Wat kunnen organisaties doen om leren op het werk aantrekkelijker te maken?

23 mei 2017 jolanda.vant.erve@develhub.nl

Door digitalisering en globalisering veroudert kennis in rap tempo. Tegelijkertijd moet iedereen langer doorwerken. Mensen moeten zich dus blijven ontwikkelen om op de steeds veranderende arbeidsmarkt een plek te krijgen en te houden. Met andere woorden, langer doorwerken kan niet zonder een leven lang leren. Lees in dit artikel waarom dit nog niet massaal gebeurt en wat je als organisatie kunt doen om dit wél te faciliteren.

‘Wie heeft het Financieel Dagblad gelezen van zaterdag 14 april over een leven lang leren?’. Nick van Dam maakt bij de start van de Ontbijtsessie op Next Learning meteen duidelijk dat hij graag interactie wil met zijn publiek. Van Dams motto, en volgens mij ook zijn persoonlijke levenshouding, is continuous learning.

‘Langer doorwerken, kan niet zonder een leven lang leren’, betoogt Van Dam. Hij heeft als hoogleraar Corporate Learning & Development aan de Nyenrode Universiteit zijn inauguratierede gewijd aan een leven lang leren. Zijn oratie in november 2016 had als titel ‘Learn or Lose’, wat ook meteen zijn visie duidelijk maakt.

‘Toch komt de discussie of zelfs concrete stappen richting een leven lang leren nog niet zo op gang in Nederlandse organisaties’, valt Van Dam op. ‘Terwijl door de digitalisering en de globalisering kennis in rap tempo veroudert en tegelijkertijd iedereen langer moet werken. Nieuwe generaties zullen zo’n vijftig jaar actief blijven in het arbeidsproces. Mensen moeten zich dus blijven ontwikkelen om op de steeds veranderende arbeidsmarkt een plek te kunnen krijgen of te houden. Waarom gebeurt dit nog niet massaal? Het blijkt een enorme uitdaging om mensen voor toekomstige rollen op te leiden of te motiveren’.

Lees hier verder...

Geen reacties

Plaats een reactie

Naam verplicht
Email verplicht, wordt nooit getoond