De HRD’er van de toekomst

Categorieën
Geplaatst door: T.P. (Tommy) Kersten op dinsdag 6 maart 2018
Tags: HAN, leermethoden, onderzoek, toekomst, HRD

De HRD’er van de toekomst

In juli 2017 is het idee ontstaan om onder de HRD’ers in Nederland te onderzoeken in hoeverre ze meegaan met nieuwe ontwikkelingen, welke leermethoden ze gebruiken en wat ze de komende jaren verwachten te gaan gebruiken. Vanuit de uitkomsten is op 23 februari 2018 een mooi evenement ontstaan: De HRD’er van de toekomst. In deze blog lees je hoe het evenement is ontstaan en hoe het is verlopen.


 

Wie zijn wij

Wij zijn Tommy Kersten en Mardíl Hajonides, twee studenten Opleidingskunde aan de HAN in Nijmegen. Om onszelf uit te dagen en te verdiepen in het werkveld zijn wij op zoek gegaan naar een praktijkopdracht. En deze hebben we gevonden.
 

Een onderzoek

We kwamen in contact met Dick Krikke van NVO2. Samen kwamen op het idee om te onderzoeken hoe het zit met de ontwikkeling van de HRD’ers in Nederland. Hoe blijven HRD professionals op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen? Wat verwachten ze dat de komende twee jaar actueel gaat zijn in de uitvoering van het werk? Welke leermethoden zijn nou het effectiefst in de praktijk?

Om dit na te gaan hebben wij een enquête uitgezet waar meer dan 100 reacties op zijn gekomen. Onder deze groep respondenten hebben wij interviews gehouden om meer verdieping en inzicht te krijgen in ons vraagstuk. Hieronder enkele uitkomsten van de enquête:

 

De bijeenkomst

Op basis van de uitkomsten van deze enquête en de informatie uit interviews hebben we een evenenemnt opgezet. Om een goed inhoudelijk programma neer te zetten en om te zorgen dat de juiste kennis en ervaring aanwezig was, hebben we meerdere specialisten op het gebied van leren en ontwikkelen benaderd. Deze experts behandelden een eigen onderwerp.
 

De sprekers

Jos Maassen (MOOC Factory) – Inzetten van MOOC’s en SPOC’s, het benutten van de bijkomende data en het bevorderen van het sociale leren via digitale middelen.
Ger Driesen (aNewSpring) – De invloed van veranderingen in de wereld op ons werk als HRD’er.
Marjoleine Heijboer & Hester van Breda (Triam Float) – Organisatie- en leercultuur, wat kun je hiermee?

Met een opkomst van 25 deelnemers was het een zeer geslaagde middag vol kennisdeling en leuke werkvormen!
 
Tijdens een werkvorm van Ger Driesen vroeg hij de groep om kort op te schrijven wat zij als belangrijkste punt aan HRD’ers wilden meegeven. Vervolgens werd er middels een doorgeef spel een aantal punten toegekend aan de teksten. Hieronder de vier punten die de meeste stemmen kregen:
  1. Leren meer personaliseren met leertechnologieën.
  2. Kennis krijgen van personal performance van personeel zodat personal learning kan worden ontplooid.
  3. Geef medewerkers autonomie in keuze van manier van leren.
  4. Mensen in staat stellen transactioneel en transformationeel te leren zodat er meebewogen kan worden.
 
Wat vind jij van deze adviezen? Mis jij nog iets wat er zeker tussen hoort te staan? Reageer dan op deze blog, we horen graag jouw mening!
 

 
2 reacties
Dank jullie wel Tommy en Mardíl!
Het heeft weer mijn blik verruimd als het gaat om e-learning en de te maken afwegingen.
Geplaatst door: Marion Hoeffgen op woensdag 14 maart 2018
Mooi initiatief om de HRD-er van de toekomst onder de loep te nemen. Is de volledige enquete openbaar?
Wat mij opvalt is dat HRD-ers bijna 2x meer willen inzetten op VR i.p.v. mobile learning. Ben zeer benieuwd naar de toelichting hierop. Als iets onderdeel is/wordt van onze identiteit dan is het wel de mobile technologie. Vandaar dat het significant lage percentage mij bevreemd.
Geplaatst door: Charl Giesen op woensdag 14 maart 2018
Plaats een reactie
  • (verplicht)
  • (verplicht, wordt nooit getoond)
  •  
  •