FUN-workshop: Leren flipperen, of flipperend leren - Rotterdam

Definitie van een flipperkast is 'een amusementsautomaat waarop men na het inwerpen van een munt een spel kan spelen'. De één vindt flipperen gokken (in Amerika werden in de jaren '40-'50 kasten weggehaald omdat het de jeugd zou leren gokken) en de ander ziet er een competitief spel in. Wij denken dat je van flipperen kunt genieten én je kunt ervan leren. 



Welke learning technics komen hier nou bij kijken waarvan experts denken dat die in de 21e eeuw van belang zijn? Zo zit 70-20-10 erin. Zodra je aan de pin trekt en je doet niets met de flippers, dan zakt de bal in één keer terug in de pocket. Begin je echter met handelen -het bewegen van de flippers- dan zie je de weg die de bal kan gaan. Kunnen we dit vergelijken met wat er binnen organisaties gebeurt? Wij denken van wel. 

Haal medewerkers binnen, doe er vervolgens niets mee en ze verdwijnen heel snel (teleurgesteld) weer uit de organisatie. Ga je ze ‘bespelen’ dan vinden ze zelfstandig hun eigen weg en zul je zien dat ze beter gaan presteren, er minder ziekteverzuim is en hogere arbeidsproductiviteit. Vanwege het spelelement wil je natuurlijk ook winnen, dus waarom zouden organisaties hier ook niet zo naar kijken en er de vruchten van plukken?

De beste zijn en winnen! Je wordt ook niet vanzelf een goede flipperaar of pinn ball player, zoals de Amerikanen het noemen. Je kijkt af en leert van de buurman, of van degene waartegen je speelt. Er is veel respect voor de ander, maar ondertussen wil je wel winnen. Kun je kritisch zijn naar jezelf? Toch zit er ook een onvoorspelbaarheid in het flipperen. Al doe je nog zo hard je best, de bal kan anders rollen. Je probeert controle te houden over de chaos en over het oncontroleerbare. Degene die verliefd is op dit spel zal altijd teleurstellingen kunnen overwinnen, want morgen is er weer een nieuw spel. En zo zou het binnen organisaties ook moeten zijn, leren van je fouten en daarna weer opnieuw ‘spelen’.

Sta jij open voor nieuwe dingen? Steeds meer computers en robots nemen (productie) processen over. Wie denk je dat er wint van de flipperkast, de robot of de mens? En stel dat de robot het spel wint, welke nieuwe kansen biedt ons dat?

Kom naar de FUN-workshop en ga er met andere deelnemers/vakgenoten over in gesprek. Flipper je mee?
 

Programma

14:00 uur     Inloop
14:30 uur     Introductie door Develhub directeur Dick Krikke
14:40 uur     Educatieve rondleiding met een stukje flipper historie
15:15 uur     Leren flipperen of flipperend leren? Hoe competitief ben jij?
16:30 uur     Start Flippercompetitie (indeling wordt door ons gemaakt)
18:00 uur     Bekendmaking winnaar & afsluiting met pizza!

DOWNLOAD HIER MEER INFORMATIE OVER HET PROGRAMMA (HANDIG OM MEE TE NEMEN EN DOOR TE STUREN)


Locatie

Dutch Pinball Museum
Paul Nijghkade 19-K
3072 AN Rotterdam
Klik hier voor een routebeschrijving
 

Kosten

De workshop is toegankelijk voor leden en niet-leden en de kosten bedragen € 25,-.

Minimum aantal deelnemers: 15
Maximaal aantal deelnemers  50

N.B. Develhub behoudt zich het recht voor om de workshop bij onvoldoende animo te annuleren dan wel het programma aan te passen.


Deze workshop is geannuleerd!


Volgend agendabericht

Meer