Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
Geplaatst door: C. (Christel) Vissers op dinsdag 30 januari 2018
Tags: leren van elkaar, Serendipity
What's your element of chance?
Het is april. Ik loop samen met een vriendin in New York City. Wandelend door een straat, met prachtige victoriaanse huizen. Trappen voor de huizen die uitnodigen tot een gesprek met passanten. Tussen een van deze huizen ligt Serendipity verscholen. Een klein maar bijzonder eethuisje, waar je een, om niet te zeggen dé, overheerlijke 'frozen hot chocolate' kunt nuttigen. Je verwacht een warme choco maar proeft heerlijk ijs. Een onverwachte, aangename plek, Serendipity...
Deze week keek ik naar een interview van David Letterman waar Obama te gast was (in 2015 was hij ook al eens te gast). Genietend van een wijntje luisterde ik naar de woorden van Barack Obama. Bijna aan het eind van het interview zegt hij het volgende: "One of the things I'm always surprised by is when I see people who have been successful in business or entertainment or politics, and they're absolutely convinced that it's all because they were so smart. And I'm always saying, well, I worked hard, and I've got some talent, but there are a lot of hardworking, talented people out there. There was this element of chance to it – this element of serendipity. And I wonder whether you feel that sometimes?" En daar is het prachtige woord weer: Serendipity, the art of making happy discoveries, or finding the unexpectedly pleasant by chance or sagacity.

Het woord laat me niet los. De mooiste en belangrijkste ontdekkingen worden gedaan op momenten dat men er niet naar op zoek was (de ontdekking van röntgenstralen, ontdekking van penicilline, het Post-it geeltje). Ontdekkingen op basis van toeval en scherpzinnigheid. Scherpzinnigheid...je moet er dus wel open voor staan. Het laten 'ontstaan' van serendipity betekent dat je een volgende stap neemt. Je voelt aan alles dat je iets magisch in handen krijgt. Je kunt en wilt het niet laten gaan. Je gaat aan de slag, onderzoeken, op pad. Ik denk dat Serendipity je niet overkomt, maar een samenloop is van iets waar je mee bezig bent. Door gefocust bezig te zijn met iets wat je graag wilt, heb je misschien onbewust voelsprieten. Voor woorden, beelden en mensen die verband hebben met dat waar je mee bezig bent. Als het in je hoofd even rustig is, of je bent met iets anders bezig, zie je iets waardoor je energie gaat stromen en je weer verder kan. Door naast gefocust te zijn op wat je wilt bereiken, kan het misschien juist heel goed zijn (nieuwe) mensen op te zoeken, naar een lezing te gaan, een wandeling te maken of gewoon, lekker voor je uit te staren en luisteren naar goede muziek.
Deze week heb ik met een collega een aantal willekeurige studenten gesproken binnen de faculteit van Educatie. We halen verhalen op door middel van Storytelling. Af en toe plannen we een moment in en gaan met pen en papier op pad. We zijn benieuwd naar verhalen over 'de student als partner'. We vinden het waardevol om deze verhalen te horen, zodat we ervan kunnen leren. Naast dat we naar hele mooie verhalen hebben mogen luisteren, was er iets anders dat opviel. De studenten vonden het oprecht fijn dat zij ook op déze manier werden aangesproken. Dat ze, ook via déze weg, gezien en gehoord werden. Zomaar, zonder afspraak of vraag vanuit hen. Ons brengt het dichter bij de essentie van ons onderwijs; horen hoeveel (levens)wijsheid studenten bij zich dragen en hoe mooi zij hun eigen behoeftes en persoonlijke ontwikkeling kunnen weergeven. Dit is goed om te doen. Niet alleen voor de verhalen, maar nog meer om de verbinding. Onze Serendipity...

De vraag van Obama geef ik graag aan je mee: "And I wonder whether you feel that sometimes?". Heb jij de rust, en ben je ontvankelijk voor die mooie momenten? Laat je Serendipity niet zomaar voorbij gaan, maar zie/ voel jij het, zomaar op een dag? Ik nodig je uit om ze hier te delen.
Christel Vissers is bij HAN Opleidingskunde verantwoordelijk voor het Praktijkbureau en Studio L&D Opleidingskunde.
Deze week keek ik naar een interview van David Letterman waar Obama te gast was (in 2015 was hij ook al eens te gast). Genietend van een wijntje luisterde ik naar de woorden van Barack Obama. Bijna aan het eind van het interview zegt hij het volgende: "One of the things I'm always surprised by is when I see people who have been successful in business or entertainment or politics, and they're absolutely convinced that it's all because they were so smart. And I'm always saying, well, I worked hard, and I've got some talent, but there are a lot of hardworking, talented people out there. There was this element of chance to it – this element of serendipity. And I wonder whether you feel that sometimes?" En daar is het prachtige woord weer: Serendipity, the art of making happy discoveries, or finding the unexpectedly pleasant by chance or sagacity.

Het woord laat me niet los. De mooiste en belangrijkste ontdekkingen worden gedaan op momenten dat men er niet naar op zoek was (de ontdekking van röntgenstralen, ontdekking van penicilline, het Post-it geeltje). Ontdekkingen op basis van toeval en scherpzinnigheid. Scherpzinnigheid...je moet er dus wel open voor staan. Het laten 'ontstaan' van serendipity betekent dat je een volgende stap neemt. Je voelt aan alles dat je iets magisch in handen krijgt. Je kunt en wilt het niet laten gaan. Je gaat aan de slag, onderzoeken, op pad. Ik denk dat Serendipity je niet overkomt, maar een samenloop is van iets waar je mee bezig bent. Door gefocust bezig te zijn met iets wat je graag wilt, heb je misschien onbewust voelsprieten. Voor woorden, beelden en mensen die verband hebben met dat waar je mee bezig bent. Als het in je hoofd even rustig is, of je bent met iets anders bezig, zie je iets waardoor je energie gaat stromen en je weer verder kan. Door naast gefocust te zijn op wat je wilt bereiken, kan het misschien juist heel goed zijn (nieuwe) mensen op te zoeken, naar een lezing te gaan, een wandeling te maken of gewoon, lekker voor je uit te staren en luisteren naar goede muziek.
Deze week heb ik met een collega een aantal willekeurige studenten gesproken binnen de faculteit van Educatie. We halen verhalen op door middel van Storytelling. Af en toe plannen we een moment in en gaan met pen en papier op pad. We zijn benieuwd naar verhalen over 'de student als partner'. We vinden het waardevol om deze verhalen te horen, zodat we ervan kunnen leren. Naast dat we naar hele mooie verhalen hebben mogen luisteren, was er iets anders dat opviel. De studenten vonden het oprecht fijn dat zij ook op déze manier werden aangesproken. Dat ze, ook via déze weg, gezien en gehoord werden. Zomaar, zonder afspraak of vraag vanuit hen. Ons brengt het dichter bij de essentie van ons onderwijs; horen hoeveel (levens)wijsheid studenten bij zich dragen en hoe mooi zij hun eigen behoeftes en persoonlijke ontwikkeling kunnen weergeven. Dit is goed om te doen. Niet alleen voor de verhalen, maar nog meer om de verbinding. Onze Serendipity...

De vraag van Obama geef ik graag aan je mee: "And I wonder whether you feel that sometimes?". Heb jij de rust, en ben je ontvankelijk voor die mooie momenten? Laat je Serendipity niet zomaar voorbij gaan, maar zie/ voel jij het, zomaar op een dag? Ik nodig je uit om ze hier te delen.
Christel Vissers is bij HAN Opleidingskunde verantwoordelijk voor het Praktijkbureau en Studio L&D Opleidingskunde.
Geen reacties
Plaats een reactie