Blauwe overhemden of rode broeken?

Categorieën
Geplaatst door: C. (Charlotte) Staats op vrijdag 11 mei 2018
Tags: learning need, 5 Moments of Need, Bob Mosher

Blauwe overhemden of rode broeken?

Op een zonnige vrijdagmiddag in april verzamelden tien Leren en Ontwikkelen experts uit overheid en bedrijfsleven in het nieuwe Rijkspand Rijnstraat 8 naast het Haagse Centraal Station. Het gebouw heeft in korte tijd al een beruchte naam opgebouwd vanwege de schaarste aan werkplekken en de donkere muren. Maar gelukkig had de bekende Amerikaanse spreker Bob Mosher daar geen enkele hinder van. Vol energie sprak hij daar op uitnodiging van de NVO2 over het thema werkplekleren.
 
Bob Mosher is ‘Chief Learning Evangelist’ bij APPLY Synergies. Pas later in de sessie zou ik begrijpen hoe goed de naam van zijn bedrijf gekozen was, maar eerst nam hij de aanwezigen mee in zijn loopbaan van onderwijzer op een basisschool naar directeur Learning Strategies bij Microsoft.
 
Daarna dook hij, ondersteund door prachtige Amerikaanse one-liners, de wereld van performance support in. 70-20-10 kennen we allemaal, en we weten ook hoe lastig het is om als L&D professional de 70 procent van informeel leren effectief te ondersteunen. Want als jouw afdeling bekend staat als de afdeling die cursussen organiseert, waarom zou iemand dan bij jou aankloppen voor werkplekleren? In Bobs’ eigen woorden: Why would I buy blue shirts if you are selling red pants?


 
Bob bouwde zijn verhaal op naar zijn 5 moments of  learning need. Dat houdt in dat je uitzoekt wanneer iemand gemotiveerd is om te leren en dat je daarbij aansluit met je interventie. Een korte animatie over de 5 moments  tref je hier aan.
 

Wat waren de belangrijkste inzichten die ik meenam uit de sessie?

  • Context over content. Nog veel te vaak bedenken we als L&D professionals wat anderen zouden moeten leren. Maar zonder (werk)context is de inhoud vrijwel betekenisloos.
  • Dus dat betekent dat je je in de workflow van de lerende verdiept. En gelukkig hoef je niet alle honderden klussen van iemand te doorgronden, maar je kiest ongeveer zeven betekenisvolle onderdelen.
  • En wat bied je dan aan? Schat eerst in wat de consequenties zouden zijn als je geen training op die onderdelen zou aanbieden. Is het risico minimaal? Vertrouw dan op performance support tools en de lerende vaardigheden van de werknemer zelf. Is het risico aanzienlijk (denk aan situaties in een vliegtuig waar je liever niet hebt dat de piloot al experimenterend iets gaat leren), dan bied je klassikale training, simulatortraining of e-learning aan. En daarbij zijn je trainingsontwerpen dus altijd gebaseerd op de werkcontext.
 
Samenvattend: Bij het ontwerp van een leertraject start je voortaan bij ‘Apply’: Wat is de context waar de deelnemer zijn kennis of vaardigheden gaat toepassen? (Aha, daarom heet zijn bedrijf zo).  En  dan pas: wat is de inhoud die de context ondersteunt?

Bob sloot krachtig af: Denk goed na wie je wilt zijn als L&D afdeling. Wil je van de rode broeken blijven of ga je blauwe overhemden aanbieden? En met deze intrigerende gedachte verlieten we de donkere zaal, de zonnige middag weer in.
 
Charlotte Staats is programmaleider van het Ambtelijk Professionaliteits Programma bij de Algemene Bestuursdienst, en auteur van “De weg naar excellent leiderschap” (samen met Anja Hilgers, uitgeverij Thema, 2016).
 
2 reacties
Dank voor het delen charlotte! Mooie metafoor van de blauwe overhemden en rode broeken.
Geplaatst door: joitske hulsebosch op maandag 14 mei 2018
Mooie, kernachtige samenvatting van de middag. Ik was erbij en kreeg weer meer inzicht in het concept. Telkens als ik er over lees of anderen erover hoor. Doet me denken aan de uitspraak van Cruiff: "Je gaat het pas zien als je het door hebt!" Ook hier bij NVO2 Blogs vind je mijn blog over de 5MoN. Gaat over governance and maintenance of content. Werd die middag niet erg belicht, maar is nog wel "een dingetje". En inderdaad: wat een vreselijk gebouw!
Geplaatst door: Jo Buuts op dinsdag 15 mei 2018
Plaats een reactie
  • (verplicht)
  • (verplicht, wordt nooit getoond)
  •  
  •