- skills
- sociaal
- stimuleren
- werken op afstand
- Develhub nieuws juni 2021
- diversiteit
- gelijke kansen
- genderneutraal
- inclusiviteit
- Develhub nieuws juli 2021
- epss
- leeruitkomsten
- meten
- Develhub nieuws september 2021
- Develhub nieuws oktober 2021
- Develhub nieuws november 2021
- Develhub nieuws december 2021
- Develhub nieuws januari 2022
- Develhub Nieuws Februari 2022
- Develhub nieuws maart 2022
- Develhub Nieuws April 2022
- Develhub nieuws mei 2022
- Develhub nieuws juni 2022
Geplaatst door: T.P. (Tommy) Kersten op dinsdag 6 maart 2018
De HRD’er van de toekomst
In juli 2017 is het idee ontstaan om onder de HRD’ers in Nederland te onderzoeken in hoeverre ze meegaan met nieuwe ontwikkelingen, welke leermethoden ze gebruiken en wat ze de komende jaren verwachten te gaan gebruiken. Vanuit de uitkomsten is op 23 februari 2018 een mooi evenement ontstaan: De HRD’er van de toekomst. In deze blog lees je hoe het evenement is ontstaan en hoe het is verlopen.


Wie zijn wij
Wij zijn Tommy Kersten en Mardíl Hajonides, twee studenten Opleidingskunde aan de HAN in Nijmegen. Om onszelf uit te dagen en te verdiepen in het werkveld zijn wij op zoek gegaan naar een praktijkopdracht. En deze hebben we gevonden.
Een onderzoek
We kwamen in contact met Dick Krikke van NVO2. Samen kwamen op het idee om te onderzoeken hoe het zit met de ontwikkeling van de HRD’ers in Nederland. Hoe blijven HRD professionals op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen? Wat verwachten ze dat de komende twee jaar actueel gaat zijn in de uitvoering van het werk? Welke leermethoden zijn nou het effectiefst in de praktijk?
Om dit na te gaan hebben wij een enquête uitgezet waar meer dan 100 reacties op zijn gekomen. Onder deze groep respondenten hebben wij interviews gehouden om meer verdieping en inzicht te krijgen in ons vraagstuk. Hieronder enkele uitkomsten van de enquête:

Om dit na te gaan hebben wij een enquête uitgezet waar meer dan 100 reacties op zijn gekomen. Onder deze groep respondenten hebben wij interviews gehouden om meer verdieping en inzicht te krijgen in ons vraagstuk. Hieronder enkele uitkomsten van de enquête:

De bijeenkomst
Op basis van de uitkomsten van deze enquête en de informatie uit interviews hebben we een evenenemnt opgezet. Om een goed inhoudelijk programma neer te zetten en om te zorgen dat de juiste kennis en ervaring aanwezig was, hebben we meerdere specialisten op het gebied van leren en ontwikkelen benaderd. Deze experts behandelden een eigen onderwerp.
De sprekers
Jos Maassen (MOOC Factory) – Inzetten van MOOC’s en SPOC’s, het benutten van de bijkomende data en het bevorderen van het sociale leren via digitale middelen.
Ger Driesen (aNewSpring) – De invloed van veranderingen in de wereld op ons werk als HRD’er.
Marjoleine Heijboer & Hester van Breda (Triam Float) – Organisatie- en leercultuur, wat kun je hiermee?
Met een opkomst van 25 deelnemers was het een zeer geslaagde middag vol kennisdeling en leuke werkvormen!
Tijdens een werkvorm van Ger Driesen vroeg hij de groep om kort op te schrijven wat zij als belangrijkste punt aan HRD’ers wilden meegeven. Vervolgens werd er middels een doorgeef spel een aantal punten toegekend aan de teksten. Hieronder de vier punten die de meeste stemmen kregen:
Ger Driesen (aNewSpring) – De invloed van veranderingen in de wereld op ons werk als HRD’er.
Marjoleine Heijboer & Hester van Breda (Triam Float) – Organisatie- en leercultuur, wat kun je hiermee?
Met een opkomst van 25 deelnemers was het een zeer geslaagde middag vol kennisdeling en leuke werkvormen!
Tijdens een werkvorm van Ger Driesen vroeg hij de groep om kort op te schrijven wat zij als belangrijkste punt aan HRD’ers wilden meegeven. Vervolgens werd er middels een doorgeef spel een aantal punten toegekend aan de teksten. Hieronder de vier punten die de meeste stemmen kregen:
- Leren meer personaliseren met leertechnologieën.
- Kennis krijgen van personal performance van personeel zodat personal learning kan worden ontplooid.
- Geef medewerkers autonomie in keuze van manier van leren.
- Mensen in staat stellen transactioneel en transformationeel te leren zodat er meebewogen kan worden.
Wat vind jij van deze adviezen? Mis jij nog iets wat er zeker tussen hoort te staan? Reageer dan op deze blog, we horen graag jouw mening!


2 reacties
Dank jullie wel Tommy en Mardíl!
Het heeft weer mijn blik verruimd als het gaat om e-learning en de te maken afwegingen.
Het heeft weer mijn blik verruimd als het gaat om e-learning en de te maken afwegingen.
Geplaatst door: Marion Hoeffgen op woensdag 14 maart 2018
Mooi initiatief om de HRD-er van de toekomst onder de loep te nemen. Is de volledige enquete openbaar?
Wat mij opvalt is dat HRD-ers bijna 2x meer willen inzetten op VR i.p.v. mobile learning. Ben zeer benieuwd naar de toelichting hierop. Als iets onderdeel is/wordt van onze identiteit dan is het wel de mobile technologie. Vandaar dat het significant lage percentage mij bevreemd.
Wat mij opvalt is dat HRD-ers bijna 2x meer willen inzetten op VR i.p.v. mobile learning. Ben zeer benieuwd naar de toelichting hierop. Als iets onderdeel is/wordt van onze identiteit dan is het wel de mobile technologie. Vandaar dat het significant lage percentage mij bevreemd.
Geplaatst door: Charl Giesen op woensdag 14 maart 2018
Plaats een reactie