Corona grote impact op trainers en coaches maar er zijn ook kansen!

Categorieën
Geplaatst door: J.G.T. (Jolanda) van 't Erve op maandag 16 maart 2020
Tags: bezinning, innovatie, online training, corona virus

Corona grote impact op trainers en coaches maar er zijn ook kansen!

 

Onderzoek onder trainers en coaches naar de impact van het Corona virus.

Develhub en online platform LearningStone voerde een bliksemonderzoek uit naar de effecten van het Corona-crisis onder trainers en coaches.

Dick Krikke, directeur van Develhub: “In de loop van vorige week kregen wij veel heftige verhalen te horen en besloten die te staven met een kort onderzoek. De resultaten laten zien dat deze crisis velen in onze bedrijfstak hard zal raken en voor veel bureaus en ZZP’ers onomkeerbare schade zal opleveren. Het doet ons intussen goed om te merken dat respondenten ook veel kansen zien. Ik hoop dat dit een beetje hoop geeft tijdens deze crisis.” 

Michiel Klønhammer, medeoprichter van LearningStone: “Het onderzoek was voor ons van belang om een indruk te krijgen van wat de crisis in onze markt teweeg brengt. Onze klanten zijn trainers en coaches die nu meer online kunnen gaan doen maar ook tot stilstand kunnen komen, en dat is ook voor ons een gevaar. Wij richten ons nu op de mogelijke kansen die door trainers en coaches in het bliksemonderzoek worden aangegeven. Geïnspireerd door de uitkomsten bieden wij de komende weken een low-cost cursus aan om trainers te helpen over te gaan naar een online-blended aanpak. Het kan een moeilijke tijd worden, maar deze zullen we zo goed mogelijk gebruiken om er sterker én toekomstbestendig(er) uit te komen.”

Het onderzoek

Het bliksemonderzoek werd anoniem ingevuld door 116 respondenten, waaronder 41 verbonden aan een trainingsbureau, 51 ZZP’ers, 8 coaches en 16 in aanpalende gebieden.

De respondenten werd gevraagd naar huidige en geschatte annuleringen, de verwachtte impact op hun werk en de impact op de bedrijfstak in het algemeen.

De ernst van huidige annuleringen (gemeten van donderdag 12 maart tot zondag 15 maart) werd gemiddeld ingeschat op een 3.3 op een schaal van 1 tot 5. De ernst van de verwachtte verliezen kwam uit op boven de 4. Het viel ook op dat hoe later de enquête werd ingevuld, hoe pessimistischer de inschattingen waren.
Hoewel wij verwacht hadden dat ZZP’ers zich meer zorgen zouden maken, bleken zij niet ongeruster te zijn dan eigenaars van trainingsbureaus. Coaches lijken zich iets minder zorgen te maken (2.7 op een schaal van 1-5). De 11 Belgische respondenten waren duidelijker ongeruster over de impact van de crisis (gemiddeld 4.6 versus de Nederlandse 4.1) terwijl 6 respondenten uit de VS juist minder ongerust zijn.

Er is nu nog niet systematisch naar omzetverlies gevraagd maar bij de open vragen werd hier veelvuldig over gesproken. Het percentage annuleringen die trainers verwachten varieert van 20-95% en verliezen over de komende maand liepen van enkele duizenden euro’s tot 250.000 euro.
 

Een greep uit de reacties

Eigenaar trainingsbureau (NL): “Ik denk dat het wel meevalt. Mijn groepen zijn meestal maximaal 8-10 deelnemers.”

Eigenaar trainingsbureau (NL): “Scherpe omzet daling komende twee maanden.”

Freelance trainer (NL): “Deze week 3 van de 4 trainingen geannuleerd. Ik verwacht de komende maand ten minste 50% cancelingen.”

Freelance trainer (BE): “Als startende zelfstandige met een eerste opdracht heb ik die na een kickoff al onmiddellijk moeten stoppen.

Trainer in dienst (NL): “Trainingen tot en met april zijn geannuleerd.”

Eigenaar training en coaching bedrijf (NL): “Ik verwacht alleen nog individuele coaching, dus 95% omzetverlies.”

Eigenaar trainingsbureau: (BE) “Er is al voor € 250.000 voor de komende 2 maanden uit de agenda gehaald. En € 30.000 blijft over.”

Eigenaar trainingsbureau (UK): “We could see our business collapse if this takes longer than a month. As Brexit for the last 3 years created indecision for business … Covid19 could be the nail in the coffin for us and I am sure many other small scale consultancies.”
 

Kansen

Respondenten namen opvallend veel tijd om een vraag over mogelijke kansen tijdens deze crisis te beantwoorden. Sommige respondenten gaan ervan uit dat het meer om uitstel dan om afstel gaat. De komende periode kan volgens de respondenten gebruikt worden voor bijvoorbeeld een reorganisatie; om ‘eindelijk’ zelf iets te leren of te werken, aan de eigen website of aan nieuwe trainingen. Een aantal respondenten zagen het zelfs als een kans om simpelweg rust te nemen. Verschillende respondenten willen deze periode gebruiken om veel meer online te gaan doen of te onderzoeken hoe dit gedaan kan worden.
 

Een greep uit de reacties

Freelance learning consultant (NL): “Tijd gebruiken voor bezinnen, digitale lessen onderzoeken, netwerken en voor zaken waar je anders niet aan toe komt.

Eigenaar coachingsbedrijf (BE): Smile, take a break and then replan activities. Reschedule/postpone change many projects but many (yet confidential) opportunities lay ahead - already into action mode with customers.

Freelance trainer (BE): “Wij zullen misschien gedurende die periode het één of het ander met video's of webinars proberen.

Eigenaar trainingsbureau (NL): “We hebben ons online platform al breder ingezet dan voorheen. Ik ga lekker een tijdje vrij nemen als het werk stil zou komen te liggen.”

ZZP’er cultuurverandering (NL): “Rustig aan doen en afmaken van een publicatie.”

Programma manager trainingen (NL): “Kansen: wanneer de economie een klap krijgt, zullen er ook weer meer reorganisatie en verandertrajecten aangevraagd worden.”

Freelance schrijftrainer (NL): “Jazeker, ik ga me nu echt eens bekend maken met trainen op afstand. Mooi om dat te ontwikkelen en in de toekomst ook aan te kunnen bieden. Ander voordeel: minder reistijd.”

Eigenaar Trainingsbureau (NL): Online trainingen zullen wellicht nu eindelijk van de grond gaan komen.

Eigenaar Trainingsbureau (NL): “Ik zal een zijstap maken en ander werk verrichten. Bovendien voorbereidingen treffen voor de periode dat het werk er weer is.

Eigenaar coaching bedrijf (US): Yes, we view this as a time of change...and managing an organization through a period of change can offer opportunities. We need to look creatively and seek opportunities to move forward.  People still need what we provide.

Geen reacties
Plaats een reactie
  • (verplicht)
  • (verplicht, wordt nooit getoond)
  •  
  •