- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
Corona grote impact op trainers en coaches maar er zijn ook kansen!
Onderzoek onder trainers en coaches naar de impact van het Corona virus.
Develhub en online platform LearningStone voerde een bliksemonderzoek uit naar de effecten van het Corona-crisis onder trainers en coaches.
Dick Krikke, directeur van Develhub: “In de loop van vorige week kregen wij veel heftige verhalen te horen en besloten die te staven met een kort onderzoek. De resultaten laten zien dat deze crisis velen in onze bedrijfstak hard zal raken en voor veel bureaus en ZZP’ers onomkeerbare schade zal opleveren. Het doet ons intussen goed om te merken dat respondenten ook veel kansen zien. Ik hoop dat dit een beetje hoop geeft tijdens deze crisis.”
Michiel Klønhammer, medeoprichter van LearningStone: “Het onderzoek was voor ons van belang om een indruk te krijgen van wat de crisis in onze markt teweeg brengt. Onze klanten zijn trainers en coaches die nu meer online kunnen gaan doen maar ook tot stilstand kunnen komen, en dat is ook voor ons een gevaar. Wij richten ons nu op de mogelijke kansen die door trainers en coaches in het bliksemonderzoek worden aangegeven. Geïnspireerd door de uitkomsten bieden wij de komende weken een low-cost cursus aan om trainers te helpen over te gaan naar een online-blended aanpak. Het kan een moeilijke tijd worden, maar deze zullen we zo goed mogelijk gebruiken om er sterker én toekomstbestendig(er) uit te komen.”
Het onderzoek
Het bliksemonderzoek werd anoniem ingevuld door 116 respondenten, waaronder 41 verbonden aan een trainingsbureau, 51 ZZP’ers, 8 coaches en 16 in aanpalende gebieden.
De respondenten werd gevraagd naar huidige en geschatte annuleringen, de verwachtte impact op hun werk en de impact op de bedrijfstak in het algemeen.
De ernst van huidige annuleringen (gemeten van donderdag 12 maart tot zondag 15 maart) werd gemiddeld ingeschat op een 3.3 op een schaal van 1 tot 5. De ernst van de verwachtte verliezen kwam uit op boven de 4. Het viel ook op dat hoe later de enquête werd ingevuld, hoe pessimistischer de inschattingen waren.
Hoewel wij verwacht hadden dat ZZP’ers zich meer zorgen zouden maken, bleken zij niet ongeruster te zijn dan eigenaars van trainingsbureaus. Coaches lijken zich iets minder zorgen te maken (2.7 op een schaal van 1-5). De 11 Belgische respondenten waren duidelijker ongeruster over de impact van de crisis (gemiddeld 4.6 versus de Nederlandse 4.1) terwijl 6 respondenten uit de VS juist minder ongerust zijn.
Er is nu nog niet systematisch naar omzetverlies gevraagd maar bij de open vragen werd hier veelvuldig over gesproken. Het percentage annuleringen die trainers verwachten varieert van 20-95% en verliezen over de komende maand liepen van enkele duizenden euro’s tot 250.000 euro.
Een greep uit de reacties
Eigenaar trainingsbureau (NL): “Ik denk dat het wel meevalt. Mijn groepen zijn meestal maximaal 8-10 deelnemers.”
Eigenaar trainingsbureau (NL): “Scherpe omzet daling komende twee maanden.”
Freelance trainer (NL): “Deze week 3 van de 4 trainingen geannuleerd. Ik verwacht de komende maand ten minste 50% cancelingen.”
Freelance trainer (BE): “Als startende zelfstandige met een eerste opdracht heb ik die na een kickoff al onmiddellijk moeten stoppen.”
Trainer in dienst (NL): “Trainingen tot en met april zijn geannuleerd.”
Eigenaar training en coaching bedrijf (NL): “Ik verwacht alleen nog individuele coaching, dus 95% omzetverlies.”
Eigenaar trainingsbureau: (BE) “Er is al voor € 250.000 voor de komende 2 maanden uit de agenda gehaald. En € 30.000 blijft over.”
Eigenaar trainingsbureau (UK): “We could see our business collapse if this takes longer than a month. As Brexit for the last 3 years created indecision for business … Covid19 could be the nail in the coffin for us and I am sure many other small scale consultancies.”
Kansen
Respondenten namen opvallend veel tijd om een vraag over mogelijke kansen tijdens deze crisis te beantwoorden. Sommige respondenten gaan ervan uit dat het meer om uitstel dan om afstel gaat. De komende periode kan volgens de respondenten gebruikt worden voor bijvoorbeeld een reorganisatie; om ‘eindelijk’ zelf iets te leren of te werken, aan de eigen website of aan nieuwe trainingen. Een aantal respondenten zagen het zelfs als een kans om simpelweg rust te nemen. Verschillende respondenten willen deze periode gebruiken om veel meer online te gaan doen of te onderzoeken hoe dit gedaan kan worden.
Een greep uit de reacties
Freelance learning consultant (NL): “Tijd gebruiken voor bezinnen, digitale lessen onderzoeken, netwerken en voor zaken waar je anders niet aan toe komt.”
Eigenaar coachingsbedrijf (BE): “Smile, take a break and then replan activities. Reschedule/postpone change many projects but many (yet confidential) opportunities lay ahead - already into action mode with customers.”
Freelance trainer (BE): “Wij zullen misschien gedurende die periode het één of het ander met video's of webinars proberen.”
Eigenaar trainingsbureau (NL): “We hebben ons online platform al breder ingezet dan voorheen. Ik ga lekker een tijdje vrij nemen als het werk stil zou komen te liggen.”
ZZP’er cultuurverandering (NL): “Rustig aan doen en afmaken van een publicatie.”
Programma manager trainingen (NL): “Kansen: wanneer de economie een klap krijgt, zullen er ook weer meer reorganisatie en verandertrajecten aangevraagd worden.”
Freelance schrijftrainer (NL): “Jazeker, ik ga me nu echt eens bekend maken met trainen op afstand. Mooi om dat te ontwikkelen en in de toekomst ook aan te kunnen bieden. Ander voordeel: minder reistijd.”
Eigenaar Trainingsbureau (NL): “Online trainingen zullen wellicht nu eindelijk van de grond gaan komen.”
Eigenaar Trainingsbureau (NL): “Ik zal een zijstap maken en ander werk verrichten. Bovendien voorbereidingen treffen voor de periode dat het werk er weer is.”
Eigenaar coaching bedrijf (US): “Yes, we view this as a time of change...and managing an organization through a period of change can offer opportunities. We need to look creatively and seek opportunities to move forward. People still need what we provide.”