Categorieën
- Collectieve leerprocessen
- Intentiecirkel
- Activerende werkvormen
- anders leren
- De lerende organisatie
- Elliott Masie's Learning
- Trends in HRD
- leiderschap
- motivatie
- betrokkenheid
- breinleren
- human performance
- improvement
- next learning
- werkplekleren
- feedback
- training
- zelfreflectie
- trainingen
- kennismanagement
- reflectie
- trainen
- leren
- leider
- De kunst van leren en werken
- Blog
- verandering
- leren van fouten
- leven lang ontwikkelen
- leren in de praktijk
- leerdoelen
- veranderen in de praktijk
- prestatie
- leervraag
- Dick
- Krikke
- Vlog
- augustus
- develhub
- september
- duurzame inzetbaarheid
- employability
- leven lang leren
- oudere medewerker
- Nieuws
- leerstand
- presteren
- stretch assignments
- weerstand
- drukte
- succes
- werkdruk
- werkgeluk
- druk
- learning agility
- organisatieleden
- DNA
- VitalGene
- vitaliteit
- nieuwsbrief oktober 2017
- leercultuur
- lerende organisatie
- trainer
- Agile
- Elliott Masie's Learning 2017
- coaching
- communicatie
- luistren
- werkgroep
- co-lab
- cocreatie
- constructionisme
- discovery learning
- experimenteren
- FabLab
- hoger onderwijs
- improvement
- innovatie
- invention studio
- learning by doing
- learning factory
- maker space
- onderwijs
- physical modeling
- proeftuin
- real life experiences
- scientific discovery learning environments
- veranderen in de praktijk
- gedragsverandering
- leerinterventie
- veranderen
- zelfregulatie
- trainen
- nieuwsbrief november 2017
- Leermanagement
- LMS
- Totara
- HRD
- onderzoek
- ontwikkelen
- professionaliseren
- strategisch opleiden
- type afdeling
- 70-20-10
- eigenaarschap
- opdrachten
- ownership
- trainer
- Leervoorkeuren
- lol
- corporate learning day
- L&D
- onderwijs
- pracitioner research on improving learning
- EAPRIL
- draagvlak
- geen budget
- kerst
- L&D
- nieuwsbrief december 2017
- actieplan
- voornemens
- tips
- opleidingsaanbod
- nieuwsbrief januari 2018
- budget
- ervaringen
- interne coach
- ATD 2017
- ATD European Summit 2017
- competenties
- learning development
- aikido
- leerteams
- samenleren
- acquisitie
- klantbehoeften
- profileren
- Werkgroep Mondelinge communicatie-teamcoaching
- leren van elkaar
- Serendipity
- boek
- boeken
- HRD boek
- review boekentip
- gamification
- Kirkpatrick
- leerrendement
- Return on Learning
- ROL
- 2018
- bachelor
- HAN
- Karlsruhe
- Learning & Development
- LearnTec
- Opleidingskunde
- Paul Jacobs
- Petra Jagtman
- Denktank
- learning development
- Professionalisering
- learning technologies 2018
- augmented reality
- global training
- hololens
- schellenberger
- Learntec 2018
- nieuwsbrief februari 2018
- betrokkenheid
- effectiviteit
- hr-technologie
- HR-cyclus
- chatbots
- reflection
- Development
- Performance
- Samenwerken
- oproep HRD professionals voor Commissie Opleidingen NVP
- organiseren
- verbinden
- workshops
- HAN
- leermethoden
- onderzoek
- toekomst
- tekenen
- Rohit Talwar
- nieuwsbrief maart 2018
- HRM
- lifelong learning
- evaluatie
- Philips
- ROEM
- ROI
- nieuwsbrief april 2018
- 5 Moments of Need
- Bob Mosher
- Curation
- Knowledge sharing
- Moment of Apply
- Performance Support
- ATD European Summit 13 dec 2017 Amsterdam
- ATD
- ATD2018
- ATDLowlands
- Obama
- learning need
- nieuwsbrief mei 2018
- 5 Momenst of Need
- 70:20:10
- Workflow Learning
- nobtra
- blockchain
- hacketon
- webinar
- what's hot in hrd
- business-impact
- forgetting curve
- groei-mindset
- Hermann Ebbinghause
- learning-zone
- leersnacks
- leren of stagneren
- leven lang leren
- mirco-lerarnings
- vergeetcurve
- l ikigai
- ontwikkelen en opleiden congres
- nieuwsbrief juni 2018
- bijeenkomst
- non-verbaal
- adaptive learning
- artificial intelligence
- didactiek
- e-learning
- experts
- flexibel leren
- interactie
- klassikaal onderwijs
- Learning Connected
- Live Online Leren
- opleiden
- Study2Go
- techniek
- werk-privé balans
- nieuwsbrief juli 2018
- Learning & Perfromance Ecosystem
- Marc Rosenberg
- 70-20-10
- flipping the classroom
- nieuwsbrief sept 2018
- intentieverklaring nvo2-nobtra-nscu
- begeleiden
- beoordeling
- functioneren
- managers
- ontwikkelgesprek
- in memoriam Yvonne Sterken
- communicatie
- trainingsacteur
- NVvT
- nieuwsbrief okt 2018
- bijscholing
- interactief leren
- online behandeling
- online leren
- Elliott Masie's Learning
- L&D trends en ontwikkelingen
- disfunctionele patronen
- functionele patronen
- gewoonte
- nieuwsbrief nov 2018
- online onderwijs
- wetenschap
- HR
- HRD
- impact technology
- learning
- leerervaring
- technologie
- unleash
- nieuwsbrief dec 2018
- nieuwsbrief jan 2019
- elements of ai
- gratis cusus
- ai
- autisme
- cultuursensitief werken
- efficiënt en effectief leren
- mbo
- multi problem gezinnen
- praktijkvoorbeelden
- risicojeugd
- verbinding tussen school en praktijk
- vroegsignalering
- zorg
- nieuwe directeur bloomville
- rolf-jan goosen
- content curation
- learning & development
- learntec 2019
- lepaya
- stephen walsh
- 30-day development challenge
- experience
- verandering
- virtual reality
- wendbaarheid
- wendbare medewerkers
- nieuwsbrief februari 2019
- analysevaardigheden
- leeroplossingen
- opleidingsreflex
- van opleiden naar oplossen
- employee journey
- nieuwe medewerkers
- onboarding
- talent
- nieuwsbrief maart 2019
- vraagstelling
- leiderschap
- succesvolle teams
- plakfactor
- next learning 2019
- verandercommunicatie
- nieuwsbrief april 2019
- nieuw netwerk
- L&D performance oplossen training HRD leren
- personalized learning
- nieuwsbrief juni 2019
- compliance
- essentials
- Het Goede Gesprek
- microlearning
- generatieleren kennis delen
- nieuwsbrief juli 2019
- Blankestijn & Partners
- intervisie
- intervisiebegeleider
- intervisiegroep
- training
- academy award 2019
- develhub
- jaarcongres 2019
- autonomie
- joseph kessels
- leren en ontwikkelen
- opleidingskundig leiderschap
- zorgorganisaties
- nieuwsbrief september 2019
- nieuwsbrief oktober 2019
- digitaal toetsen
- digitalisering
- examinering
- toetsing
- citrus andriessen
- adaptief leren
- interactieve leerervaring
- leerplatform
- adaptieve leertrajecten
- nieuwsbrief november 2019
- vlog dick krikke
- backbone
- organisatie
- digital natives
- ervaren professionals
- organizational development
- herhaling van activiteiten
- innoveren
- leerinterventies
- praktisch
- werkcontext
- werkplek leren
- werkpraktijk
- blended leren
- online tools
- werkvormen
- nieuwsbrief december 2019
- nieuwsbrief februari 2020
- rode kruis
- virtual reality
- vrijwilligers
- learntec 2020
- nieuwsbrief maart 2020
- Beeldend Trainen
- coronavirus
- COVID-19
- COVID-19 Preventie
- deskundigheid
- deskundigheid bevorderen
- samen sterk
- Trainingsprogramma
- bezinning
- innovatie
- online training
- corona virus
- e-learning
- webinar
- wisdom of the crowd
- zoom sessies
- corona
- corona crisis
- wisdomofthecrowd
- online sessies
- kennis delen
- nieuwsbrief april 2020
- 5 moments of need
- xprtise
- ecosysteem
- learning and development ecosystem
- nvvt
- trainingacteren
- trainingsacteurs
- nieuwsbrief juni 2020
- strategiesessies
- toekomst van leren
- learning
- leadership development
- covid-19
- corona
- nick van dam
- nieuwsbrief juli 2020
- het nieuwe leren
- serious games
- future workskills
- life long learning
- werk-en leerecosysteem
- nieuwsbrief september 2020
- nieuwsbrief oktober 2020
- nieuwsbrief november 2020
- games
- rollenspellen
- Develhub nieuws december 2020
- Develhub nieuws januari 2021
Geplaatst door: J.D. (Tineke) van Kooten op dinsdag 18 juli 2017
Leren van je fouten... Hoe dan?!
Ze had een fout gemaakt. Een akelige fout. Opdracht verkeerd begrepen, écht haar best gedaan, maar haar ontwerp voor de nieuwe huisstijl zat er helemaal naast. Afgekeurd!!! Het gesprek met de opdrachtgever viel haar rauw op het dak. “Het resultaat valt ons eerlijk gezegd nogal tegen. We hadden er meer van verwacht, vooral gezien het hoge tarief dat je berekent.” Ze had zich nog nooit zó beschaamd en bedreigd gevoeld. Nog net wist ze haar tranen binnen te houden.

Door de mand gevallen
Nu zal iedereen zien wat een ontzettende amateur ik eigenlijk ben, was de eerste gedachte die zich opdrong. Het imposter syndrome, weleens van gehoord? Voor het eerst beschreven in de jaren ’70, veel voorkomend bij mensen die succesvol zijn in hun werk. De innerlijke overtuiging dat je helemaal niet zo goed bent als iedereen denkt, en dat je vandaag of morgen vreselijk door de mand zult vallen.
Het ligt aan de opdrachtgever!
Na het gesprek, op de fiets op weg naar huis, werd ze kwaad. Was die opdrachtgever nou helemaal van lotje getikt?! Zíj een verkeerd ontwerp geleverd? Onduidelijke opdracht zal je bedoelen. Ze wisten gewoon niet wat ze wilden bij dat bedrijf. Doe het lekker zelf als je het zo goed weet! Met je ‘hoge tarief’.
Want aan mij kan het niet liggen…
In het artikel Teaching smart people how to learn (1991) beschrijft Chris Argyris zijn onderzoek onder succesvolle professionals. Hoe leren zij van hun fouten? Het onthutsende antwoord: helemaal niet! De deelnemers aan Argyris’ onderzoek ontkenden domweg dat ze weleens een fout maakten. Als er iets misging lag dat aan de omstandigheden, aan de baas of aan de klant. Aan alles en iedereen, maar niet aan hen. De verklaring van Argyris: juist de intelligente professional, die veel succes heeft in leren en werken, is niet geoefend in het omgaan met eigen falen. Daarom treedt bij een fout meteen het verdedigingsmechanisme in werking. ‘Dat kan onmogelijk aan mij liggen!’ Want anders… ben je misschien wel minder slim dan je altijd dacht. Hoe hoger de verwachtingen van jezelf of je omgeving, hoe lastiger het is om je fouten te erkennen.
Leren van je fouten, best lastig
We zeggen het altijd zo makkelijk, wij organisatieadviseurs en L&D-professionals: fouten maken moet, want van fouten kun je leren. Maar met het verlammende imposter syndrome aan de ene kant en de verleiding om fouten te ontkennen aan de andere kant, is dat in de praktijk nog behoorlijk lastig. Dus… hoe doe je dat eigenlijk: leren van je fouten? Wat is daarvoor nodig?
Een stappenplan
Om te beginnen: gun jezelf wat tijd. Zolang je nog slingert tussen ik-ben-waardeloos en ik-kon-er-niets-aan-doen, ben je niet in staat om iets te leren van je fout. Pas als je weer een beetje stabiel bent kun je ermee aan de slag. Je moet terug naar het moment dat het mis begon te lopen en daar moet je je stevig genoeg voor voelen. Vaak helpt het als je iemand hebt om tegenaan te praten. Of als je het hele verhaal voor jezelf op papier zet. Dit is mijn ‘recept’ om te leren van een fout:
Tineke van Kooten is oprichter van Het Leerbedrijf. Ze brengt leren in beweging bij organisaties en professionals, en schrijft over alles wat ‘een leven lang ontwikkelen' mogelijk maakt. Ze maakt weleens een fout en probeert daar altijd van te leren.

Door de mand gevallen
Nu zal iedereen zien wat een ontzettende amateur ik eigenlijk ben, was de eerste gedachte die zich opdrong. Het imposter syndrome, weleens van gehoord? Voor het eerst beschreven in de jaren ’70, veel voorkomend bij mensen die succesvol zijn in hun werk. De innerlijke overtuiging dat je helemaal niet zo goed bent als iedereen denkt, en dat je vandaag of morgen vreselijk door de mand zult vallen.
Het ligt aan de opdrachtgever!
Na het gesprek, op de fiets op weg naar huis, werd ze kwaad. Was die opdrachtgever nou helemaal van lotje getikt?! Zíj een verkeerd ontwerp geleverd? Onduidelijke opdracht zal je bedoelen. Ze wisten gewoon niet wat ze wilden bij dat bedrijf. Doe het lekker zelf als je het zo goed weet! Met je ‘hoge tarief’.
Want aan mij kan het niet liggen…
In het artikel Teaching smart people how to learn (1991) beschrijft Chris Argyris zijn onderzoek onder succesvolle professionals. Hoe leren zij van hun fouten? Het onthutsende antwoord: helemaal niet! De deelnemers aan Argyris’ onderzoek ontkenden domweg dat ze weleens een fout maakten. Als er iets misging lag dat aan de omstandigheden, aan de baas of aan de klant. Aan alles en iedereen, maar niet aan hen. De verklaring van Argyris: juist de intelligente professional, die veel succes heeft in leren en werken, is niet geoefend in het omgaan met eigen falen. Daarom treedt bij een fout meteen het verdedigingsmechanisme in werking. ‘Dat kan onmogelijk aan mij liggen!’ Want anders… ben je misschien wel minder slim dan je altijd dacht. Hoe hoger de verwachtingen van jezelf of je omgeving, hoe lastiger het is om je fouten te erkennen.
Leren van je fouten, best lastig
We zeggen het altijd zo makkelijk, wij organisatieadviseurs en L&D-professionals: fouten maken moet, want van fouten kun je leren. Maar met het verlammende imposter syndrome aan de ene kant en de verleiding om fouten te ontkennen aan de andere kant, is dat in de praktijk nog behoorlijk lastig. Dus… hoe doe je dat eigenlijk: leren van je fouten? Wat is daarvoor nodig?
Een stappenplan
Om te beginnen: gun jezelf wat tijd. Zolang je nog slingert tussen ik-ben-waardeloos en ik-kon-er-niets-aan-doen, ben je niet in staat om iets te leren van je fout. Pas als je weer een beetje stabiel bent kun je ermee aan de slag. Je moet terug naar het moment dat het mis begon te lopen en daar moet je je stevig genoeg voor voelen. Vaak helpt het als je iemand hebt om tegenaan te praten. Of als je het hele verhaal voor jezelf op papier zet. Dit is mijn ‘recept’ om te leren van een fout:
- Geef het de tijd. Herstel je fout zo goed mogelijk, maar wacht met leren tot je je niet meer zo bedreigd of boos voelt.
- Probeer je emoties met wat afstand en milde verbazing te bezien. Blijkbaar dacht je dat je nooit een fout zou maken. Nu dat toch gebeurd is krijg je er buikpijn van. Apart eigenlijk wel: iedereen maakt toch fouten?
- Praat erover! ‘Schaamte is een bloem die in het donker bloeit’. Als je openlijk praat over je fout, wordt het ellendige gevoel minder. Bovendien voelen anderen zich uitgenodigd om hún foutverhalen te vertellen en ook dat helpt jou om te relativeren.
- Als je zover bent: schrijf het hele verhaal op. Begin bij het begin. Welke beslissing nam je op welk moment, wat waren de omstandigheden, wat waren je aannames, wat gebeurde er vervolgens?
- Laat het verhaal even liggen.
- Lees na een paar dagen wat je hebt geschreven. Wat kun je hiervan leren?
- Schrijf ook dat op. Al schrijvend zul je waarschijnlijk merken dat je fout meerdere waardevolle lessen oplevert.
- Probeer. Experimenteer. Pas je geleerde lessen toe en ga nieuwe fouten maken.
Tineke van Kooten is oprichter van Het Leerbedrijf. Ze brengt leren in beweging bij organisaties en professionals, en schrijft over alles wat ‘een leven lang ontwikkelen' mogelijk maakt. Ze maakt weleens een fout en probeert daar altijd van te leren.
1 reactie
Vanaf nu kunnen leden reageren op de blogs!
Geplaatst door: jvterve@nvo2.nl op dinsdag 15 augustus 2017
Plaats een reactie